vineri, aprilie 19, 2024
spot_img

Oficiali europeni DG Move și DG Comp, priviți cu scepticism de către operatorii feroviari români

Întânirea organizată joi de către Comisia Europeană și Autoritatea pentru Reformă Feroviară la Ministerul Transporturilor, dedicată contractelor de servicii publice și liberalizării pieței, a fost marcată de scepticismul operatorilor români. Aceștia spun că am fost mai catolici decât Papa în 1998 când ne-am spart compania de cale ferată în condițiile în care țările care ne-au cerut aceasta, Germania, Franța au încă holdinguri.

Doru Cireașă

În ordine, aceștia au obiectat că am fost mai catolici decât Papa în 1998 când ne-am spart compania de cale ferată, in condițiile în care țări precum Franța și Germania au încă holdinguri în domeniu. Obiecțiile operatorilor români primite cu afirmații de genul vă înțelegem temerile de către directorii Comisiei europene au privit concurența neloială rutier – feroviar din România, investițiile inferioare din România în infrastructură, parcul rulant.

În opinia lui Dan Costescu, directorul general CFR Călători, este de înțeles faptul că România a fost una dintre ultimele țări care au implementat Pachetul 4 feroviar căci a vrut să fie sigură că nu mai greșeste cum s-a întâmplat în 1998 când s-a spart gigantul CFR . „În 1998 am fost una dintre primele țări care și-a separat infrastructura, am făcut ceea ce ni s- a cerut și nu toate țările s-au mișcat cu viteza noastră. În cosecință, avem încă companii de stat organizate în holding (în Europa – n.red), de aceea  poziția noastră este de înțeles, fiind una dintre ultimele țări care să implementeze pachetul 4. Avem țări foarte mari, organizate in holdinguri, departe de ceea ce ni s-a cerut nouă”, a spus el.

Înainte de a discuta despre concurența intrasector feroviar, trebuie luată în calcul concurența cu sectorul rutier, puternic subvenționat, a opinat directorul general. „Vorbind de nivel playing field, mai întâi trebuie să vorbim de competiția dintre cale ferată și rutier căci piața are un echilibru, dar acesta nu este optim”, a afirmat el.

„Am spus că la nivel macro economic trebuie să aplicam tratament egal tuturor modurilor de transport, înainte de serviciul public în domeniul feroviar”, a spus el.

Uniunea Europeană acordă atenție sporită sectorului feroviar, avantajându-l față de cel rutier, iar germenii dezvoltării trebuie să vină și din interiorul sistemului feroviar, al afacerii propriu-zise nu doar din exterior, din partea statului, susțin reprezentanții DG Move și DG Comp.

Investițiile reduse în infrastructură din Europa de Est, uneori în proporție de 1 la 20, față de țările vestice, și o piață a cărei dimensiune reală nu este cunoscută au fost alte probleme ridicate de șeful celei mai mare operator de transport feroviar de călători din România.

În intervenția sa Liviu Pescărașu, director general Astra Transcarpatic a ridicat problema parcului rulant vechi, poluant, intrat în România în condițiile în care Uniunea Europeană susține prioritățile protecției mediului. Peșcărașu spune că odată deschisă piața, operatorii vestici vor aduce in Romania trenuri vechi de 20-30 de ani scoase din uz la ei, amortizate deja, fără costuri suplimentare. Orice tentivă de protecție a statului va fi imposibilă căci și CFR Călători are un parc vechi deci nu se va putea face discriminare.

Consolările oferite de cei trei directori din partea DG Move, DG Comp și direcției de Politici a CE au trezit zâmbete celor din sală. Oficialii europeni au spus că operatorii români au avantajul competitiv al prezentei pe o „piață dinamică”, cu mai muți operatori, și că dată fiind experiența lor, vor putea inclusiv intra pe piața Germaniei.

Curiozitățile celor prezenți au privit și situația pe cele 20 de piețe de transporturi feroviare din Europa, oficialii europeni fiind rugați să spună ce se întâmplă acolo.

„Avem o serie de temeri cum a spus și domnul Costescu, am fost primii, am făcut multe greseli, care e situația in celelalte 20 de țări?”, a întrebat Pescărașu.

În deschiderea eveniumentului oficialii Comisiei Europene au susținut virtuțile liberalizării pieței, anume prețuri în scădere ale transportului feroviar, creșteri ale numărului de călătorii și ameliorări ale condițiilor de călătorie și au prezentat principalele elemente ale serviciilor publice.

În zilele de 4 și 5 martie 2020, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a organizat la București (Palat CFR) două întâlniri de lucru cu o delegație a Comisiei Europene, formată din membrii a două Direcții Generale: Mobilitate și Transport (DG MOVE) și Concurență (DG COMP).

Pe agenda discuțiilor s-au aflat subiecte legate de situația contractelor de servicii publice care sunt utilizate în prezent în țara noastră, respectiv modul actual de atribuire, precum și evoluția viitoare a acestora, ținând cont de dispozițiile Regulamentului CE 1370/2007, actualizat prin Regulamentul 2016/2338, care prevede trecerea de la atribuirea directă a acestor contracte la sistemul licitațiilor competitive.

La această reuniuni au participat reprezentanții ai Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, CNCF „CFR” S.A și ai celor șase operatori de transport feroviar de călători care își desfășoară activitatea pe piața feroviară din România, precum și experți ai Consiliului Concurenței și Băncii Europene de Investiții.

Înainte de inceperea evenimentului, reprezentanții de comunicare ai Reprezentanței Comisiei Europene la București nu au putut fi contactați telefonic sau prin mesaje pentru a da detalii privind întâlnirea ce urma să aibă loc.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole