Oficiali europeni: calea ferată e mai puțin reglementată decât transporturile aeriene

Sectorul feroviar trebuie să se îndrepte spre reglementare, inovație și eficientizare, au declarat, marți, la București, la Conferința Feroviară Internațională, cu principal subiect al patrulea pachet feroviar, oficiali europeni.

Patru piloni sunt necesari în sectorul transporturilor, a spus în deschiderea lucrărilor Elisabeth Werner, director în cadrul DG Move. Aceștia sunt decarbonizarea transporturilor, digitalizarea, inovațiile și investițiile.

Calea ferată este o alternativă de transport de transport în cazul decarbonizării. În același timp, căile ferate sunt un mijloc de transport eficient din punct de vedere energetic. Cât privește digitalizarea , trebuie să integrăm căile ferate într-un sistem de transport mai amplu, pentru a îl face mai eficient. Trebuie să dezvoltăm aplicații noi, modele de business necesare pentru exploatare în condițiile digitalizării. În final sunt necesare investițiile în infrastructura tradițională digitală și avem nevoie de cercetare”, a spus ea.

Toate aceste lucruri vor ajuta la formarea unei zone feroviare unice. Dorim să scăpăm de impactul granițelor interne, să ne asigurăm că trenurile nu sunt afectate în mișcarea lor.

Directorul DG Move a apreciat ca un succes încheierea perioadei financiare 20140-2020. „E nevoie de un impuls mare în următoarele luni, azi ajungem la finalul mandatului, perioada a fost de succes pentru căile ferate”.

Werner așteaptă ca în iunie anul viitor și alte state europene să se alăture în efortul UE de implementare a pilonilor tehnic și de piață a celui de-al patrulea pachet feroviar.

Cât privește fondurile europene, sectorul feroviar a absorbit o mare parte a acestora. Au fost 250 de proiecte în programul Facilitatea de Conectare Europeană, ceea ce înseamnă aproape 75% din banii acestui program.

Werner a avut și câteva sfaturi pentru România. Țara noastră stă bine la capitolul mărfuri transportate pe calea ferată, cu o pondere în jurul a 30%, peste media UE, însă tendința nu este încurajatoare. Aveți sarcina de a încheia coridoarele feroviare iar investițiile scăzute au redus „viteza trenurilor și au afectat timpii de livrare”.

Werner a avut cuvinte de laudă și față de proiectul pilot de introducere a unui „tren liber de inspecții„ la care este parte și România și a chemat industria feroviară din România – una puternică și mediu academic să se implice în noile tendințe de automatizare și digitizare ale transporturilor feroviare din UE. România trebuie să renunțe la ceea ce este național în partea de reglementare, acolo unde procesul de armonizare european permite.

Francois Davenne, UIC: Calea ferată, un domeniu nereglementat

Cheia succesului în transporturile feroviare o constituie standardizarea, spune Francois Davenne, director general adjunct al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate (UIC).

Dacă faceți comparație cu transporturile aeriene, veți vedea că aici nu exista standardizare. Veți vedea că sunt veniți mulți manageri din aviație sau telecomunicații căci aceștia au acea viziune a căii ferate ca o rețea. Standardizarea reduce costurile”, a spus el.

În condițiile în care transportul feroviar este unul nepoluant, lucru subliniat de către Comisia Europeană, este important ca acest transport să fie și eficient. ”Degeaba calea ferată este cel mai puțin poluant mijloc de transport, după cum am învățat de la CE, pentru a demonstra importanța acestuia avem nevoie ca acesta să fie și eficient”, a spus el. Provocarea este de a transforma calea ferată, sector național, într-un unul internațional, a spus el. Procedurile comune trebuie să privească operaționalizarea, dar și alte sisteme cum sunt cele de ticketing, comunicații, etc.