spot_img
luni, ianuarie 24, 2022
spot_img

Propuneri patronale pentru mecanici: odihna în locomotivă ca șoferii de TIR și părăsirea acesteia în stații

Operatorii de transport feroviar de marfă au formulat o serie de propuneri pentru modificarea legislației în vigoare, care au fost grupate de Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) și trimise Autorității Feroviare Române (AFER). Patronatele propun odihna în locomotivă sau la hotel pentru mecanici, părăsirea locomotivei în stații, pentru odihnă, și redefinirea noțiunii de ”serviciu continuu maxim admis pe locomotivă”. În susținerea propunerilor lor, patronii de OTF privați invocă prevederile aflate deja în vigoare în domeniul transporturilor rutiere.

Președintele OPSFPR, Vasile Șeclăman, i-a trimis directorului general al AFER, Iordan Vintilă, un set de propuneri şi observaţii referitoare la modificarea OMT 256/2013, pentru aprobarea Normelor privind serviciul continuu maxim admis pe locomotivă, efectuat de personalul care conduce şi/sau deserveşte locomotive în sistemul feroviar din România.

odihna în locomotivă trenurile de marfă private au întârzieri protestul de la metrou școlile profesionale la CFR topul OTF de călători Operatorii privati propun masuri de ajutor Ministerului TransporturilorConducerea operatorului Vest Trans Rail consideră că Ordinul de ministru menționat este depaşit, din cauza numărului mare de OTF intrați pe piață în ultima perioadă, cât şi a problemelor legate de starea infrastructurii şi a capacităţii mari de exploatare. De asemenea, cei de la VTR invocă staţionările îndelungate în anumite staţii şi lipsa personalului de exploatare din piaţa de transport feroviar.

Părăsirea locomotivei în stații, permisă în UE, dar nu și la noi

odihna în locomotivă locomotivă de ajutor la Mogoșoaia
FOTO Adrian Constantin Zofei

Potrivit reglementărilor legale în vigoare, după expirarea serviciului continuu maxim admis pe locomotivă, personalul (mecanic și/sau mecanic ajutor) nu poate părăsi locomotiva pentru a merge la odihnă, deşi în Uniunea Europeană acest lucru este permis prin legislaţia proprie.

În practică, dacă i se solicită impiegatului de mișcare (IDM) remizarea locomotivei în staţie, apar două probleme majore. Prima este lipsa liniei de remizare în multe stații. În al doilea rând, în acest caz se consideră descompunerea trenului şi apoi recompunerea acestuia şi se solicită de către CFR SA revizor tehnic de vagoane.

În atari condiții, VTR propune să se admită părăsirea locomotivei după asigurarea corespunzătoare a acesteia în staţie, de comun acord cu IDM şi notarea în registrul de mişcare. „Acest lucru este reglementat la alte administraţii de cale ferată, inclusiv în cazul trenurilor de călători care staţionează în staţii până la plecarea în următoarea cursă, fără a se asigura paza locomotivei sau a automotorului. După cum bine ştiţi, în România suntem obligaţi să păzim orice (inclusiv trenurile în staţionare sau în mişcare, unde sunt probleme cu poliţia care ne amendează), iar acest lucru duce la costuri suplimentare”, susțin reprezentanții operatorului feroviar privat.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Odihna în locomotivă. Deplasarea la dormitor durează mai mult

O altă propunere vizează definirea şi reglementarea odihnei personalului de conducere a locomotivei. Concret, VTR propune să se admită odihna în locomotivă, având în vedere că personalul se poate odihni 4-6 ore, dar nu mai mult de 10 ore.

Conducerea operatorului susține că deplasarea la şi de la dormitorul special amenajat sau unitatea de cazare ar lua mai mult timp. De asemenea, nu există posibilitatea de a se verifica faptul dacă mecanicul în speță chiar s-a odihnit, în majoritatea cazurilor predominând situațiile în care verificarea stării fizice se face de către IDM sau serviciul începe pe propria răspundere a personalului. În acest moment, în unele staţii IDM solicită personalului de tren să arate unde s-a cazat, iar acest lucru este contrar instrucţiilor în vigoare.

Garanții privind parcurgerea distanței dintre două stații în cel mult 12 ore

Cei de la DB Cargo România vin și cu alte propuneri, în completarea celor făcute de Vest Trans Rail.

Astfel, conducera operatorului feroviar solicită ca CFR SA să stabilească şi să comunice către OTF lista staţiilor pentru care garantează parcurgerea în maximum 12 ore a distanţei dintre două gări consecutive, de pe fiecare secţie de circulaţie. Totodată, ei cer CFR SA să stabilească şi să comunice către OTF lista staţiilor unde trenurile pot fi garate şi locomotivele pot fi remizate pe tren, în scopul odihnei echipelor de mecanici.



Odihna în locomotivă. „La auto, şoferul se odihneşte în camion, nu în hotel”

odihna în locomotivă
FOTO: Gustav Lindh, 2016

La rândul ei, conducerea Cargo Trans Vagon SA propune redefinirea noțiunii de ”serviciu continuu maxim admis pe locomotivă”, în sensul ca acesta să fie compus doar din timpul de conducere efectivă a trenului, fără a lua în considerare şi durata staţionării garniturii.

„Timpii de muncă în staţionarea trenului mai mari de două ore să poată fi consideraţi perioade de odihnă. La auto, şoferul se odihneşte în camion, nu în hotel. Dacă mecanicul va da în scris că este de acord cu odihna pe locomotivă, atunci acest lucru trebuie să devină posibil. În cazul în care se admite odihna pe locomotivă, atunci se poate admite ca serviciul maxim admis să se reducă de la cele 12 ore la 10, de exemplu”, se arată în propunerea lor.

De asemenea, CTV semnalează faptul că locomotivele OTF au fost modernizate și că spaţiile de odihnă disponibile la pensiuni sau hoteluri au un nivel calitativ ridicat faţă de vechile dormitoare de la cap de secţie. În consecință, operatorul solicită eliminarea limitărilor atât în ceea ce priveşte numărul de perioade de odihnă, cât şi a duratelor acestor perioade, sau mărirea lor la nişte valori rezonabile. ”De exemplu, şoferii de camion trebuie să ia odihna săptămânală după 6 zile de muncă, iar numărul de ore pe care îl pot petrece la odihnă nu este limitat”, explică responsabilii CTV.

Concret, se cere modificarea articolului 9 al OMT 256 din „Orice perioadă de odihnă la domiciliu poate fi urmată de cel mult două perioade consecutive de odihnă în afara domiciliului, care cumulat nu vor depăşi un număr de 10 ore” în „Orice perioadă de odihnă la domiciliu poate fi urmată de mai multe perioade consecutive de odihnă în afara domiciliului. Între două perioade de odihnă la domiciliu vor trece cel mult 6 zile”.

O altă propunere a celor de la Cargo Trans Vagon este ca în cazul depăşirii serviciului continuu maxim admis pe locomotivă, să fie sancţionat mecanicul, şi nu conducerea OTF. La rutier, nu este sancţionată organizaţia, ci şoferul, argumentează aceștia.

Operatorul de transport feroviar ridică și problemele care pot apărea în cazul odihnei la domiciliu. „Sunt cazuri în care mecanicul se trezeşte la 7 dimineaţa, munceşte în gospodăria lui, este comandat la ora 19 şi primeşte odihna în jurul orei 8 dimineaţa, adică după 25 ore în care teoretic el a fost în stare de veghe. Ar trebui să fie precizat foarte clar în acest ordin, căci nicăieri nu scrie într-un mod explicit faptul că mecanicul de locomotivă face serviciu pe propria răspundere. Există în RET o precizare, dar are o notă de ambiguitate”, precizează operatorul citat.

Cazarea la hotel ar trebui considerată odihnă la domiciliu

În fine, alte propuneri vin din partea Unicom Tranzit. Conducerea acestui operator este de părere că de două ori pe săptămână ar trebui să se permită efectuarea serviciului de către personalul de locomotivă, conducere efectivă (în care intră şi alte activităţi în formarea şi expedierea trenului) + staţionare de 15 ore fără depăşirea normei săptămânale de muncă).

Tot de aici vine și propunerea ca odihna la domiciliu să se poată face şi în unităţile hoteliere, nu numai la domiciliul salariatului, dacă acesta acceptă. Totul, cu menţiunea ca de două ori pe lună mecanicii de locomotivă și mecanicii ajutori să se odihnească obligatoriu acasă timp 48 de ore.

Probleme la granița cu Serbia, din cauza personalului feroviar nevaccinat

Calea ferată Voiteni-Stamora MoravițaÎntr-o altă adresă a OPSFPR, de această dată trimisă secretarului de stat Raed Arafat, se pun pe tapet unele probleme care au apărut la granița cu Serbia (la Stamora Moravița și Jimbolia) din cauza lucrătorilor feroviari nevaccinați.

Concret, prin noile reglementări legale au fost eliminate excepţiile de la măsura carantinării pentru mecanicii de locomotivă şi personalul feroviar în general. „Deoarece, în acest moment, Serbia este considerată ca fiind <Zonă roşie>, prin Hotărârea de Guvern Nr. 43/2021 s-a stabilit ca persoanele care se întorc în România trebuie să facă dovada vaccinării, altfel urmând să intre în carantină pentru cel puțin 10 zile, în ziua a noua putându-se efectua un test PCR pentru a putea ieşi din carantină, iar în situaţia în care ţara vecină este considerată ca fiind în zona galbenă se acceptă şi un test RT-PCR efectuat cu minimum 72 de ore înainte”, se arată în documentul citat, semnat de Vasile Șeclăman. Acesta precizează că nu se poate impune personalului de exploatare să se vaccineze, această măsură nefiind legală şi constituţională.

Hotărârea nr 43/01.07.2021 stabileşte ca excepţii de la masura carantinării ”lucrătorii transfrontalieri, elevii sau studenţii care fac cursuri în afara ţării etc”, fară a menţiona ca şi mecanicii de locomotive şi lucrătorii feroviari care fac predarea-preluarea trenurilor la frontieră să intre în aceeaşi categorie de excepţii.

Ultimele Articole