Caile Ferate Austriece (ÖBB) si Siemens Mobility au prezentat in Viena la 10 septembrie prototipul trenului electro-hibrid pe baza de baterii, Desiro ML Cityjet eco. Trenul Cityjet eco reprezinta o alternativa la liniile de cale ferata neelectrificate, deservite in prezent de trenuri de calatori diesel, si poate reduce emisiile de dioxid de carbon cu pana la 50% comparativ cu varianta diesel.
Conform estimarilor, dupa realizarea unor teste complexe, trenul va intra in serviciu comercial in a doua jumatate a lui 2019.
Sistemul pe baza de baterii este pozitionat in vagonul din mijloc al trenului si include trei baterii, doua regulatoare de curent continuu, un racitor de baterie si alte componente electronice. Sistemul foloseste baterii de tip litiu-titanat (tehnologia LTO) care, comparativ cu cele conventionale, permit curenti de incarcare mai mari pentru o incarcare mai rapida. Datorita unui concept termic special pentru containerele de baterii, conditiile meteorologice nu vor influenta durata de viata a bateriilor si nivelul lor de incarcare.
Cand bateriile vor fi gata pentru productia in serie, ar trebui sa aiba o durata de viata de aprox. 15 ani, ceea ce inseamna ca vor trebui inlocuite doar o data in perioada de utilizare a trenurilor.
Compania Siemens dezvolta un sistem de baterii electro-hibride care permite trenului sa isi incarce bateriile nou-instalate cu ajutorul pantografului pe liniile de cale ferate electrificate. Aceasta energie este apoi disponibila pentru a alimenta trenul pe sectiuniile neelectrificate. Imediat ce trenul paraseste linia electrificata, bateriile incep sa alimenteze sistemul de operare al trenului. Siemens si ÖBB vor testa aceasta tehnologie in lunile care urmeaza si vor dezvolta sistemul pana la lansarea productiei in serie. In cadrul proiectului comun cu Siemens, ÖBB este unul dintre primii operatori feroviari din Europa care va furniza expertiza in acest domeniu, optimizand astfel calitatea serviciilor pe care le ofera pasagerilor, dar si durabilitatea parcului sau de vehicule.
Prototipul acestui tren va fi prezentat la InnoTrans 2018 in perioada 18-21 septembrie.