spot_img
duminică, octombrie 2, 2022
spot_img

Singapore: O singură linie mass transit poate face diferența

În Singapore, proiectele de extindere a infrastructurii de transport public pe şină sunt în plină desfăşurare pentru ca acestea să fie finalizate în următorii zece ani, ceea ce va permite ţării să îşi atingă obiectivele stabilite pentru a muta traficul către sistemele de tranzit şi a reduce semnificativ emisiile prin încurajarea utilizării transportului public. Unul dintre marile proiecte propuse este Cross Island Line pentru care s-au semnat contracte de miliarde de dolari.  

Singapore şi-a lansat „Planul Verde” care creionează ambiţiile sale şi obiectivele pe următorii zece ani pentru a îndeplini angajamentul Acordului de la Paris şi Sustainable Development Agenda 2030 a UN. Obiectivul central este de a atinge zero emissions pe termen lung prin acţiuni care se concentrează în jurul a şase piloni ce propun crearea de noi spaţii verzi, reducerea semnificativă a deşeurilor, “resetarea energetică” prin eficientizare şi mutarea către combustibili curaţi, formarea unei economii verzi, a unei agriculturi care să îndeplinească necesitatea de alimente produse la nivel local (cu un procentaj de 30% din necesităţi), iar pentru a trăi în armonie cu mediul, sunt menţionate ţinte ce implică mobilitatea.

Harta CRLLa capitolul transport, cel public este esenţial, iar strategia 2030 vizează creşterea cotei de transport public pe reţeaua mass transit cu 11%, de la 64% la 75%, obiectiv ce se poate atinge prin triplarea reţelei de piste de biciclete, de la 460 km (în 2020) la 1320 km în următoarea decadă. Mai presus de aceste considerente, sunt luate în calcul extinderile reţelei feroviare cu 130 km de linii noi, de la 230 km în prezent, la 360 km în 2030. Acest ţel ar putea determina ca densitatea reţelei feroviare să fie comparabilă cu cea a Londrei sau a orașului New York, iar cea mai mare parte a districtelor vor beneficia de acces direct la aceste servicii de transport. Pe scurt, autorităţile doresc ca 8 din 10 locuinţe să aibă acces la o staţie la zece minute distanţă de mers pe jos. Acest lucru va încuraja semnificativ adoptarea masivă a mobilităţii publice şi schimbarea obieceiurilor atunci când oamenii vor alege cu ce să se deplaseze către diferite destinaţii.

Din 2019, Land Transport Authority (LTA) a făcut publică strategia de dezvoltare 2040 care avea ca target extinderea reţelei feroviare la 360 km. Practic, ambele viziuni (Green Plan şi stratregia 2040 a LTA) au acelaşi scop – de a majora reţeaua feroviară urbană – însă termenele limită sunt diferite. Ca rezultat, cea mai recentă strategie, anunţată de autorităţi la începutul lui 2021, pune accentul pe extinderea reţelei până în 2030, adică, planurile stabilite în 2019 trebuie implementate doar într-o singură decadă. Valoarea proiectelor de dezvoltare a sistemului de transport este de SGD 60 billion (USD 44.35 billion).

Cu o populaţie de 5.45 milioane, Singapore are ca sistem central de mobilitate transportul pe şină, acesta fiind secondat de reţeaua de autobuze. Transportul feroviar urban a avut creşteri constante, în 2019 asigurând 3.5 milioane de călătorii pe zi, în creştere cu aproape 6%. Reţeaua este formată de linii cumulând peste 245 km, din care 216.5 km (cu peste 130 staţii) este reprezentat de cele şase linii mass rapid transit (MRT) şi 28.8 km (cu 40 staţii) de liniile light rail care asigură un ridership de 200 de mii pe zi.

Singapore este unul din statele care se axează extrem de mult pe transportul public pe şină, care este constant extins pentru a face o mutare decisivă în favoarea transportului public şi a crea o mobilitate durabilă.

Deşi reţeaua feroviară a Singapore este bine dezvoltată, aceasta nu face faţă nivelului de creştere a numărului de locuitori, iar în condiţiile în care toate politicile se îndreaptă către durabilitate, reducerea impactului asupra mediului şi abordarea schimbării climatice, se impune dezvoltarea transportului feroviar, cel mai eficient sistem de mobilitate, care nu are emisii, se poate adapta noilor cerinţe şi tendinţe şi poate să îmbrăţişeze cele mai noi tehnologii oferind conectivitate considerabilă.

La baza dezvoltării căii ferate urbane din Singapore stau şapte proiecte de dezvoltare a transportului pe şină şi alte proiecte care implică reînnoirea sistemelor actuale, inclusiv a vehiculelor.

În inima unei accesibilități crescute

Unul dintre aceste proiecte este Cross Island Line (CRL), a opta linie MRT a Singapore care va asigura legătura pe axa est-vest, conectând regiunea Changi de Jurong Industrial Estate, traversând zone existente şi care sunt aflate în etape de dezvoltare în partea estică, nord-estică şi vestică.

Linia va avea o lungime totală de 50 km, conectând regiunea estică şi nord-estică de partea vestică a Singapore, oferind o alternativă la East-West Line. Aceasta va servi ca linie de transfer principală deoarece va avea conexiuni la toate liniile majore radiale complementând actuala Circle Line, reuşind astfel să reducă presiunea de pe liniile existente prin preluarea unui flux de trafic semnificativ. Se estimează că aceasta va avea un trafic zilnic de peste 600.000 de pasageri în primii ani şi va creşte la peste un milion pe termen lung.

Fiind un proiect complex, acesta va fi implementat în trei etape, iar în prezent, LTA este angajată în realizarea primei etape (CRL1) care va avea 29 km, va fi deservită de 12 staţii între Aviation Park şi Bright Hill. Linia va traversa şapte zone rezidenţiale, urbane şi industrial, iar după ce va fi finalizată, peste jumătate din staţii vor avea caracter de transfer către celelalte linii existente pentru a forma un sistem integrat care să ofere beneficii reale pasagerilor.

Începând cu 2020, LTA a semnat contracte în valoare de SGD 5.58 billion (USD 4.1 billion) ce includ lucrări de proiectare şi construcţie ale liniilor, tunelurilor, viaductelor şi staţiilor, ca parte a CRL1.

Primul contract, cu o valoare de SGD 356 million (USD 263 million) a fost semnat cu Taisei Corporation – China State Construction Engineering Corporation pentru construcţia a 3.2 km de tunel (secţiunea Aviation Park – Loyang) pentru care se va utiliza pentru prima dată a large-diameter tunnel boring machine.

SGD 980 million (USD 724.37 million) este contractul semnat cu consorţiul Daewoo Engineering & Construction – Dongah Geological Engineering pentru construcţia Pasir Ris interchange station şi a tunelurilor staţiei, precum şi a adaptării staţiei existente pe East-West Line.

Un alt contract de proiectare şi construcţie, cu o valoare de SGD 644 million (USD 476 million) a fost acordat unui joint venture format de Gammon Construction and Engineering– Bachy Soletanche Singapore, pentru realizarea staţiei Ang Mo Kio şi a tunelurilor aferente. Contractul prevede şi realizarea lucrărilor de modificare a staţiei existente Ang Mo Kio, pe North-South Line, ceea ce va permite, când va intra în operare, să devină staţie de transfer.

Pentru realizarea staţiei Loyang şi a tunelurilor sale, precum şi a unui viaduct deasupra staţiei, valoarea contractului semnat este de SGD 748 million (USD 553 million) câştigat de consorţiul Woh Hup – Dongah Geological Engineering.

În noiembrie 2021, LTA a semnat două contracte cu o valoare totală de SGD 766 million (USD 566 million) pentru realizarea a două secţiuni, parte a CRL1. Staţia Aviation Park şi tunelurile sale vor fi proiectate şi construite de Hock Lian Seng Infrastructure în cadrul unui contract de SGD 320 million (USD 236.5 million), lucrările urmând să fie demarate în al doilea trimestru din 2022.

Nishimatsu Construction a câştigat contractul de SGD 446 million (USD 330 million) pentru proiectarea şi construcţia tunelurilor dintre staţiile Tampines North şi Defu, inclusiv o facilitate care să corespundă necesităţilor şi cerinţelor electrice şi mecanice. TBM-ul va realiza 2.9 km de tunel cu linie dublă pentru a asigura conexiunea dintre cele două staţii.

Unul dintre marile contracte ale acestei secţiuni a CRL are o valoare de SGD 780 million (USD 576.5 million) şi a fost semnat cu un joint venture format de Shanghai Tunnel Engineering şi LT Sambo. Acesta va fi responsabil de proiectare şi construcţia tunelurilor de 6 km între Aviation Park Station and Changi East Depot.

În ianuarie 2021, LTA a semnat două contracte cu o valoare totală de SGD 861 million (USD 636.4 million) pentru realizarea altor staţii şi tuneluri ca parte a CRL1. Astfel, pentru staţia Serangoon North şi a tunelurilor aferente contractul de SGD 454 million (USD 335.6 million) a fost semnat cu Hock Lian Seng Infrastructure care în prezent construieşte staţia Maxwell pe Thomson-East Coast Line (TEL).

Al doilea contract cu o valoare de SGD 407 million (USD 300.8 million) implică proiectarea şi construcţia staţiei Tavistock şi a tunelurilor care vor fi executate de Sato Kogyo. Lucrările vor fi demarate din al doilea trimestru al acestui an pentru ca circulaţia pe această secţiune să înceapă în 2030.

Conform strategiei prezentate în 2020 de către Ministrul Transporturilor Khaw Boon Wan, prima fază a dezvoltării Cross Island Line trebuie să se finalizeze până în 2029. Când linia va fi deveni operaţională, timpii de călătorie se vor reduce între 50 şi 70 de minute pe diferitele secţiuni care traversează artere rutiere importante.

Articol apărut în Railway PRO Februarie

Ultimele Articole