O nouă gafă a ARF? O cerință la licitația de RE – IR naște semne de întrebare

23 mai 2020

O cerință discutabilă a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) la licitația de achiziție a 20 de rame electrice inter – regionale (RE -IR) riscă să dea peste cap și această procedură și să ridice semne de întrebare asupra corectitudinii acesteia.

Doru Cireașă

După ce schimbarea sistemului de punctare a ofertelor depuse de competitori a fost contestată la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), un nou element vine să ridice semne de întrebare asupra corectitudinii acestei licitații.

Câțiva producători interesați de licitația menționată au semnalat în ultimele zile pentru Club Feroviar o cerință curioasă a ARF în privința ramelor de cumpărat.  Respectarea cerinței va determina statul să scoată bani buni în plus pentru achiziția ramelor, fără ca cerința să reprezinte un avantaj.  Este vorba de condiția pusă de ARF ca boghiurile trenurilor ofertate să fie proiectate pentru o viteză maximă de 200 de de kilometri la oră plus 10% în condițiile în care trenului i se cere o viteză de doar 160 kilometri la oră. Perfomanțele de frânare trebuie să corepundă și acestea vitezei de 200 de kilometri la oră. Teoretic ARF vrea ca astfel să se asigure că la un moment dat trenurile vor putea fi upgradate.

Ori toate aceste cerințe sunt neclare pentru competitori și în același timp consumatoare de resurse financiare pentru stat în condițiile în care trenurile nu vor circula decât cu 160 de kilometri la oră.

Ce spun competitorii

Club Feroviar a consultat mai mulți posibili competitori la acestă licitație și majoritatea acestora ridică obiecții privitoare la fie la prețul crescut astfel inutil, fie privind neclaritatea acesteia.

Unul dintre competitori spune că posibilitatea upgradării ulterioare a trenurilor pentru circulație cu 200 de kilometir la oră nu este o explicație. Decât să upgradezi un tren pentru această viteză, e mai ieftin să faci unul nou pentru această viteză.

Pe lângă boghiu trebuie să existe și un sistem de fraânare de alt tip care să funcționeze la această viteză. Părerea multora este că motorul ține de boghiu iar atunci trebuie să faci și alt invertor alt transformator, altă cutie de viteze, reductor etc. Dilemele sunt legitime cu atât mai mult cu cât trenurile nu vor circula în afara țării.

În plus nu există noțiunea de omoloare a boghiurilor pentru circulație de 200 de km la oră. Omologarea se face pentru întregul ansamblu, anume pentru tot trenul. Există riscul ca unii competitori să susțină că boghiul lor se descurcă cu 200 de kilometri la oră, iar aceasta să se poată garantată doar printr-o declaraâție pe proprie răspundere.

Depunerea ofertelor, amânată

Zilele trecute ARF a amânat cu încă două săptămâni deschiderea ofertelor, de la data de 3 iujnie la data de 18 iunie. Gafele ARF sunt numeroase. Spre exemplu, zilele trecute ARF a anunțat acțiunea CRRC la Tribunalul București, în condițiile în care acțiunea este deschisă la Curtea de Apel București, nu la Tribunal.

Plângerea în Justiție a CRRC a venit la puțin mai mult de două săptămâni după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins cererea producătorului chinez, asociat cu Astra Vagoane, de reevaluare a sistemului de punctare a ofertelor.

Decizia a fost pronunțată în data de 4 mai, iar acțiunea a fost depusă la Curtea de Apel București marți, 19 mai. Termenul legal de formulare a acțiunii a fost de 10 zile de la data comunicării.

Licitația de achiziție a 20 de rame inter – regionale (RE-IR) riscă să o ia pe urmele celei pentru rame regionale, suspendată în prezent până când se va pronunța Curtea de Apel București. Următoarea înfățișare la licitația pentru Rame Regionale (RE-R) va fi pe 27 mai și se așteaptă ca Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), anume autoritatea contractantă, să depună înscrisurile solicitate de judecători.

De ce este nemulțumit CRRC

Nemulțumirea gigantului chinez CRRC a venit din faptul că, spre deosebire de prima licitație – cea pentru rame regionale RE-R, ARF a punctat cu 10 puncte (10%) existența unei rame în exploatare în spațiul european. Acest factor a fost punctat la licitația de RE-R cu doar 3%.

CRRC s-a plâns la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor că i se îngrădește dreptul de participare la licitație, drept stabilit legal, și că punctarea cu 10% a factorului este inutilă căci ramele vor fi oricum omologate pe piața UE. Pewntru aceastp licitație și-au mai exprimat interesul și producătorul francez Alstom și german Siemens.