spot_img
joi, decembrie 1, 2022
spot_img

O linie ferată sovietică din România salvează exportul ucrainean de cereale

O veche linie ferată cu ecartament larg, de tip sovietic, va fi redată rapid în folosinței în portul Galați, astfel încât trenurile de marfă încărcate cu cereale din Ucraina să poată ajunge până la nave. Cu toate acestea, exportul cerealelor ucrainene prin România costă de trei ori mai mult decât ruta clasică, cea folosită înainte de război, prin Ucraina.

Oportunitatea liniei de ecartament larg a fost menționată de Sorin Grindeanu, potrivit Economedia.

„Ucraina folosește ecartamentul larg, de tip sovietic, în timp ce România folosește ecartamentul îngust, european. Această diferență face să se piardă mult timp la intrarea în România a transporturilor de cereale din Ucraina. Or, faptul că Portul Galați are această linie ferată de tip sovietic face ca trenurile ucrainene să nu mai piardă timpul cu schimbarea roților la graniță”, a declarat Grindeanu pentru Economedia.

Ministrul Transporturilor a mai spus că avantajul transportului prin Portului Galați e că aici pot fi încărcate atât nave fluviale, cât și nave maritime.

Potrivit lui Grindeanu, transportul cerealelor ucrainene prin Marea Neagră a rămas cea mai ieftină soluție, în ciuda creșterii costurilor cu asigurarea navei din cauza războiului și a minelor: „Ucraina exportă cele mai multe cereale în Africa de Nord, iar Marea Neagră e calea cea mai scurtă. Alternativele ar fi prin Portul Gdansk sau Trieste, dar rutele ar fi mult mai lungi”.

Costuri de export de 3-4 ori mai mari prin România

Declarații pe subiect făcute după începerea războiului ar sugera faptul că România este alternativa perfectă la exporturile prin porturile ucrainene. Realitatea este însă că aceste exporturi sunt de câteva ori mai scumpe.

„Comercianții continuă să caute posibilitatea de a redirecționa exporturile către UE pe calea ferată sau prin porturile românești, dar barierele cheie rămân cu capacitatea logistică limitată a lățimii de bandă și costul ridicat al acesteia”, a spus un analist al firmei ucrainene de consultanță APK-Inform. Potrivit acestuia, costul livrării de cereale ucrainene în portul românesc Constanța a fost de 120-150 de euro (180-224 USD) pe tonă. Înainte de război, comercianții plăteau în jur de 40 USD (54 USD) pe tonă pentru a transporta cereale în porturile Ucrainei de la Marea Neagră.

Ultimele Articole