O firmă acuzată de legături cu Partidul Comunist Chinez, prima pre-clasată la licitația metroului de Otopeni

16 septembrie 2020

Gigantul chinez de stat China Communications Construction Company este prima clasată la etapa de precalificare organizată de Metrorex pentru Magistrala M6 spre Otopeni. Firma deținută de stat este totodată acuzată de Statele Unite pentru legăturile cu Partidul Comunist Chinez la lucrări de militarizare a Mării Chinei de Sud. Firma se găsește pe listele negre ale Statelor Unite, dar și ale Băncii Mondiale.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Metrorex a descalificat zilele trecute compania Astaldi, cea care a executat o bună parte a lucrărilor la Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei – Eroilor și totodată și pe compania Aktor care a realizat în Qatar lucrări de metrou de patru ori mai valoroase decât proiectul licitat anume secțiunea 1 Mai – Tokyo, a magistralei M6 spre Otopeni. Sunt câteva dintre ciudățeniilor acestei licitații, într-un context în care România riscă să piardă banii europeni alocați pentru aceasta.

Criterii stahanoviste de calificare

Explicația situației constă în criteriile controversate de stabilire a firmelor precalificate „gândite” de către Metrorex. Licitația urmează să se desfășoare în două etape. Prima etapă este de precalificare, în care contează volumul săpăturilor, lungimea tunelurilor realizate, numărul structurilor subterane puse în operă.

Firma cu cele mai mari realizări din domeniu a primit la fiecare capitol 100 de puncte, în timp ce celalte au primit un număr de puncte proporțional cu cât au realizat față de primul clasat.

Metrorex a stabilit că va realiza o listă scurtă de 5-6 firme care vor fi invitate să depună oferta finală. Aceasta va fi formată în proporție de 40% din punctaj financiar și 60% din punctaj tehnic.

Evident că într-o atare situație, firmele chinezești beneficiare ale unor contracte gigantice acordate de statul chinez în afara oricăror licitații de piață și beneficiare de condiții de finanțare facile au obținut primul loc. Sistemul original selectat de Metrorex a făcut ca firme ce au realizat lucrări de patru ori mai mari decât magistrala M6 să fie excluse.

Lista precalificaților este dominată de chinezi și turci. Printre acestea, s-au strecurat FCC Spania asociată tot cu o firmă turcă, anume Gulermak JV și Strabag Austria asociată cu turcii de Ozgun Insaat. Singura asociere care nu conține firme din afara Europei este Acciona Construcion Spania asociată cu Impresa Pizzarotti Italia.

Absurditatea sistemului de preselecție este dovedită inclusiv de punctajele obținute. Asocierea condusă de gigantul chinez China Communications Construction Company (CCCC) a obținut nu mai puțin de 95,83 de puncte din 100 de puncte posibile fiind urmat de FCC – Gulermak cu doar 64,41 puncte. Restul companiilor participante au obținut de departe sub 26 de puncte, de patru ori mai puțin decât chinezii.

La capitolul cifră de afaceri, CCCC China a obținut 20 de puncte, în timp ce giganții europeni Strabag sau FCC au obținut mai puțin de un punct.

Lucrări de infrastructură pentru militarizarea mării Chinei de Sud

Interesant de relatat este si următorul aspect. Compania clasată pe primul loc, CCCC este deținută de statul chinez și este considerată un actor important în lucrările de infrastructură dedicate militarizăii Mării Chinei de Sud.

În luna august, Departamentul de Comerț a Statelor Unite a inclus CCCC, alături de alte 23 de companii chineze pe o listă neagră a firmelor care au ajutat Partidul Comunist Chinez să militarizeze marea Chinei de Sud.

În 2011, CCCC a intrat sub sancțiunile Băncii Mondiale pentru practici frauduloase la contracte de drumuri în Filipine. Banca a interzis până în 2017 participarea firmei chineze în orice contract finanțat de ea.

Aktor, scoasă din joc

Un alt aspect controversat al licitației este excluderea firmei Aktor din licitație, în pofida faptului că aceasta a realizat lucrări de cel puțin un miliard de euro la metroul din Doha Qatar, în condițiile în care proiectul 1 Mai – Tokyo (zona Băneasa) valorează de patru ori mai puțin, adică 250 de milioane de euro. Astaldi-Salini, firmă care a făcut o bună parte a lucrărilor la magistrala M5 a fost, de asemenea, exclusă.

Aktor ar fi avut calitate de lider al asocierii din Orientul Mijlociu, fapt nerecunoscut de Metrorex și care a motivat excluderea sa. O recunoaștere a calității de lider de asociere ar fi obligat Metrorex să ia în considerare întregul proiect din Qatar, în sumă totală de 3 miliarde de euro și nu doar cota de 32% (un miliard de euro).

Nerecunoașterea calității de lider al asocierii a dus la plasarea Aktor în urma turcilor de la Alsim Alarko, ale căror nemulțumiri blochează licitația de modernizare a lotului 2 feroviar din Brașov – Sighișoara, anume Apața – Cața.

 

Aktor, care a obținut în câteva rânduri decizii favorabile la Curtea de Apel și CNSC în speța licitației Metrorex, se va adresa zilele acestea din nou Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, potrivit surselor Club Feroviar.

Oricum, potrivit prezentărilor făcute pe situl propriu, Aktor Grecia a avut calitate de lider al asocierii la metroul din Doha (vezi foto). Inițial, Metrorex nu a dorit să ia în considerare nici măcar lucrările de 32% făcute efectiv în Qatar de către firma elenă. Mai multe detalii aici

Riscul pierderii banilor

Toate aceste decizii și măsuri discutabile ale Metrorex au loc în contextul în care România poate pierde fonduri europene și japoneze destinate proiectului.

Mă bucur că, în sfârșit, toți cei care locuim în București – precum și cei care vizitează Capitala – putem beneficia de deschiderea liniei de metrou M5. În 2017 am aprobat în calitate de Comisar European pentru Politică Regională suma de 252 milioane EUR din Fondul de coeziune, special pentru acest proiect.

Atunci, finalizarea lucrărilor era prevăzută pentru iunie 2018. Așadar, sunt aproape doi ani și jumătate de întârziere (…) Dar dincolo de nerespectarea acestui termen (care nu este, din păcate, primul), cred că e important să privim către proiectele viitoare. În 2019 am aprobat 520 de milioane EUR pentru construcția liniei 6 de metrou, între zona 1 Mai și centrul comercial Băneasa (unde urmează să fie amplasată stația Tokyo), precum și pentru achiziționarea a douăsprezece garnituri de metrou, fiecare cu câte șase vagoane (…) În final, acest proiect ar urma să lege stația de metrou 1 Mai de Aeroportul Internațional Otopeni – ceea ce ar înscrie Bucureștiul în rândul marilor capitale europene, care au o infrastructură bine pusă la punct între aeroport și centrul orașului.

Deocamdată, însă, nu e cunoscut niciun termen de finalizare. Sper ca bucureștenii să beneficieze și de această linie de metrou cât mai curând posibil, pentru că banii deja există”, a scris zilele trecute pe pagina sa de socializare, Corina Crețu, fost comisar european.