miercuri, iunie 26, 2024
spot_img

O decizie europeană ne-ar putea obliga să plătim despăgubiri de sute de milioane de euro la licitațiile de material rulant

CJUE, respectiv Curtea de Justiție a Uniunii Europene, a pronunțat o decizie în dosarul unei licitații din Slovacia, decizie care transpusă în România ar putea obliga statul la plata a zeci, dacă nu sute de milioane de euro la licitațiile de achiziție de material rulant ale Autorității pentru Reformă Feroviară.

Ceea ce se aseamănă între licitația din Slovacia, în care s-a pronunțat CJUE, și licitațiile din România de material rulant este faptul că în ambele cazuri au fost semnate contracte de achiziții cu anumite firme, după care excluderea firmelor perdante a fost sau există riscul să fie declarată ilegală.

Speța slovacă. Potrivit avocatnet.ro, decizia CJUE stabilește că ofertantul exclus nelegal dintr-o procedură de atribuire a unui contract de achiziții publice poate solicita daune interese ca urmare a pierderii unei șanse. Decizia CJUE vine în urma unei cereri de decizie preliminară a unei instanțe din Slovacia și stabilește clar faptul că un ofertant care a fost eliminat nelegal dintr-o licitație poate solicita despăgubiri pentru oportunitatea pierdută de a câștiga contractul respectiv.

În speță, o companie a solicitat despăgubiri după ce a fost exclusă ilegal dintr-o licitație inițiată de o asociație de fotbal slovacă pentru lucrări de construcție. Deciziile inițiale de excludere au fost ulterior anulate de către Curtea Supremă a Slovaciei, însă până atunci licitația fusese deja încheiată și contractul acordat altui ofertant. În fața instanței slovace, compania exclusă a cerut despăgubiri pentru pierderea unei șanse de a participa la licitație și, în consecință, de a câștiga contractul.

Directiva 89/665/CEE a Consiliului, modificată prin Directiva 2007/66/CE, reglementează procedurile de contestare în materie de achiziții publice și stipulează că statele membre trebuie să asigure că deciziile ilegale pot fi anulate și persoanele prejudiciate pot fi despăgubite.

În cauza C‑547/22, (speța slovacă – Ingsteel spol s.r.o.), CJUE a stabilit că Directiva 89/665/CEE trebuie interpretată astfel încât să nu permită o reglementare sau practică națională care exclude, în principiu, posibilitatea ca un ofertant eliminat ilegal dintr-o licitație să fie despăgubit pentru prejudiciul cauzat de pierderea șansei de a participa la procedura de atribuire și de a obține contractul.

Oportunitățile pierdute duc la despăgubiri

Cu alte cuvinte, Curtea a confirmat că ofertanții au dreptul la despăgubiri nu numai pentru pierderile financiare directe, ci și pentru oportunitățile pierdute ca urmare a acțiunilor ilegale ale autorităților de reglementare sau ale entităților contractante.

Decizia CJUE subliniază importanța principiilor efectivității și echivalenței în aplicarea dreptului Uniunii. Astfel, sistemul juridic intern al fiecărui stat membru trebuie să fie capabil să ofere criterii adecvate pentru constatarea și evaluarea prejudiciului sub forma pierderii unei șanse. Totodată, instanțele naționale sunt obligate să interpreteze, pe cât posibil, legislația internă în conformitate cu dreptul Uniunii și să modifice jurisprudența existentă, dacă aceasta este incompatibilă cu obiectivele directivei.

Licitații comparabile în România

În România decizia se poate aplica la licitația în care oferta depusă de compania Alstom a fost etichetată drept necorespunzătoare, contractul fiind semnat cu PESA. Este vorba de licitația pentru 62 de trenuri regionale, la cea de 20 de trenuri interregionale oferta franceză a fost considerată corespunzătoare, dar necâștigătoare. Cum valoarea contractului este de 3,2 miliarde lei firma exclusă ilegal din licitație poate clama un profit de 10% pierdut care ar trebui plătit dfe statul român, respectiv peste 300 de milioane de lei.

În cazul celeilalte licitații, cea de trenuri inter-regionale valoarea contractului și acesta semnat este de 1,1 miliarde lei deci și aici statul va fi bun de plată de 100 milioane de lei dacă socotim un profit nerelizat de 10%. Aceasta dacă într-o judecată similară se va stabili că firma franceză a fost nedretățită.

Nu în ultimul rând, mai avem licitația de achiziție a 20 de trenuri interregionale unde producătorul chinez CRRC a fost exclus din licitație pe baza unei decizii ce poate fi contestată (lista țărilor de origine a producătorilor de unde nu se acceptă oferte a fost publicată de Guvern după ce CRRC a depus oferta sa). Și acest caz se află în atenția CJUE care urmează să se pronunțe.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Agireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole