O companie privată va pune în circulație 33 de trenuri cumpărate din Israel. Firma cu sediul în Iași a cumpărat mai multe trenuri model IC3, aflat în circulație și în Danemarca, cu gândul de a începe de la finele acestui an deservirea unor rute de lung parcurs din România.
Trenuri similare cu cele achiziționate de Ferotrans Iași, companie deținută de Dumitru Anchidin, sunt în exploatare în Danemarca. În această țară sunt in circulație pentru încă 10 ani peste 90 de trenuri IC3. Acestea au fost fabricate de divizia scandinavă a ABB în colaborare cu operatorul national DSB.
Trenuri cumpărate din Israel
Trenurile în tracțiune diesel urmează să ajungă în România în vara acestui an pe rută maritimă, Ferotrans lucrând în prezent la planul de transport al acestora, spune Anchidin. Este favorizată ruta maritimă în condițiile în care ruta terestră prin Orientul Mijlociu e total nesigură. Aceste trenuri sunt vândute de israelieni ca urmare a electrificării integrale a retelei lor. Materialul rulant este dotat cu cuplare automată, acest sistem oferind posibilitatea legării facile a trenurilor. IC3 urmează să fie autorizat de AFER pentru folosire în România. O bună parte dintre trenuri, respectiv 14, sunt fabricate imediat după 2000. Acestea au inclus sistemul PZB 90 (indusi) care le face compatibile cu rețeaua noastră.
Operarea va fi făcută prin firma Ferotrafic TFI SRL deținută tot de omul de afaceri ieșean, aceasta obținând în mai 2024 licența de transport feroviar călători.
România are nevoie în continuare de parc de material rulant, lucru arătat și de declarațiile unor responsabili din domeniu. „Dorim să obținem trase de la CFR SA și apoi să obținem contracte de servicii publice din partea ARF”, spune Anchidin. Pentru început trenurile vor circula pe rute intecity care să lege orașele Iași, Suceava, București, Constanța.
În ceea ce privește prețul plătit pe trenuri, informațiile oficiale lipsesc, ca urmare a clauzelor de confidențialitate existente.
Surse neoficiale afirmă că tranzacția ar fi fost de 15 milioane euro, pornindu-se inițial de la 509 mii euro pe bucată (peste 16 milioane euro în total).
Intrarea trenurilor în exploatare la o companie din estul României pare a echilibra peisajul transportatorilor ferovari de călători dominat de operatori din alte regiuni ale țării decât Moldova. Avem două companii în zona de vest și sud-vest a țării (Softronic Craiova și Astra TransCarpatic), trei în Transilvania (Regio Călători Brașov, Transferoviar Călători și InterRegional Călători din Cluj), una în sud (CFR Călători București). Cu 33 de trenuri de confort sporit, noului operator ieșean nu ar trebui să îi fie greu să se impună pe piața locală.