Tramvaiele „top mondial” (așa le recomandă fostul primar al Timișoarei, Nicolae Robu) fabricate de Bozankaya pentru Timișoara s-au scumpit cu aproape 50% în ultimii doi ani. Ultima dată acum două săptămâni și nu e clar dacă a fost ultima scumpire.
Informațiile apar în Sistemul Public de Achiziții (SEAP). Acesta menționează două modificări aduse contractului minițial derulat pe patru ani și o creștere de peste 49% a prețului actual față de cel menționat în contractual initial. Ultimul act adițional cu implicație asupra prețului a fost semnat în ultimele săptămâni.
Potrivit Primăriei Timișoara cauza scumpirilor este reprezentată de „ situaţiile imprevizibile care nu puteau fi prevăzute la momentul pregătirii achiziției sunt criza declanşată la sfârşitul anului 2020, generată de revenirea economică post-SARS-CoV-2, criza preţului la energie, precum şi criza provocată de conflictul militar din regiunea Mării Negre”.
Sunt invocate prevederile OUG 64/2022. Care sunt scumpirile? Practic sunt două acte adiționale de majorare a valorilor, astfel:
- Valoare Act aditional nr.1/2020 = 48.684.375 lei fara TVA;
- Valoare Act aditional nr.2/2022 =27.954.568,05 lei fara TVA reprezentând un procent de 19,14% din valoarea restului ramas de executat al contractului la momentul intrării în vigoare a OUG nr.64/2022.
Valoarea totala a contractului devine 232.428.943,05 lei fara TVA ( valoare initiala= 155.790.000 lei fara TVA), potrivit datelor din SEAP.