Noul șef CFR Călători: Să păstrăm contractele de servicii din 2016

27 ianuarie 2020

 Noul șef al CFR Călători, Dan Costescu, pledează pentru menținerea contractelor de servicii publice intrate în vigoare în 2016, până la ajustarea noului tip de contract, în conformitate cu cerințele UE. Totodată, șeful CFR Călători pare a fi revenit la o atitudine mai bună față de ARF. Autoritatea era numită în 2018 un „parazit”, bugetar.

Dan Costescu director la CFR Călători

Doru Cireașă

Numit la câteva zile după ce majoritatea actorilor implicați în prestarea serviciilor publice de transport feroviar s-au pronunțat pe tema noilor contracte, noul șef al CFR Călători, Dan Costescu subscrie acestui punct de vedere.

„Noul contract de servicii publice mai impune nişte negocieri, iar sugestia mea ar fi să ne întoarcem deocamdată la forma agreată în 2016, pentru că acolo toate lucrurile sunt clare, şi imediat să ne aşezăm la masă, să discutăm cu toate părţile implicate – operatori feroviari, Autoritatea de Reformă Feroviară şi Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor – şi să lansăm o variantă, care să creeze “cât mai puţine animozităţi”, spune directorul general al companiei CFR Călători, Dan Costescu, potrivit Agerpres.
Modelul de compensare din 2016, prelungit anual prin acte adiționale, prevedea plata compensațiilor pe baza a doi indicatori, anume tren – kilometru și călători  – kilometru. Cel pus la punct la finele anului trecut de către ARF a prevăzut plata compensației doar în funcție de tren – kilometru, cu o sancționare a operatorilor dacă nu ar obține indicatorul călători – kilometru promis.

“În ceea ce priveşte contractul de servicii publice, opinia mea este că în acest moment noua formă mai impune nişte negocieri şi sugestia mea ar fi să ne întoarcem la forma agreată în 2016, pe care eu am semnat-o (în perioada în care Dan Costescu era ministru al Transporturilor – n.red.) , pentru că acolo toate lucrurile sunt clare, şi în acelaşi timp să ne aşezăm la masă, să discutăm, să clarificăm, să negociem cu toţi cei implicaţi – sunt operatorii, este Autoritatea de Reformă Feroviară şi este vorba şi de minister, care, practic, are ca mână de fier Autoritatea de Reformă – toţi să discutăm încă din acest moment noua propunere pentru că ea aduce o mulţime de lucruri bune, dar care trebuie un pic periate şi aşezate într-o formă în care toate părţile să câştige. Şi, ce este mai important, pasagerul să câştige, pentru că pentru el se fac toate eforturile. Este vorba acolo de o compensaţie şi el trebuie să beneficieze cât mai mult prin această compensaţie. Şi cred că în următoarea perioadă asta va fi. Am deblocat situaţia mergând pe o formă cât mai apropiată de cea veche, de HG 231, mai precis din 2016, având timp să introducem practic în următoarea etapă eforturile colegilor de la ARF, care au pregătit împreună cu consultantul noua variantă şi s-o finisăm şi să o lansăm într-o formă care să ţină apa şi să creeze cât mai puţine animozităţi”, a afirmat Dan Costescu.

Şeful companiei naţionale de transport feroviar de călători a menţionat că noua formă negociată va putea fi aprobată ulterior printr-un act adiţional sau prin alt contract.

“Ca să nu aşteptăm, pentru că este vorba de o activitate operaţională – operatorii, indiferent că primesc sau nu banii, nu au dreptul să oprească serviciul public, ei fac serviciul public pe banii lor, pe finanţarea lor, care înseamnă costuri suplimentare – de asta este soluţia ca să intrăm mai întâi cu forma veche a contractului, să se semneze, lucrurile merg normal şi fără presiune, dar imediat, fără amânare, începem lucrul pentru nouă variantă pe care să o aprobăm ulterior printr-un act adiţional, printr-un alt contract, ministerul va decide care formă îi convine cel mai bine pentru că e legat de relaţia cu Comisia Europeană şi cu anumite notificări care trebuie din timp transmise acolo”, a precizat el.

Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2023 în transportul feroviar public de călători lansat în dezbatere publică a iscat o serie de controverse. Unii lideri de sindicat consideră că acesta pregăteşte terenul pentru “intrarea în România a multinaţionalelor”, respectiv DB (Deutsche Bahn AG) şi OBB. Pe de altă parte unii operatori au trimis zeci de pagini de observații printre care cele mai diverse, precum lipsa trenurilor intercity din proiect, imposibilitatea determinării costurilor înregistrate la începutul unui an, etc. Toți operatorii au cerut menținerea vechiului sistem de compensare cu aplicarea metodologiei stabilite de ARF pentru anul 2019.

Pe data de 7 ianuarie 2020, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor a lansat în dezbatere publică proiectul de HG pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2023 în transportul feroviar public de călători.

Apropiere de ARF

Această primă declarație a șefului CFR Călători indică și o schimbare de opinie față de importanța ARF, instituție de reglementare și control a pieței transporturilor feroviare.

Într-o postare personală la începutul lui 2018 Costescu numea ARF o instituție „parazit bugetar” inutilă, înființată în urma cererilor UE.

„De ce insist pe termenul de parazit? Pentru ca în opinia mea ARF nu va aduce nicio valoare adăugată sistemului feroviar. Deşi termenul de reformă s-a introdus special în numele autorităţii pentru a închide gura oricărui contestatar, contând pe faptul că niciun „om de bine” nu ar fi împotriva reformei, ARF nu va putea face ce şi-a propus. ARF nu are cum să facă reformă, deşi vă angaja 80 de funcţionari pentru că nicăieri în lume aceasta nu este făcută de funcţionari. Nu ştiu însă nici unde va găsi atâţia „reformatori” care să aibă experienţă în asemenea procese şi care să accepte să fie plătiţi la nivel de bugetari.

Cu siguranţă, după ce vor umple curtea autorităţii cu 80 de prieteni, nepoţi, veri şi alte rubedenii vor ajunge la concluzia că nu pot să facă nimic şi că vor trebui să platesca pe altcineva pentru a face studiul de reformă, probabil o firmă de consultanţă”, scria Costescu cu aproape doi ani în urmă. 

Afirmațiile lui s-au adeverit. Câteva luni mai târziu, în iulie 2018, ARF a semnat cu Synergetics Corportation SRL – Panteia BV – AV Transport Planning SRL un contract în valoare de aproape 200.000 de euro pentru a stabili cererea de transport feroviar public din țară, potențialul pieței, dar și pentru a gândi noul mecanism de compensare.