luni, aprilie 29, 2024
spot_img

Dispută API-Scrioșteanu pe noua stație CF Parc Mogoșoaia. Promisiuni pentru linia de Snagov

Noua stație CF Parc Mogoșoaia este prilej de sfadă între Asociația Pro Infrastructură și secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu. În timp ce API spune că este un proiect de secolul 19, oficialul de la Transporturi susține că tocmai cei de la API propun o variantă retrogradă. În altă ordine de idei, sunt vești bune pentru linia de Snagov.

Sub titlul ”CNAIR și CFR pășesc împreună spre secolul 19 la Parc Mogoșoaia”, asociația a publicat duminică seara pe pagina sa de Facebook o critică la adresa proiectului noului hub intermodal care se va construi la Mogoșoaia, în zona podului feroviar ce supratraversează DN 1A.

Noua stație CF Parc Mogoșoaia”CNAIR a proiectat și CFR a avizat una dintre cele mai înapoiate <soluții> în stația CF Mogoșoaia: călătorii pășesc peste șine. Este vorba de lărgirea DN 1A la Mogoșoaia pe sub calea ferată care duce la Aeroportul Otopeni și Urziceni. Investiția de 62 de milioane de euro, dedicată mașinilor, nu alocă nici măcar doi creițari pentru siguranța și viața călătorilor, considerați cetățeni de mâna a doua. Proiectul frizează absurdul: deși sunt prevăzute un pasaj pietonal și două ascensoare, partea cea mai periculoasă pentru pietoni și miile de călători cu trenul metropolitan, adică traversarea șinelor în stație, este lăsată la nivelul la care este astăzi, de parcă ne-am afla într-o haltă rurală uitată de lume, nu într-o metropolă europeană cu pretenții. Frecvența va crește la 2-3 trenuri pe oră pe sens, adică mai mulți oameni pe linie, deci se creează o situație extrem de periculoasă. Domnilor de la CNAIR, CFR și Primăria Mogoșoaia, știm că veți da vina unii pe alții și până la urmă proiectul va rămâne cum ați stabilit, adică prost. Dar vă dăm noi o soluție banală: adăugați niște scări și în sudul podului feroviar, simetric amplasate cu scările din nord. Astfel, cetățenii care doresc să ajungă pe peronul opus vor putea folosi trotuarul estic al DN 1A ca să subtraverseze, în siguranță, calea ferată. Cei care ajung cu autobuzul vor putea și ei accesa direct peronul sudic de pe trotuar, în loc să meargă mai întâi aiurea pe cel nordic ca apoi să treacă pe șine! Apoi se pot întări siguranța și accesibilitatea la peroane: traversarea la nivel poate fi împiedicată cu un gard amplasat între firele CF ceva mai lung decât peronul, cum poate ați văzut în țările civilizate. Peroanele pot fi prelungite spre podul feroviar, înlesnind accesul celor care vin de sub pod. Persoanele cu mobilitate redusă pot folosi ascensorul din partea nordică, iar în sud panta lină a Străzii Gării”, se arată în postare.



Ionel Scrioșteanu: Noua stație CF Parc Mogoșoaia va avea un pasaj subteran

Contactat de Club Feroviar, secretarul de stat Ionel Scrioșteanu spune că lucrurile nu stau deloc așa și că în faza următoare a proiectului se va construi un pasaj subteran pentru trecerea călătorilor.

”Ce spun ei (cei de la API – n.red.), să-i pui pe oameni să coboare, să treacă pe trotuar pe sub pod și apoi să urce la loc nu e deloc o soluție de secolul nostru”, a spus oficialul. El a adăugat că prin crearea acestui nod intermodal călătorii vor putea ajunge de la stația de tren la cea de autobuz în mai puțin de un minut. ”Acest nod intermodal vrem să-l replicăm pe toată centura feroviară a Capitalei, în perspectiva introducerii trenurilor metropolitane. Suntem în plin proces de elaborare a studiului de fezabilitate pentru zona de feroviar în zona București-Ilfov”, a mai spus Scrioșteanu.



Secretarul de stat promite refacerea liniei Căciulați-Snagov

calea ferată de Snagov
Așa arată acum linia ferată de Snagov

Secretarul de stat a menționat și faptul că a avut recent o discuție cu primarul din Snagov pentru începerea lucrărilor de restabilire a legăturii feroviare cu Bucureștiul. Concret, este vorba de refacerea liniei dintre Căciulați și Snagov, aflată într-o stare avansată de degradare și pe care nu se mai circulă de aproape două decenii.

În perioada în care circulau, trenurile parcurgeau distanța de 38 km dintre București Nord și Snagov Sat într-o oră și șapte minute, plus încă 11 până la Snagov Plajă. Acum, trenurile ajung de la București la Căciulați (punctul de unde se ramifica linia spre Snagov) în 31 de minute (cele de pe ruta directă prin Parc Mogoșoaia, de 27 km) sau în 48 de minute (cele care ocolesc pe la Chitila).

Dacă linia va fi refăcută, pe drumul scurt călătoria dintre București Nord și Snagov Sat ar trebui să dureze mai puțin de o oră. În ultimii ani în care a circulat, trenul făcea de la Căciulați la Snagov Sat (11 km) 22 de minute. Este însă de așteptat ca după refacerea liniei, viteza să crească și durata călătoriei să scadă. În total, ar putea fi vorba chiar de o călătorie de 40 de minute.

Proiectele se împotmolesc în două banale macazuri

Totul depinde însă de realizarea proiectului  ”Lucrări de dublare parțială a liniei 700, între HM Pajura – Mogoșoaia prin introducerea unei diagonale noi între km 8+800 și km 8+900 (proiectare și execuție)”.

În lipsa acestuia, Magistrala 700 este suprasaturată, iar multe trenuri vor continua să circule pe ruta ocolitoare prin Chitila. Regionala București a CFR SA a lansat anul trecut două licitații pentru execuția acestui proiect (practic o banală montare de două macazuri), însă ambele proceduri au fost anulate, așa cum am scris la vremea respectivă. Este de așteptat ca, odată ce va fi aprobat bugetul pe acest an al companiei de infrastructură, procedura de achiziție să fie reluată.

Recent, Guvernul a aprobat și indicatorii pentru continuarea modernizării liniei spre Aeroportul Henri Coandă, spre viitorul Terminal Est. Proiectul prevede modernizarea liniei actuale pe 8,6 km, cu electrificare între Mogoșoaia și Balotești și construirea unui traseu nou de 6,9 km, din care peste 4 km de tunel.

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) va fi de 1.514.153 mii lei, echivalentul a peste 300 de milioane de euro, din care lucrările efective de construcții-montaj vor reprezenta 1.263.194 mii lei (peste 250 de milioane de euro). Durata de execuție a investiției a fost stabilită la 36 de luni.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole