spot_img
sâmbătă, august 13, 2022
spot_img

Adrian Criț anunță o nouă politică tarifară a STB. 3 lei/oră, în loc de 1,3 lei/călătorie

Directorul general al Societății de Transport București, Adrian Criț, a anunțat vineri că va propune o nouă politică tarifară a STB. Concret, ar urma să dispară călătoria simplă, taxată în prezent cu 1,3 lei, și să fie înlocuită cu un titlu de transport valabil timp de o oră, care să coste 3 lei. Noul șef al STB vrea să urgenteze și integrarea tarifară cu Metrorex, CFR Călători și operatorii feroviari privați din regiunea București-Ilfov.

Adrian Bărbulescu

politică tarifară a STB

Potrivit lui Adrian Criț, este necesar ca STB să promoveze abonamentele în detrimentul călătoriilor ocazionale.

”Împreună cu colegii mei am gândit un model care să avantajeze utilizatorul frecvent al mijlocului de transport în comun. La ce ne-am gândit? La faptul că trebuie să promovăm abonamentele în defavoarea călătoriilor ocazionale. Cetățeanul care circulă zilnic trebuie să aibă beneficii. Iar aceste beneficii trebuie cuantificate prin calitatea transportului, dar și prin tarife care să îl avantajeze”, a declarat directorul general al STB.

Noua politică tarifară a STB: taxare pe oră și abonamente anuale

El a precizat că STB va transmite propuneri de majorare a tarifului pe oră, dar și implementarea, pe model european, a unor abonamente pe jumătate de an și a unor abonamente anuale. Aceste propuneri ar urma să intre într-o dezbatere, decizia finală urmând să fie luată prin votul consilierilor generali.

”Consider că un tarif pentru utilizarea transportului public în decurs de o oră, un tarif de circa 3 lei, și aici e discutabil, ar fi unul corect. De asemenea, pentru favorizarea călătorului, care e partenerul nostru, pentru abonamentul anual ar fi corect un preț de cel mult 500 de lei. Așa am favoriza și atrage de partea noastră călătorii fideli”, a precizat Adrian Criț.

El a propus  practic o schimbare de abordare, anume desființarea titlului de transport aferent călătoriei simple, care acum costă 1,3 lei, și trecerea la tarifarea orară. ”Știm prea bine că acel titlu de călătorie era valabil pe semicursă, din păcate. În terminal, chiar dacă aveam un titlu valabil și călătoream o stație, dacă trebuia să continuăm traseul după circa 5-10 minute, perioadă în care mijlocul de transport aștepta în stație, eram nevoiți să validăm din nou. Noi vrem să promovăm transportul public și să aducem beneficii călătorilor. Drept urmare, din punctul nostru de vedere este necesară o nouă politică tarifară, iar politica orară ni se pare cea mai OK”, a mai spus Adrian Criț.

Cum funcționează în alte orașe nouă politică tarifară a STB propusă de Adrian Criț

În alte orașe europene, inclusiv din România, unde se aplică tariful orar, titlul de transport este valabil timp de o oră până la ultima validare.

Apoi, călătoria poate continua cu ultimul mijloc de transport până la destinație, fără a fi nevoiți să stăm cu ochii pe ceas. În prezent, în București, dacă ești nevoit să schimbi trei mijloace de transport de suprafață, călătoria costă în total 3,9 lei.

Adrian Criț vrea benzi dedicate și terminale multimodale

Totul depinde însă și de cum se va ”mișca” Primăria Capitalei în materie de investiții, pentru ca mijloacele de transport să nu rămână blocate în trafic, iar călătorul să se trezească în situația că i-a expirat timpul de o oră pentru deplasare.

Directorul general al STB a precizat că societatea pe care o conduce are nevoie de investiții în infrastructură, în culoare dedicate mijloacelor de transport în comun, de mijloace de transport ecologice și de terminale multimodale, pentru a crea legături cu rețeaua de metrou și cu cea de cale ferată.

Întrebat de Club Feroviar când va fi posibil ca un cetățean care aterizează la Otopeni să poată cumpăra un singur titlu de transport pentru a călători până în Berceni, de exemplu, cu trenul CFR Călători sau al unui operator privat, apoi cu Metrorex și în final cu STB, Adrian Criț a răspuns că se lucrează la acest lucru: ”Împreună cu Metrorex, cu CFR Călători, cu ceilalți operatori regionali pe calea ferată vom lua decizia  care să fie în avantajul călătorului”.

Mai multe aplicații pentru plata călătoriei

Noul șef al STB s-a arătat nemulțumit de proporția în care bucureștenii și cei aflați în tranzit prin oraș folosesc aplicațiile informatice pentru a achita contravaloarea călătoriei.

Astfel, la doi ani de zile de la lansare, aplicația BPay are doar 200.000 de utilizatori. Pe de altă parte, aplicația InfoTB a realizat doar 1% din totalul veniturilor STB la nivelul anului 2020. Concret, s-au încasat 2,4 milioane de lei, în condițiile în care promovarea acestor aplicații a costat 5 milioane de lei.

Adrian Criț a dispus, în consecință, să ”spargă” monopolul acestor aplicații și să permită și utilizarea altora, care se autopromovează.

Club Feroviar a semnalat că în București e cel mai ieftin bilet din țară

Club Feroviar a semnalat faptul că în Capitală este cel mai ieftin bilet de transport în comun dintre toate orașele României.

De asemenea, multe alte mari orașe practică deja de ani buni tarifarea pe oră, nu pe călătorie.

CITEȘTE și ANALIZĂ Capitala, sufocată de subvențiile pentru transport. Biletul STB, cel mai ieftin din țară

Ultimele Articole