spot_img
luni, ianuarie 30, 2023
spot_img

EXCLUSIV Noile trenuri Intercity riscă să fie ilegale. Bani în plus pentru nimic

Dacă nu se va întâmpla o minune, noile trenuri Intercity pe care CFR Călători le va introduce de la data de 12 decembrie 2022, după o absență de opt ani, vor fi ilegale. Pur și simplu, garniturile nu vor respecta o condiție obligatorie prezentă într-un ordin semnat în luna februarie de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

noile trenuri IntercityOrdinul Ministrului Transporturilor nr. 134 din 9 februarie 2022 actualizează OMT 1816 din 2005 și are ca scop ”definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători”.

În dreptul trenurilor Intercity, la capitolul ”Servicii la bordul trenului”, regăsim ca obligatorii următoarele: spații speciale pentru bagaj voluminos, climatizare, Prize 230 V/50 Hz, conexiune internet, toalete ecologice, servicii de alimentație publică, supraveghere video, sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului, precum și de către personalul de tren pe durata staționării, asistență și informare din partea personalului de tren, transportul bicicletelor.

CITEȘTE și Revin trenurile Intercity la CFR Călători și vor opri la Buftea. Pe ce rute vor circula

Spațiile destinate bicicletelor sunt obligatorii abia după data de 7 iunie 2025, deci mai e mult până să le vedem în toate vagoanele. Așadar, trecem acest aspect la ”discutate și uitate”, vorba fostului premier Mihai Tudose.

În rest, cea mai mare parte a acestor condiții este bifată de multe vagoane din parcul activ de care dispune operatorul feroviar de stat. Probleme apar însă în ceea ce privește conexiunea la internet și serviciile de alimentație publică.

Ultimele vagoane cu internet, introduse pe vremea lui Iosif Szentes

noile trenuri Intercity circulația feroviară gara Obor-gara Băneasa raport corp control cfr calatori automotoare sechestrate la Remarul terminale pentru bilete în trenSă le luăm pe rând. În momentul de față, CFR Călători nu are vagoane dotate cu modemuri care să asigure internet Wi-Fi în spațiul destinat pasagerilor. Ultima discuție despre introducerea internetului la bordul trenurilor a fost în 2016, când director general al CFR Călători era Iosif Szentes. Atunci, facilitatea a fost introdusă pe două perechi de trenuri, spre Constanţa şi Buzău, costurile fiind suportate de un operator de telefonie mobilă. ”Este vorba de un proiect-pilot, iar după trei luni tragem linie. Ne gândim ca apoi să introducem internet Wi-Fi şi pe celelalte trenuri Interregio, spre Braşov, Craiova, Timişoara, Iaşi”, spunea Iosif Szentes la vremea respectivă.

Între timp însă proiectul a fost abandonat. Cei care s-au perindat la conducerea CFR Călători după Iosif Szentes nu l-au mai considerat prioritar, pe principiul că toată lumea are internet pe telefonul mobil. Un mod de a pune problema luând în calcul că toți pasagerii sunt români, ignorând că s-ar putea deplasa cu trenul și cetățeni străini, mai ales din state non-UE (tarifele de roaming de date sunt mari).

Toți operatorii feroviari din Europa oferă internet gratis la trenurile de rang superior. Am utilizat recent acest serviciu la ÖBB, Deutsche Bahn și la České dráhy. Și în România, mulți operatori privați de transport feroviar au disponibil acest serviciu de mai bine de un deceniu. Nu și CFR Călători.

CITEȘTE și Ministerul Transporturilor a anunțat tarifele pentru trenurile Intercity

CFR Călători confundă internetul cu cârciumile

Chit că eram la curent cu indisponibilitatea serviciului, am fost de bună-credință și am adresat oficial conducerii operatorului feroviar de stat un set de întrebări. Răspunsul a venit după trei săptămâni și ”la mișto”: noi am întrebat câte vagoane au internet și ei ne-au răspuns câte au cârciumi.

Iată întrebările adresate de Club Feroviar:

”1. Câte vagoane din parcul activ al SNTFC CFR Călători au montate instalații pentru furnizarea de Internet WiFi?

  1. Ajung acestea pentru compunerea garniturilor care din luna decembrie vor alcătui noile trenuri Intercity?
  2. Cum va rezolva SNTFC CFR Călători această problemă, având în vedere că Ordinul ministrului Transporturilor 134 din 9 februarie 2022 pentru modificarea Ordinului nr. 153 din 3 martie 2011 stabilește ca cerință minimală pentru trenurile Intercity asigurarea de servicii Internet?”.

Și iată răspunsul conducerii CFR Călători:

”Întrebările 1-3

CFR Călători cunoaște și va respecta prevederile OMT nr.134 din 09.02.2022. Conform proiectului planului de compunere care va intra în vigoare la data de 11.12.2022, compunerea trenurilor InterCity va fi asigurată cu un număr de 33 vagoane de călători (vagoane clasa I, vagoane clasa a II-a și vagoane clasa a II-a cu spațiu destinat serviciului de alimentație publică)”.

Comentariile sunt de prisos.

CITEȘTE și FOTO Cum ar trebui să arate cu adevărat un tren Intercity. Lecția dată de polonezi și cehi

Nu a fost lansată nicio procedură de licitație publică

În sistemul electronic de achiziții publice nu figurează niciun anunț de licitație lansat de CFR Călători care să aibă ca obiect servicii de internet la bordul trenurilor.

Chiar dacă o asemenea procedură ar fi lansată azi, este imposibil ca ea să se finalizeze înainte de 12 decembrie. Darămite să mai fie și onorat contractul. Doar dacă operatorul feroviar de stat nu recurge la o achiziție directă, ceea ce ar ridica serioase semne de întrebare referitoare la transparența procesului.

Vagoane restaurant insuficiente pentru noile trenuri Intercity

noile trenuri Intercity tarifele pentru trenurile IntercityDupă cum spuneam, o altă cerință obligatorie pentru noile trenuri Intercity este ca acestea să fie dotate cu servicii de alimentație publică.

Am întrebat deci conducerea operatorului feroviar de stat câte vagoane restaurant are în parcul activ. ”CFR Călători dispune de patru tipuri de vagoane care pot asigura serviciul de alimentație publică. În prezent, serviciul de alimentație publică este disponibil în unele trenuri, cum ar fi: IR 1741/ IR1742 București Nord – Satu Mare și retur, IR 72/ IR73 București Nord – Budapesta și retur, IR 346/IR 347 București Nord – Arad și retur, IR 1623/ IR 1624 București Nord – Sibiu, în conformitate cu solicitările înregistrate de-a lungul timpului”.

O altă întrebare a noastră a fost dacă acestea vor fi suficiente pentru toate trenurile Intercity ce vor fi introduse din luna decembrie. ”Cu siguranță, serviciile aferente trenurilor InterCity vor fi asigurate în conformitate cu cerințele pentru operarea unor astfel de servicii”, ni s-a răspuns lacunar.

Chipsuri în loc de friptură în noile trenuri Intercity

noile trenuri Intercity cu trenul București-BerlinȘi, completăm noi, cu siguranță, cerința privind serviciile de alimentație publică va fi bifată prin introducerea în compunerea vagoanelor de la Intercity a câte unui vagon dotat cu un automat pentru vânzarea de răcoritoare și chipsuri. În cel mai bun caz, va fi introdus un vagon tip ”BR”, care la mijloc are un spațiu de bar, unde se vor vinde băuturi și sandwich-uri.

Nici pomeneală să poți mânca o friptură, pentru că acest lucru este posibil doar în cele trei vagoane restaurant propriu-zise de care mai dispune CFR Călători în parcul activ și care sunt introduse în compunerea trenurilor internaționale, spre Budapesta și Viena, însă doar până la Arad. Și mai amintim faptul că, de exemplu, ramura sudică a trenului Dacia București-Wien Haptbahnhof și retur (IR 349/IR 348) nu este dotată nici măcar cu un amărât de aparat de vânzare a răcoritoarelor și pufuleților. Dacă nu ți-ai luat merinde pentru drum, faci foamea și setea până la destinație.

Plata cu cardul la vagon restaurant, amânată sine die

În final, să mai amintim o problemă majoră pe care CFR Călători nu a rezolvat-o nici până în prezent. De ani buni, numărul vagoanelor restaurant aflate în circulație a scăzut constant, din cauza faptului că în evidențele contabile apăreau ca fiind nerentabile. Chiar dacă fripturile și băuturile se serveau pe bandă rulantă, unii angajați ai fostei CFR Gevaro (nu generalizăm, dar fenomenul a fost destul de extins) băgau banii în buzunar și declarau că nu au fost clienți.

Problema se poate rezolva cât ai bate din palme în zilele noastre, introducând posibilitatea plății cu cardul, așa cum se întâmplă la toate companiile feroviare europene. Mai ales că nici însoțitorii de vagoane de dormit și cușetă nu sunt dotați cu POS.

Am întrebat deci conducerea CFR Călători când intenționează să introducă posibilitatea plății cu cardul la vagoanele restaurant, de dormit și cușetă.

Modernizarea locomotivelorPasagerii care călătoresc la vagoanele de dormit și cușetă pot efectua plata cu cardul. Totodată, este disponibil și serviciul <Bilete online până la plecare>, în limita locurilor disponibile, marcat cu o pictogramă dedicată cu simbolul <0m>. De asemenea, avem în atenție posibilitatea efectuării plății cu cardul și în ceea ce privește serviciul de alimenție publică disponibil în trenurile CFR Călători”, au răspuns oficialii SNTFC.

Cum spuneam însă mai sus, însoțitorii de la dormitor sau cușetă nu au POS, așa că dacă ai bilet la clasa a II-a și vrei să faci un ”upgrade” la cușetă trebuie să plătești cash. În ceea ce privește vagoanele restaurant, răspunsul nu reprezintă decât o recunoaștere a faptului că nu s-a întreprins nimic în acest sens până acum și nici nu se va face prea curând.

Ultimele Articole