marți, februarie 20, 2024
spot_img

Noile compensații în transportul feroviar: ai pierderi mai mari, ești ”premiat”

Noile compensații în transportul feroviar de călători par să ”premieze” pierderile cauzate de managementul defectuos. Compensația unitară tren-km a scăzut pentru toți operatorii privați (cu excepția Softrans, unde s-a înregistrat o mică creștere) și a fost majorată pentru CFR Călători. Tocmai pentru că privații au fost mai eficienți și au consemnat pierderi mai mici, iar operatorul de stat și-a adâncit ”gaura neagră”. Explicațiile președintelui ARF, Ștefan Roșeanu, în articol. Iar la final, explicațiile noastre pe marginea acestei anomalii sistemice.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat luni după-amiază, printr-un comunicat postat pe pagina sa de Facebook, că au fost semnate actele adiționale nr. 3 la Contractele de servicii publice prevăzute la art. 1-6 din H.G. nr. 1.453/2022 – Contractele de Servicii Publice 2022 – 2032) încheiate cu cei șase operatori de transport feroviar, respectiv: SNTFC CFR Călători S.A., Interregional Călători S.R.L., Softrans S.R.L., Transferoviar Călători S.A., Regio Călători S.R.L. și Astra Trans Carpatic S.R.L.

„Menționăm că aprobarea acestui act normativ a fost motivată de necesitatea aprobării programului de transport final pentru anul 2023/2024, precum și de nevoia actualizării valorii unitare tren-km, conform sumelor suplimentare alocate în bugetul ARF din fondul de rezervă, astfel încât să se poată asigura continuitatea serviciului public de transport feroviar de călători prin diminuarea pierderilor operaționale (acoperirea diferenței dintre cheltuielile eligibile ale contractului de servicii publice și veniturile provenite din vânzarea titlurilor de călătorie, precum și alte venituri ale operatorilor)”, se arată în comunicat.

Actele adiționale nr. 3 au fost aprobate prin Decizia președintelui ARF nr. 139/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 1134 din data de 15 decembrie 2023. ARF menționează că cele mai importante actualizări ale CSP 2022-2032 sunt următoarele:

▪ modificarea cuantumului compensației preliminate unitare/tren-km, aferentă anului 2023;

▪ regularizarea compensației preliminate plătite, pentru fiecare categorie de tren în parte, cu bugetul de stat, până la data de 31 ianuarie a anului următor;

▪ regularizarea indicatorului tren-km pentru perioada fiscală 01 ianuarie – 31 decembrie a anului anterior, defalcat pentru fiecare mers de tren aferent acestei perioade, conform obligației de serviciu asumată prin Anexa 2 din CSP 2022 – 2032.



Noile compensații în transportul feroviar: în creștere pentru CFR Călători și Softrans, în scădere pentru ceilalți

tren privat defect la Posada circulație feroviară blocată la Predeal

Studiind documentele publice de pe site-ul Autorității, rezultă că valoarea unitară a indicatorului tren-km a crescut, comparativ cu actele adiționale nr. 2, din data de 31 octombrie 2023, pentru SNTFC CFR Călători și Softrans, iar pe de altă parte a scăzut pentru ceilalți patru operatori privați.

Evoluția indicatorului este următoarea (valoare la 31 octombrie/valoare la 14 decembrie): CFR Călători – 32,81/33,13, Softrans – 30,03/30,60, Regio Călători – 33,21/32,19, Interregional Călători – 32,97/28,82, Transferoviar Călători – 32,80/32,32 și Astra Trans Carpatic – 28,43/26,63.

Ștefan Roșeanu: ”CFR Călători are o pierdere preliminată (procentual) mult mai mare decât ceilalți”

trenuri ilegale ale CFR Călători Locomotiva românească la Budapesta locomotive CFR Călători la BudapestaPentru a ne lămuri asupra acestor diferențe, l-am întrebat pe președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu.

El a explicat că aceste variații au apărut pentru că suma alocată de la Bugetul de Stat pentru acoperirea diferenței dintre cheltuieli eligibile și venituri plus profitul rezonabil s-a împărțit la volumul total de tren-km al anului 2023. „Atât timp cât compensația se alocă raportat la o sumă în lei pe tren-km, această valoare unitară va varia în funcție de suma real alocată de la bugetul de stat în bugetul ARF. Distribuția sumelor alocate de la Bugetul de Stat a ținut cont de o abordare nediscriminatorie a operatorilor și evitarea compensării în exces a celor ce urmează (preliminat) să înregistreze profit. Toate sumele încasate în exces se recuperează în anul următor fără a mai putea fi folosite pentru compensarea celor care sunt pe pierdere”, a spus Roșeanu.

Întrebat de ce în cazul operatorului național indicatorul a avut o evoluție crescătoare, iar la majoritatea operatorilor privați a scăzut, președintele ARF a răspuns: „Pentru că CFR Călători are o pierdere preliminată (procentual) mult mai mare decât ceilalți. Și, pentru a nu fi discriminați, li s-a alocat o suma corelată cu pierderea preliminată. Chiar dacă toți operatorii au înregistrat economii față de ce a fost preliminat la începutul anului și venituri proprii puțin mai mari, nu era suficientă alocarea inițială de 1,879 miliarde de lei. La operatorii privați ritmul de creștere a veniturilor a fost mai mare, din fericire, și este nevoie de o compensație puțin mai mică. În trecut, când se făceau alocări discriminatorii, operatorii cu costuri mai mici trebuiau să dea banii înapoi la buget, dar sistemul de transport de călători era condamnat la subfinanțare”.

Ștefan Roșeanu a ținut să precizeze că la CFR Călători compensația reprezintă, procentual, una dintre cele mai scăzute proporții din sistem.

CITEȘTE și Noile compensații de la ARF: Ai tren mai vechi și poluant, iei bani mai mulți

Un cerc vicios. Statul nu dă suficienți bani, iar Traian Preoteasa face favoruri politice

concedieri la CFR Călători modernizarea vagoanelor de clasa 1Dar cum s-a ajuns la această anomalie ca un operator cu pierderi să fie practic ”recompensat” cu o compensație mai mare?

Cauzele sunt multiple și diverse și vom încerca să le sintetizăm. În primul rând, de ani buni statul român acordă o compensație insuficientă, și către CFR Călători, și către OTF privați, la începutul fiecărui an. Apoi, pe final de an se constată ceea ce era evident de la bun început, și anume că banii nu ajung. În aceste condiții, se face o suplimentare, care însă nu reprezintă decât o cârpeală, pentru că, așa cum bine se știe, politicienii nu sunt mari iubitori de transport feroviar.

Asta este cauza generală, de la care au plecat toate problemele căii ferate în ultimele decenii. Apoi mai este vorba și de cauze specifice, cum ar fi managementul operatorului feroviar de stat, care este pus politic. Chiar dacă s-a simulat o selecție pe principii de guvernanță corporatistă, actualul director general al CFR Călători, Traian Preoteasa, este tot ”omul” PNL. Care îi cere favoruri cum ar fi angajări pe linie de partid sau alocarea de material rulant acolo unde au nevoie politicienii de imagine (vezi cazul recent cu automotorul Desiro luat de pe linia de Aeroport și dus la Câmpulung, pentru că așa a vrut Alina Gorghiu, despre care a scris Club Feroviar). Să mai amintim și de cele șase automotoare Siemens Desiro sechestrate de cinci ani la remarul 16 Februarie, reparator de material rulant deținut de Călin Mitică, despre care toată lumea știe, dar nimeni nu face nimic.

Astfel, pierderile se adâncesc, iar compensația de la buget trebuie să crească. Și așa se închide cercul. Cel vicios.

Ultimele Articole