Autoritatea pentru Reformă Feroviară a stabilit noul nivel al compensațiilor acordate în 2023 pentru Serviciul Public prestat de operatori. Totul bine și frumos, noile compensații de la ARF sunt mai mari decât cele de până acum, însă apar și aberații. Spre exemplu, operatori cu trenuri noi și servicii exemplare primesc mai puțini bani decât cei care au în flotă trenuri fabricate cu o jumătate de veac în urmă.
O comparație între sumele ce vor fi primite în contul compensațiilor de serviciu public e dificil de făcut, căci dacă la unii operatori actul adițional numărul 2 la contractul pe perioada 2022-2032 se referă la primele nouă luni ale anului, la alții se referă la luna octombrie. Însă diferențele semnificative există. Topul compensațiilor este condus de Regio Călători Brașov cu suma de 33,21 lei pe tren-km. În pofida sumei cele mai mari primită, Regio oferă pe numeroase rute servicii prestate cu unele dintre cele mai vechi trenuri în circulație din România.
Compensații de la ARF mici la materialul rulant nou, autohton
Pe de altă parte, operatorul Softrans Craiova ce deține rame de faricație internă, noi, electrice, realizate poate chiar cu credite bancare, primește una dintre cele mai mici compensații, respectiv 30,03 lei-km, fiind „depășit” doar de Astra Trans Carpatic cu 28,43 lei pe tren și km. Trebuie spus și faptul că Softrans Craiova este singura companie care are la bordul trenurilor sale personal de curățenie. O explicație posibilă e faptul că în cazul acestei companii compensația privește doar luna octombrie.
Pe locul secund, după Regio Călători, găsim operatorul Interregional Cluj cu 32,97 lei pe tren-km urmat de CFR Călători cu 32,81 lei pe tren-km. Cu doar un ban mai puțin, adică 32,80 lei pe tren-km primește compania lui Călin Mitică, Transferoviar Călători din Cluj.
O posibilă explicație este faptul că operatorii ce încasează compensațiile cele mai mici sunt cei care au în program doar trenuri de categorie superioară, la care tarifele sunt mai mari.
Trenul electric compensat la fel, precum cazanul diesel
O altă problemă la care ARF nu a găsit soluție (dar nici măcar nu e clar dacă a căutat-o) e faptul că nivelul compensației nu ia în calcul măsura în care materialul rulant poluează. Teoretic, un indice privind poluarea ar exista în contractele de servicii publice, însă acesta nu privește atât nivelul efectiv de poluare al materialului rulant, cât evoluția cantității de poluanți față de anul precedent. De exemplu, se ajunge în situația în care un operator ale cărui trenuri poluează la jumătate din cele ale altuia încasează o compensație pe kilometru mai mică față de al doilea. Aceasta indiferent dacă primul folosește tracțiune electrică, iar al doilea diesel.
Cu toate acestea, ARF zice că a pus ordine și a îndreptat erori materiale. „(A avut loc – n.red.) modificarea formulelor anumitor indicatori cantitativi, de calitate, de performanță, de eficiență și de investiții proprii/închiriere/operațiuni de leasing, cuprinși în CSP 2022 – 2032. În cursul anului, în activitatea de monitorizare a contractelor ca urmare a raportărilor semestriale/trimestriale, precum și a simulărilor efectuate atât de personalul ARF, cât și de către reprezentanții OTF s-a constatat necesitatea actualizării modului de calcul a indicatorilor anterior menționați, scopul acestor modificări fiind acela: (i) de a corecta unele erori materiale, (ii) de a detalia modul de calcul și (iii) de a explica aplicarea formulelor, astfel încât să poată fi efectuată o monitorizare cât mai clară a contractelor de servicii publice în transportul feroviar de călători”, spune ARF, potrivit unui comunicat de presă de marți.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat marți actele adiționale nr. 2 la contractele de servicii publice încheiate cu cei 6 operatori de transport feroviar (OTF), respectiv: SNTFC „CFR Călători” S.A., Interregional Călători S.R.L., Softrans S.R.L., Transferoviar Călători S.A., Regio Călători S.R.L. și Astra Trans Carpatic S.R.L.
Actele adiționale au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 997 din data de 02.11.2023, cele mai importante actualizări ale CSP 2022 – 2032 fiind următoarele:
- modificarea sprijinului public total aferent anului 2023 pentru fiecare operator de transport feroviar în parte, față de valoarea stabilită în contractele de servicii publice aprobate prin H.G. nr. 1.453/2022 pentru anul în curs, inclusiv a compensației preliminate unitare/tren-km, în contextul unor alocări suplimentare la bugetul de subvenții pentru transportul feroviar de călători pentru anul 2023.
Astfel, pentru acoperirea deficitului înregistrat de fiecare operator în parte, ARF a elaborat propunerea de act adițional nr. 2 în cadrul căruia bugetul total al compensației alocate pentru anul 2022 și valoarea unitară se modifică pentru a reflecta aceste alocări suplimentare.
Totodată, de precizat că modificările propuse prin actele adiționale nr. 1 și nr. 2 la CSP 2022-2032 nu modifică valoarea totală a Sprijinului Public Total (SPT) pe 10 ani pentru fiecare OTF în parte, aprobată prin H.G. nr. 1.453/2022, susține ARF.
Citește și ARF face „varză” ideea nobilă a unui parc feroviar de călători nepoluant