Metroul X-Wagen realizat de Siemens a inițiat serviciul de pasageri pe liniile vieneze de metrou. După ce a fost supus unor teste ample și a primit autorizația de funcționare, prima ramă din noua generație de vagoane de metrou a început oficial circulația pe linia U3 zilele trecute.
Noul material rulant are un sistem digital inovator de informare și ghidare a pasagerilor și afișează informații în timp real deasupra fiecărei uși. De asemenea, există și un nou sistem de frânare fără aer, potrivit unui comunicat de presă Siemens.
Potrivit Siemens, se asigură confort și securitate mai mare și o accesibilitate optimă. Sistemul digital de informare și ghidare a pasagerilor a fost dezvoltat de Siemens Mobility și, împreună cu Wiener Linien, adaptat pentru a îndeplini cerințele specifice ale sistemului de transport public din Viena. Informații actualizate continuu sunt afișate pasagerilor pe ecranele de deasupra tuturor ușilor din interiorul metroului X-Wagen.
Vagoane de metrou cu frâne fără aer
Ecranele de deasupra ușilor care se deschid la următoarea stație arată direcția ieșirilor din stație, alte linii pentru transferuri și orele de plecare pentru acele linii. Ecranele de deasupra ușilor care rămân închise la următoarea stație afișează o hartă digitală a rețelei cu locația curentă a trenului, direcția de mers, următoarea oprire și opțiuni importante de transfer.
Informații suplimentare, cum ar fi restricțiile de funcționare planificate în sistemul de metrou sau lifturile din stație în afara serviciului, pot fi, de asemenea, afișate pe ambele părți ale ușii.
Pentru prima dată, în vehicule este utilizat noul sistem de frânare fără aer – câștigător al German Innovation Award 2023 – de la Siemens Mobility. Frânele sunt controlate printr-un semnal pur electronic – brake-by-wire – care este trimis de la unitatea de comandă a frânei către un actuator inteligent – etrierul de frână. Servomotorul asigură performanțe excelente de frânare, mai ales în condiții proaste ale șinei.
Prin eliminarea componentelor obișnuite de aer comprimat, greutatea și spațiul de instalare sunt economisite cu costuri reduse pe întreg ciclul de viață. În plus, noul sistem reduce semnificativ timpul până când vehiculul este gata de funcționare.
Cu frânele convenționale cu aer comprimat, acest lucru durează aproximativ 12 minute; cu noul sistem de frânare fără aer de la Siemens Mobility, durează doar o treime din timp. Noul metrou X-Wagen oferă un interior în plan deschis, cu zone de intrare spațioase care accelerează îmbarcarea și ieșirea. Într-un tren de metrou X-Wagen pot călători până la 928 de pasageri, cu exact 46 mai mult decât în trenul V-metrou pe care îl înlocuiește. Pasagerii care călătoresc cu cărucioare sau bagaje au mult spațiu. Scaunele sunt realizate din materiale de înaltă calitate și sunt aranjate într-o combinație de rânduri transversale standard cu scaune suplimentare de-a lungul lateralelor, precum și scaune rabatabile.
Începând cu 2026, linia U5 între Karlsplatz și Frankhplatz va fi prima linie de metrou complet automatizată din Viena care operează cu trenurile X-Wagen. Pentru a se pregăti pentru această schimbare, stațiile de la Karlsplatz până la Primărie vor fi echipate cu uși de peron, iar stația U5 Frankhplatz va fi reconstruită. Funcționarea complet automatizată va face metroul și mai sigur și mai fiabil. Ușile peronului se vor deschide numai atunci când trenul s-a oprit și este poziționat corespunzător în stație.