luni, aprilie 15, 2024
spot_img

Propunere pentru un nod intermodal în Pasajul Victoriei. Unde mai sunt legături metrou-tramvai

Asociația Metrou Ușor a avansat o propunere privind un nod intermodal în Pasajul Victoriei, unde se află singura stație subterană de tramvai din București. Până în 1989, au mai existat două astfel de stații. În București sunt și alte noduri intermodal, la care însă rețeaua de tramvai este la suprafață.

Adrian Bărbulescu

La modernizarea Pasajului Victoriei în 2009, în mandatul lui Sorin Oprescu, Primăria Municipiului București promitea deschiderea unei stații noi de tramvai în pasaj, realizând un nod intermodal de transport printr-o corespondență nouă, directă, cu metroul. ”10 ani mai târziu, singura stație subterană de tramvai din #București este utilizată drept parcare gratuită, în timp ce gurile de acces modernizate au fost vandalizate”, se arată într-o postare de pe contul de Facebook al Asociației Metrou Ușor.

Ce trebuie făcut pentru a realiza un nod intermodal în Pasajul Victoriei

Una dintre cele mai aglomerate linii de tramvai, inelara 1 și 10, tranzitează fără oprire Piața Victoriei, unul dintre cele mai mari noduri de transport din Capitală. Deschiderea stației de tramvai din pasaj ar pune bazele unui nod intermodal de transport public, asigurând un acces mai rapid la metrou, la autobuzele urbane și expres către Aeroport, precum și la obiectivele din Piața Victoriei.

În postare se arată că pe termen scurt sunt necesare următoarele operațiuni: construirea peroanelor stației, reabilitarea treptelor și oferirea condițiilor pentru un transport civilizat – semnalistică și indicatoare către stațiile de autobuz și metrou, mobilier urban, camere de supraveghere, menținerea unui iluminat corespunzător și aplicarea de materiale fonoabsorbante pentru a reduce disconfortul acustic din pasaj.

Apoi, pe termen mediu, ar fi nevoie de realizarea corespondenței directe cu metroul și instalarea de lifturi și scări rulante.

În București au mai existat două stații subterane de tramvai

Puțini își amintesc, însă în București au mai existat două stații subterane de tramvai, în pasajele Bucur Obor și Piața Muncii de pe șoselele Ștefan cel Mare și Mihai Bravu.

Tramvaiele liniei 34 opreau în cele două pasaje, unde existau peroane și scări către suprafață. Stațiile respective au fost desființate în 1989, odată cu construcția Magistralei 3 de metrou Gara de Nord 1 – Dristor 2 (acum parte din Magistrala 1). În locul stațiilor de tramvai, în zona mediană a pasajelor, acum se află stațiile de metrou Obor și Piața Muncii. Tronsonul de metrou Gara de Nord 1 – Dristor 2 (7,8 km și șase stații) a fost pus în funcțiune la data de 17 august 1989.

Alte noduri intermodale din Capitală

În București mai sunt și alte noduri intermodale, care asigură legătura cu rețeaua de metrou, însă în cazul lor tramvaiele circulă pe la suprafață.

Primul de acest fel a fost realizat la Piața Crângași, în 2002, când s-a realizat modernizarea căii de rulare a tramvaiului 41. Pe peroanele stației de tramvai au fost construite guri de acces la stația de metrou Crângași.

Un al doilea a fost construit la stația de metrou Parc Drumul Taberei de pe Magistrala 5 a metroului bucureștean, dată în funcțiune pe 15 septembrie 2020, tot pe linia tramvaiului 41. Și aici au fost construite pe peroanele stației de tramvai (de la Piața Drumul Taberei, fostă Moghioroș) guri de acces la metrou.

Și la stația de metrou Piața Sudului există un pasaj subteran pietonal care face legătura cu rețeaua de tramvaie care circulă pe Șoseaua Olteniței și pe Calea Văcărești. El a fost construit în cadrul proiectului de construcție a Pasajului Piața Sudului (rutier), ianugurat în iulie 2017.

Pasajul Eroii Revoluției se tot ”construiește” de mai bine de 10 ani

În fine, un al patrulea mod intermodal tramvai-metrou ar fi trebuit să existe la Piața Eroii Revoluției, fostă Pieptănari.

Aici, un pasaj pietonal subteran care să facă legătura între trotuarul din dreptul Cimitirului Bellu și cel de pe partea opusă, inclusiv cu mutarea stațiilor de tramvai pe zona mediană a arterei rutiere, este în proiect de mai bine de zece ani de zile. În fiecare an însă bugetul alocat proiectului a fost insuficient, așa că pasajul a rămas doar pe planșeta proiectantului.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole