miercuri, februarie 19, 2025
spot_img

Nicușor Dan face tren metropolitan în nordul Capitalei, Ciprian Ciucu acoperă liniile în vestul acesteia

Primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, a declarat vineri că anumite trasee destinate trenului metropolitan ar putea deveni funcţionale începând de anul viitor, fiind vorba despre segmente din zona de nord, unde reţeaua este în stare bună. 

Cu doar o zi înainte, primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, se lăuda cu faptul că proiectul Parcului Liniei a fost premiat de o anumită organizație. Parcul se construiește exact peste linia de tren ce merge spre zona Răzoare dinspre vestul Capitalei, traseu anunțat acum un an ca rută de tren metropolitan de către primarul general.

„În ceea ce priveşte trenul metropolitan, probabil că o să avem o prezentare imediat după aceste sărbători. În linii mari, partea de infrastructură este în responsabilitatea CFR. CFR tocmai a achiziţionat un studiu de fezabilitate, care este complex pe tot ce înseamnă reţeaua din jurul Bucureştiului. Deci, probabil că momentul în care vom avea toate liniile modernizate o să fie undeva 2026-2027. În acest interval însă, pe segmentele pe care se poate opera, noi intenționăm – există o oportunitate în zona de nord, unde reţeaua e bună – şi ne dorim ca într-un an, de acum, să avem funcţionale liniile pe Gara de Nord – Gara Obor, Gara de Vest – Gara de Nord şi Gara de Vest – Gara Obor; prima şi a treia trecând prin Pipera”, a arătat el, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la sediul Primăriei Municipiului Bucureşti, scrie Agerpres.ro.

Edilul general a menţionat că Municipalităţii îi va reveni construcţia peroanelor pentru noile staţii.

„Pentru asta ar trebui ca noi să construim peroanele pentru noile staţii pe care studiul de prefezabilitate le-a prevăzut deja. Asta înseamnă studiu de fezabilitate, execuţie. Cred că ne încadrăm într-un an. Şi după aceea, o discuţie cu autoritatea feroviară, pentru a putea avea şi nişte trenuri care să circule pe liniile pe care le facem”, a spus el.

Rețeaua de tramvai, extinsă

Tot vineri el a spus că îşi doreşte extinderea reţelei de tramvai din Capitală la 180 de kilometri, menţionând că Municipalitatea va depune cereri de finanţare prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), în vederea reabilitării reţelei existente.

Precizările au fost făcute în cadrul unei conferinţe de presă, susţinută alături de comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, la sediul PMB.

„Urgenţa noastră este finanţarea reţelei de tramvai. Este şi o mare oportunitate. Avem 150 de kilometri pe care vrem să îi extindem la 180. Am avut, în momentul în care PNRR era în curs de discuţie, am avut o discuţie la Ministerul Transporturilor, încercând să scoatem partea de tramvai din tot ce înseamnă autorităţi locale şi să o ducem fie în zona de transporturi, fie într-o secţiune separată. Nu a fost să fie. Deci, tot ce înseamnă mobilitate – tramvai, ceea ce ne interesează pe noi – este în partea de autorităţi locale. Sunt 600 de milioane de euro. Evident că o să depunem proiecte în momentul în care ghidul se va lansa. O să vedem cât din 600 de milioane de euro o să ia Bucureştiul”, a spus edilul general.

În Bucureşti, dintre cei 150 de kilometri de reţea de tramvai, mai sunt de reabilitat aproximativ 50.

„În ceea ce priveşte urgenţele noastre pentru 50+30 de kilometri, discuţia cea mai importantă este finanţarea. După asta, vă asigur că prin modul în care vom scrie contractele şi prin faptul că în sfârşit Primăria este credibilă în faţa investitorilor şi a firmelor private cu care lucrează, lucrurile se vor desfăşura conform contractului”, a precizat edilul.

El a anunţat totodată că până la finele anului vor fi încheiate lucrările de modernizare a liniilor de tramvai de pe bulevardul G-ral Vasile Milea.

„Acel contract – kilometrul acela de la Vasile Milea – contractul nu a fost scris foarte bine juridic şi din cauza asta relaţiile contractuale sunt aşa cum sunt. Până la sfârşitul anului o să terminăm acel kilometru”, a mai spus el.

În ceeea ce priveşte discuţiile cu Adina Vălean, acestea au vizat proiecte majore de infrastructură ale Bucureştiului şi ale zonei metropolitane, a arătat Nicuşor Dan.

„Am discutat despre trenul metropolitan, despre reţeaua de tramvaie a Bucureştiului. I-am înaintat doamnei comisar studiile pe care le-am făcut până acum. Suntem practic la nivel de studiu de pre-fezabilitate pentru trenul metropolitan. Suntem la nivel de studiu de prefezabilitate parțial, respectiv pentru ceea ce înseamnă reabilitarea liniilor de tramvai”, a adăugat el.

Adina Vălean: E necesară o abordare integrată

Bucureştiul trebuie să se ridice la nivelul de confort şi prosperitate pe care îl au celelalte capitale europene, iar pe partea de transport, o abordare integrată a nevoilor de infrastructură şi a mobilităţii şi logisticii este absolut necesară, a declarat vineri comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean.

„Bucureştiul este capitala noastră şi îmi doresc să se ridice la nivelul de confort şi prosperitate pe care îl au celelalte capitale europene. Infrastructura, nu numai cea de transport, în general, dar privind către chestiunile legate de transport, sigur că o abordare integrată, atât a nevoilor de infrastructură propriu-zisă, cât şi a mobilităţii şi a logisticii în Capitală este absolut necesară. De fapt, acesta este trendul. Lucrurile pe care trebuie să le pornim încep cu o strategie, o viziune integrată asupra mobilităţii şi logisticii în oraş, care apoi se declină şi se desface în proiecte, care împreună reprezintă, ca un puzzle, piesă cu piesă, ceea ce înseamnă pentru un oraş mare mobilitate şi logistică. Nevoile sunt imense. Sigur că tot ceea ce înseamnă transport cu zero emisii – trenul metropolitan şi tramvaiul – sunt mijloace pe care Uniunea Europeană le plasează în centrul politicilor de transport pentru strategiile urbane aşa încât, desigur, încurajează foarte multe proiecte”, a spus Adina Vălean, după o întâlnire cu primarul Capitalei, Nicuşor Dan.

Ea a subliniat că toate statele membre, deci şi România, se află în faţa unor oportunităţi de finanţare din mai multe surse posibile.

„Am trecut în revistă (cu primarul Nicuşor Dan – n. r.) câteva dintre provocările privind finanţarea acestor investiţii, finanţarea, pe de o parte, dar şi opreliştile de natură administrativă care ţin de diverse acte legislative sau reglementări care pot întârzia desfăşurarea acestor investiţii. Este o primă vizită, o primă discuţie. Sunt pregătită, împreună cu colegii mei de la Comisia Europeană – Directoratul de Transporturi – să sprijinim toate oraşele europene în strategia lor de dezvoltare urbană sustenabilă în privinţa mobilităţii şi logisticii şi, bineînţeles, cu atât mai mult în ceea ce priveşte Bucureştiul”, a punctat comisarul european.

Adina Vălean a menţionat că există o platformă europeană a marilor oraşe, unde sunt şi oraşe din România şi unde există un schimb permanent de idei şi proiecte care să sprijine mobilitatea sustenabilă urbană.

„Noi am adoptat la Comisia Europeană o strategie europeană pentru oraşe, parte a dezvoltării reţelei de transport european. Nodurile urbane, deci marile oraşe, inclusiv cele din România, vor avea obligaţia de a avea o strategie de mobilitate şi de logistică durabilă. Există obligativitatea acestei strategii care se discută în Comisia Europeană şi care se urmăreşte în timp. Spun asta pentru că aceste tipuri de strategii conţin în centrul lor transportul public, transportul public cu emisii reduse sau zero emisii. De asemenea, tot ceea ce înseamnă logistică într-un oraş trebuie să ţintească spre flote de vehicule care să fie cu emisii reduse sau zero emisii, ceea ce înseamnă practic mobilitate electrică. Sigur, Bucureştiul ar fi foarte la început în tipul acesta de demers, dar acesta este viitorul. Şi există foarte mult sprijin şi know-how în Europa care pot da o direcţie şi idei eficiente pe termen scurt, mediu şi lung pentru implementarea unor astfel de politici. Totul face parte dintr-o strategie mai mare pe care domnul primar a spus că o pregăteşte”, a precizat oficialul european.

Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a avut vineri o întâlnire la sediul Primăriei Municipiului Bucureşti cu Nicuşor Dan, primarul general al Capitalei. Pe agenda de discuţii s-au aflat opţiunile de finanţare europene pentru infrastructura de transporturi şi pentru o mobilitate mai sustenabilă în Bucureşti.

IN THE SPOTLIGHT

CEMBRE și AGRISORG: Revoluția Echipamentelor Feroviare Moderne

Performanță, durabilitate și inovație în întreținerea căilor ferate Când vine vorba de eficiență și fiabilitate în construcția și întreținerea căilor ferate, CEMBRE setează noi standarde...

Ultimele Articole