Modul în care au ajuns la Kiev premierul Nicolae Ciucă, președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, și ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, pare să fie secret de stat în România. După îndelungi insistențe, Club Feroviar a reușit să afle că cei trei politicieni au mers cu trenul până în capitala Ucrainei.
UPDATE. Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a confirmat pentru Club Feroviar că deplasarea s-a făcut cu trenul.
O oportunitate de imagine pe care au exploatat-o lideri ca Ursula von der Leyen, Boris Johnson sau Mateusz Morawiecki a fost ratată de politicienii de la București. În timp ce primii au inundat conturile de social media cu fotografii cu ei în gara poloneză de la granița cu Ucraina și din vagonul de tren cu care au călătorit spre Kiev, Ciucă, Ciolacu și Aurescu au păstrat tăcerea în legătură cu modul în care au ajuns în capitala Ucrainei.
Club Feroviar a întrebat oficial Partidul Social Democrat cum a ajuns președintele formațiunii, Marcel Ciolacu, în țara vecină. Răspunsul a sosit prompt, în nici o oră de la transmiterea solicitării, însă nu a lămurit problema: ”Dorim să vă comunicăm că nu deținem aceste informații legate de deplasarea la Kiev a președintelui PSD Marcel Ciolacu. Vă mulțumim!”.
Nicolae Ciucă la Kiev, cu trenul din Polonia
În final, surse avizate din cadrul Partidului Național Liberal ne-au confirmat că președintele partidului, Nicolae Ciucă, împreună cu Marcel Ciolacu și Bogdan Aurescu au călătorit la Kiev cu trenul. Cei trei nu s-au urcat însă în tren în Gara de Nord din București, ci din stația feroviară Hrebenne, din Polonia.
De acolo pornesc trenurile spre Liov, gara din Ucraina folosită de refugiați pentru a scăpa de ororile războiului declanșat de Vladimir Putin, și în continuare spre Kiev. Sursele citate nu au precizat cum au ajuns cei trei oficiali la Hrebenne, însă cel mai probabil deplasarea s-a făcut pe cale aeriană.
Subiecte feroviare, discutate de Nicolae Ciucă la Kiev
Printre subiectele abordate în vizita la Kiev, premierul Nicolae Ciucă a menționat, în cursul unei declarații făcute miercuri dimineața, și unele cu implicații feroviare.
„În Portul Constanța, așa cum am mai precizat, au fost luate măsuri la nivelul Ministerului Transportului pentru a fi degajată zona de cale ferată și au fost deja deplasate peste 300 de vagoane care efectiv erau garate acolo de aproximativ 30 de ani. Prin acest demers s-a reușit descongestionarea zonei de manevră internă în interiorul portului și sunt măsuri care vor continua să fie aplicate astfel încât în Portul Constanța să se asigure atât primirea, cât și transferul de bunuri, atât agricole, cât și de altă natură, dinspre Ucraina către Portul Constanța și invers”, a spus șeful Executivului de la București. El a menționat în acest context și lucrările pregătite pentru Portul Galați.
CITEȘTE și Cum repară Grindeanu căile ferate din porturi: 1,3 milioane cu licitație, 200 de milioane fără
Politicienii români evită să meargă cu trenul
Politicienii de la București au o relație complicată cu transportul feroviar. Ultimul premier al României care a mers cu trenul a fost Viorica Dăncilă, însă călătoria nu a avut loc în țara noastră, ci în Statele Unite ale Americii, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.
Pentru Nicolae Ciucă, călătoria la Kiev este prima deplasare pe cale feroviară de la preluarea mandatului de prim-ministru. Predecesorul său, Florin Cîțu, nu a mers nici măcar o dată cu trenul cât a fost în funcție la Palatul Victoria, iar Ludovic Orban s-a urcat ultima oară într-o garnitură feroviară atunci când a fost ministru al Transporturilor.
Nici miniștrii Transporturilor nu s-au deplasat pe calea ferată în mod constant. Actualul ministru, Sorin Grindeanu, a mers ultima oară cu trenul în 2002, imediat după căsătorie, de la Timișoara la Costinești, așa cum a relatat Club Feroviar. Cei de dinaintea lui, Răzvan Cuc și Cătălin Drulă, au mers fiecare o singură dată cu trenul cât timp s-au aflat în mandat (aici ne referim la al doilea mandat al lui Cuc). În istoria recentă, ultimul ministru al Transporturilor care a folosit în mod constant transportul feroviar pentru deplasările în țară a fost Felix Stroe.
Cât despre președintele Klaus Iohannis, acesta s-a deplasat doar de două ori pe calea ferată de când se află la Palatul Cotroceni: de la București la Ploiești, în 2017, și de la Gara de Nord la Aeroportul Henri Coandă, în 2020.