spot_img
vineri, decembrie 3, 2021
spot_img

Niciun proiect românesc printre cele 39 aprobate de CE prin facilitatea CEF

Operatorii feroviari și gestionarii infrastructurii feroviare din România nu vor primi niciun cent din cele 117 milioane euro puse la bătaie de Comisia Europeană în cadrul actualei sesiuni de proiecte „Connecting Europe Facility” căci printre cele 39 de proiecte aprobate nu se găsește niciunul autohton.

UE investește peste 117 milioane de euro în proiecte cheie de transport care vor ajuta la construirea de conexiuni pe întregul continent, în timp ce focusul este pe moduri de transport durabile, potrivit unui comunicat de presă al DG Mobilitate și Transporturi, remis vineri.

Proiectele din sectorul feroviar au rolul de a reduce zgomotul generat de trenurile de marfă, de a dezvolta și îmbunătăți legăturile feroviare transfrontaliere și de a ameliora infrastructura crucială în porturi. Acestea sunt susținute de facilitatea Connecting Europe (CEF), infrastructura de sprijin a UE.

Comisarul european pentru transport Violeta Bulc a declarat: „Ne asumăm angajamentele noastre pentru a face sectorul Transporturilor mai durabil, mai sigur și mai inteligent”.

Cum s-au clasificat proiectele

Opt proiecte contribuie la reducerea zgomotului produs de trenurile de marfă din UE prin modernizarea sistemelor de frânare a vagoanelor feroviare. Frânele mai silențioase și mai eficiente au ca rezultat o performanță energetică mai bună a trenurilor, dar și condiții de viață mai bune pentru cei care locuiesc în apropierea căilor ferate. Aproape 75.000 de vagoane feroviare de marfă vor fi modernizate în cadrul acestor opt proiecte.

Mai mult, apelul susține și proiecte de infrastructură feroviară care vizează modernizarea liniilor feroviare existente, cum ar fi electrificarea liniei de la Viena la granița cu Ungaria (2,9 milioane euro pentru studii) sau secțiunea transfrontalieră a liniei dintre Bremen (Germania) și Groeningen (Olanda) în valoare de 12,7 milioane euro cu sprijinul UE.

În cele din urmă, un grup mare de proiecte implică modernizarea infrastructurii în porturile UE pentru încurajarea multimodalității și scăderea poluării și a emisiilor de gaze cu efect de seră. În portul Oulu (Finlanda), Uniunea Europeană va susține prelungirea unei linii de cale ferată și a unui chei care să permită operarea trenurilor lungi. Ajutorul acordat va fi de 2,1 milioane euro. În portul Civitavecchia (Italia) ultima secțiune a căii ferate, cu o lungime de aproape 2 kilometri, va fi modernizată și conectată direct la rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), datorită sprijinului în valoare de 3,8 milioane euro.

Proiectele au fost selectate pentru finanțare printr-o cerere competitivă de propuneri la 8 ianuarie în toate statele membre ale UE. Contribuția financiară a UE vine sub formă de subvenții, cu rate de cofinanțare diferite în funcție de tipul de proiect.

În cadrul programului CEF, 23,2 miliarde de euro sunt disponibile pentru subvenții din bugetul UE în perioada 2014-2020 pentru cofinanțarea proiectelor TEN-T în statele membre ale UE. Din 2014, primul an de programare CEF până în prezent, s-au lansat șase apeluri de propuneri de proiecte (câte unul în fiecare an). În total în prezent CEF acordă susținere unui număr de 756 proiecte pentru o sumă totală de 22,3 miliarde EUR în sectorul transporturilor.

După aprobarea propunerii de către statele membre ale UE, Comisia va adopta o decizie oficială în zilele următoare. Agenția Executivă a Comisiei pentru Inovare și Rețele (INEA) va semna apoi acordurile de finanțare cu proiectul până în ianuarie 2020.

Proiecte calificate din estul Europei

Singurele țări din Europa de Est ale căror proiecte vor fi finanțate sunt Slovacia, Polonia și Estonia. Prima dintre acestea va primi o finanțare de 512.500 euro pentru upgradarea sistemelor de frânare la peste 2.000 de vagoane ale ZSSK Cargo. Operațiunile prevăd montarea unor frâne realizate cu materiale compozite. Polonia va primi 1,75 milioane de euro pentru realizarea unei linii între Katowice și Ostrava (Cehia) verigă lipsă în prezent pe TEN-T. Încă 1,35 milioane de eruo vor fiu alocați Estoniei pentru odernizarea portului Tallinn. Cel mai important proiect se va derula între Germania și Olanda, linia de cale ferată Bremen – Groningen unde viteza trenurilor va fi sporită cu 30-40 de kilometri la oră, până la 130 km/oră ca urmare a unor investiții cifrate la peste 12,6 milioane EUR.

 

 

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole