Neculcea, GFR: Eficienta transportului feroviar, un concept uitat

Modernizarea caii ferate nu a dus la un spor al vitezei de circulatie a trenurilor de marfa. Ba mai mult, sunt situatii in care viteza unui tren dupa modernizarea liniei pe care circula este chiar mai mica decat inainte, spune Amedeo Neculce, director adjunct la GFR.

2 aprilie 2019

Modernizarea caii ferate nu a dus la un spor al vitezei de circulatie a trenurilor de marfa. Ba mai mult, sunt situatii in care viteza unui tren dupa modernizarea liniei pe care circula este chiar mai mica decat inainte, spune Amedeo Neculcea, director adjunct la GFR.

In cadrul evenimentului Conferintele Club Feroviar – Material Rulant, derulat in perioada 2-3 aprilie la Craiova, Neculcea a amintit concluziile unui raport al Curtii de Conturi a UE pentru perioada 2000-2015. „Raportul arata ca nu sunt progrese semnificative, transportul rutier avansand”, a spus el marti. Raportat la alte tari unul dintre indicatorii de baza privind transporturile feroviare, respectiv densitatea traficului feroviar, arata prost. Aceasta este de doua ori mai mica fata de Germania.

Cerintele unui transport feroviar de calitate sunt eficienta exprimata in tone marfa – kilometru si calatorul – kilometru. „Produsul finit trebuie sa fie ieftin si de buna calitate„, a spus el. Insa in ultimii ani notiunea de eficienta a disparut. „In HG 581 din 1998 notiunea de eficienta dispare. Scopul  a devenit realizarea de profit. Nimic despre eficienta procesului de transport. Se poate renunta la ideea eficientei? Eu cred ca nu. Lucrurile nu se pot face doar in conditii de siguranta.  Astfel siguranta e maxima cand  e viteza zero, de aceea e necesar un echilibru (intre viteza si siguranta – n.red.).  Cheia de bolta  exploatarii caii ferate e circulatia trenurilor”, a explicat el.

Modificarile aduse legislatiei arata schimbarile de mentalitate. „In ultima instructiune de miscare din 1997 manevra trebuie sa asigure formarea trenurilor la timp, primirea in mod curent a trenurilor in statie, acum au disparut, deci se face „conform procesului tehnologic„. A disparut obligatia eficientei„, a spus Neculce.

S-a ajuns in situatia in care nici reglementarile internationale, la care Romania este parte, sa nu mai fie respectate. „Conventia internationala privind transporturile se spune ca un tren ar trebui sa faca de la Palas la Curtici 48 de ore (400 km la 24 de ore)”, adauga directorul GFR. Faptul ca se modernizeaza infrastructura nu intra in categoria circumstantelor exceptionale. Nu trebuie incalcate conventii internationale.

In realitatea situatia este alta. „Palas – Fetesti, livretul arata o viteza de 43,44 km la ora, inainte de modernizare viteza era de 49 km la ora. In Ungaria viteza e intre 59 km la ora si 65 km la ora (diverse tronsoane), iar pe Curtici – Hegyeshalom e 73 kilometri la ora. Apare intrebarea: folosim cu maxim folos infrastructura feroviara?”, se intreaba retoric Neculce. In opinia sa separarea administrarii infrastructurii de cea a serviciilor de transport a dus la o „derobare” (retragere a CFR din zona responsabilitatii pentru calitatea transportului  – n.red.).„ Administratorul infrastructurii si Guvernul sunt responsabili”, spune oficialul GFR.

Pe sectiile modernizate viteza e trasata la 60% din cea care este trasata in alte tari. Neculce recunoaste insa ca „s-au facut eforturi din partea infrastructurii pentru a se ameliora situatia”.