Naveta ar trebui sa fie considerata parte a zilei de lucru

N-o spunem noi, ci un studiu recent efectuat in Marea Britanie. Potrivit acestuia, guvernul de la Londra s-a aratat mult mai preocupat de ce beneficii are Wi-Fi gratuit asupra calatorilor de business, insa echipa care a derulat studiul este de parere ca impactul gratuitatii Wi-Fi asupra navetistilor ar putea fi mult mai semnificativ.

Studiul a fost realizat de catre profesorii Juliet Jain, Billy Clayton si Caroline Bartle de la Universitatea de Vest din Anglia si a fost prezentat Societatii Regale de Geografie. Concluziile au aratat ca navetistii, in drumul spre si de la munca, utilizeaza Wi-Fi gratuit pentru a se pune la curent cu e-mailurile de serviciu, ceea ce ar putea dovedi ca transportul de tip naveta poate fi considerat ca parte a unei zile de lucru.

Echipa de cercetatori a analizat impactul gratuitatii Wi-Fi pe doua rute importante operate de catre compania Chiltern Railways: Londra-Birmingham si Londra-Aylesbury.

In perioada 2016-2017, pe durata a 40 de zile, Chiltern Railways a intensificat volumul Wi-Fi oferit pasagerilor, astfel ca au putut fi intervievati aproximativ 3000 de calatori. Rezultatele arata ca, pana la urma, navetistii au profitat cel mai mult de intensificarea cantitatii de internet gratuit. Pe ruta Birmingham-Londra, proporția de navetisti conectati la Wi-Fi gratuit a crescut de la 54%, cand a fost oferit un pachet de 20MB, la 60% atunci cand a fost oferit un pachet de 125MB. In comparație, conexiunea prin intermediul datelor mobile a fluctuat in jur de 48%.

Chestionarea pasagerilor a dezvaluit de ce accesul la internet a fost la fel de important pentru navetistii ca si pentru calatorii pe segmentul de business. Mulți respondenți considera ca naveta este momentul propice pentru a “recupera” o parte din munca, inainte sau dupa ziua de lucru.

Pana in prezent, au existat puține cercetari pentru evaluarea impactului furnizarii Wi-Fi, in ciuda faptului ca guvernul de la Londra a incurajat companiile sa asigure acces la internet pe rutele de transport feroviar. Cercetatorii au dat ca exemplu Scandinavia pentru a vedea cum poate fi masurat diferit timpul de naveta. Au constatat ca in Norvegia unii navetisti au posibilitatea de a considera naveta ca ore de lucru.

“Daca naveta va fi considerata timp de lucru, impactul social si cel economic vor creste, la fel si implicații pentru industria feroviara. Masura ar putea reduce presiunea asupra navetistului in orele de varf si ar permite mai mult confort si flexibilitate in ceea ce priveste timpul de lucru. Cu toate acestea, masura poate solicita, de asemenea, un control mai mare si o responsabilitate mai ridicata pentru productivitate”, a precizat Juliet Jain.

De cealalta parte, ar trebui asigurat un mediu de lucru bun in trenuri, inclusiv mese, curent electric, spațiu si conexiune continua la internet, de calitate, pentru apeluri prin internet si telefon. Acest lucru ar necesita, desigur, investiții din partea operatorilor de transport feroviar si din partea companiilor de telecomunicații.