Muntenegru isi modernizeaza reteaua de cale ferata

In al doilea trimestru din 2019, Caile Ferate din Muntenegru (ZICG) vor lansa o licitatie pentru achizitia de bunuri, lucrari si servicii. Contractul in valoare de 17 milioane de euro prevede lucrari de reabilitare pentru liniile din zonele muntoase. Contractul va fi finantat cu ajutorul unui imprumut BERD.
Deoarece Muntenegru intentioneaza sa isi integreze infrastructura feroviara cu cea a retelei feroviare europene, autoritatile au lansat mai multe proiecte pentru modernizarea si dezvoltarea infrastructurii de transport. La sfarsitul lui 2015, compania nationala de investitii a adoptat o lista de prioritati a proiectelor de infrastructura pentru 2020 care a inclus doua proiecte feroviare: Ruta 2, care prevede reconstructia si electrificarea liniei Podgorica-Tuzi-granita cu Albania si Ruta 4, care prevede modernizarea sistemelor de semnalizare si siguranta, dar si reabilitarea suprastructurii si substructurii liniei Bar-Vrbnica.
In cadrul proiectului pentru Ruta 4, conform retelei SEETO, Portul Bar va fi conectat la coridoarele X si VII, iar rutele 2 si 2b vor furniza o legatura cu ruta 4 si o legatura transversala cu coridoarele Vc si VIII de-a lungul teritoriului tarii. Odata cu implementarea acestor obiective, reteaua feroviara din Muntenegru va fi complet integrata cu reteaua coridoarelor TEN-T.
La sfarsitul lui 2018, Muntenegru si Albania au inaugurat oficial statia de cale ferata Tuzi, aflata la granita dintre cele doua state. In cadrul negocierilor cu UE cu privire la politica de transport (capitolul 14), aceasta statie de cale ferata comuna este o piatra de hotar si prima statie de acest tip din regiune. Pentru a moderniza calea ferata dintre Podgorica, Tuzi si granita cu Albania, Muntenegru a dezvoltat o aplicatie pentru pregatirea proiectului de reconstructie, electrificare si modernizare pe linia de 24,7 km. Proiectul are o valoare totala de 2 milioane de euro.
Pentru linia Belgrad-Vrbnica-Bar, 64,5 milioane de euro au fost alocate pentru lucrarile de modernizare, pentru toate fazele de reconstructie. Proiectul mai are nevoie insa de 183,2 milioane de euro. 26,2 milioane de euro au fost alocate prin fonduri IPA (2016-2020), 2,5 milioane de euro au fost alocate prin Cadrul de Investitii Balcanii de Vest si 40 de milioane de euro au fost alocate de BEI si UE. In decembrie anul trecut, Directoratul pentru Proiecte Publice din Muntenegru a semnat contractele pentru servicii de supraveghere si lucrari de reabilitare a liniei Vrbnica-Bar, inclusiv lucrari de reparatii la linia de contact si la sistemul de telecomunicatii. Segmentul de linie care va fi reparat are o lungime de aprox. 6,74 km si se afla intre statiile Kos si Trebesica. Lucrarile la linie vor fi efectuate fara intreruperea traficului pentru a reduce pe cat posibil perturbarea traficului de pasageri si de marfa.
De asemenea, Muntenegru mai are alte doua proiecte feroviare. Unul dintre ele este modernizarea liniei Pljevlja-Bijelo Polje (Ravna Rijeka)-Berane-granita cu Kosovo. Acest proiect are la baza un studiu de fezabilitate si proiectare preliminara a liniei Pljevlja-Bijelo Polje (Ravna Rijeka)-Berane-granita cu Kosovo. Au fost elaborate 7 alternative ale acestei solutii si a fost propus un terminal intermodal in Berane. Conform estimarilor, alternativa aleasa pentru sectiunea Pljevlja-Bijelo Polje (Ravna Rijeka) va necesita o investie de 745 de milioane de euro, iar pentru sectiunea Bijelo Polje (Ravna Rijeka)-Berane-granita cu kosovo, cele doua optiuni selectate vor necesita 523 de milioane de euro.