Municipalitatea Sibiu vrea să închirieze de la CFR linii pentru trenul metropolitan

28 mai 2020

În timp ce la București municipalitatea a pus gând rău rețelei feroviare, aceasta fiind dezafectată sau pe cale de dispariție pentru ridicarea de blocuri, Primăria Sibiu vrea să realizeze un tren metropolitan care să deservească orașul pe relația vest – est, ocolind centrul. Pentru aceasta, municipalitatea vrea să închirieze linie de la CFR SA.

Doru Cireașă

Municipalitatea Sibiu vrea să închirieze de la CFR linii pentru trenul metropolitantunelul pietonal din Gara Sibiu
FOTO Turnulsfatului.ro

Una dintre soluțiile pentru reducerea traficului din oraș și conectarea Sibiului cu localitățile învecinate este trenul urban, potrivit primarului Sibiului, Astrid Fodor, informează publicația locală oradesibiu.ro.

În cadrul emisiunii „Interviuri pe Față”, primarul Sibiului a spus că trenul urban este proiectul numărul unu al primăriei în următorul ciclu de accesare a fondurilor europene. Edilul a spus că una dintre cele mai grele etape a fost deja rezolvată.

Municipalitatea Sibiu vrea să închirieze de la CFR linie

„Un proiect fezabil este și trenul urban, care este proiectul numărul 1 al Primăriei municipiului Sibiu în următorul ciclu de accesare a fondurilor europene 2021-2027. Noi ne-am adresat și Ministerului Fondurilor Europene și Ministerului Transporturilor. Ambele ministere ne-au răspuns că acestea sunt finanțabile în următorul ciclu. Am și lucrat deja intensiv la acest proiect la nivelul Primăriei, am trecut printr-o etapă destul de dificilă – am identificat toți proprietarii de terenuri pe unde trebuie să treacă trenul urban”, a spus Fodor.

Primarul municipiului Sibiu a mai declarat că pentru ca proiectul să fie implementat este nevoie ca o parte din infrastructura CFR-ului să poată fi folosită pentru trenul urban.

Sibiul, centură feroviară pe partea de nord

Municipiul Sibiu deține pe partea de nord o importantă linie feroviară ce leagă vestul orașului și zona industrială a acestuia cu partea de est, unde este gara, dar și parcul industrial Șelimbăr.

„Însă mai este o problemă de rezolvat care depinde de Ministerul Transporturilor și de Guvern, dar cu siguranță se va rezolva, că nu este numai situația Primăriei Sibiu, sunt mai multe UAT-uri. Se referă (n.red.: problema) la infrastructura CFR-ului, să poată fi utilizată și de administrația locală pentru trenul urban. O utilizare comună de către CFR a liniilor deja existente și de către administrația locală. Noi lucrăm oricum la proiectul acesta, deci vom face studiile necesare, în primul rând studiile de fezabilitate. Eu sunt convinsă că va apărea acest act normativ (…) Este și în interesul guvernanților, pentru că rezolvă foarte multe probleme pentru multe administrații din România”, a declarat primarul Sibiului.

Planurile primăriei Sibiu vin în contextul în care zilele trecute la nivel guvernamental s-a votat cadrul legislativ necesar accesării de fonduri europene pentru dezvoltarea trenurilor metropolitane.

Guvernul a votat OUG pentru trenurile metropolitane

Consiliile județene și primăriile vor avea cadrul legislativ prin care să acceseze fonduri europene pentru trenuri metropolitane și alte proiecte feroviare, potrivit unei Ordonanțe de Urgență adoptate în ședința de Guvern de miercuri. Este pentru prima oară când autorităților locale li se permite implicarea în domeniul feroviar. Primul beneficiar ar putea fi Clujul, unde a fost lansat deja studiul de fezabilitate pentru trenul metropolitan. Și Regiunea București-Ilfov ar putea beneficia de noua prevedere legislativă.

Pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de miercuri dimineața s-a aflat proiectul de ”Ordonanță de Urgență privind instituirea unor măsuri, precum și a unui sprijin financiar, pentru pregătirea portofoliului de proiecte în domenii strategice considerate prioritare pentru perioada de programare 2021-2027, destinat finanțării prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020, POAT 2014-2020, și Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, POIM”. Proiectul a fost adoptat.

Sprijinul financiar se acordă pentru elaborarea și aprobarea următoarelor documentații tehnico-economice: studiul de fezabilitate sau documentația de avizare a lucrărilor de intervenții, după caz sau proiectul pentru autorizarea/desființarea executării lucrărilor și proiectul tehnic de execuție.

Totodată, în funcție de tipul proiectelor, se va acorda sprijin financiar și pentru documentații de tipul: plan de afaceri, studiu de marketing, studiu de oportunitate, studii geotehnice, studii pentru obținerea acordurilor/avizelor de mediu, studii arheologice, studii hidrologice, studii topografice, documentații cadastrale, precum și orice alte categorii de studii și documentații pentru obținerea de avize/autorizații care sunt necesare pentru implementarea proiectelor.

Sprijinul financiar se acordă prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020 și Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, în domenii care urmează a fi finanțate în perioada 2021-2027, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat.