spot_img
sâmbătă, mai 28, 2022
spot_img

Ce e mai sigur, trenul sau mașina? 2 morți pe calea ferată în 13 ani vs 932 de morți pe șosele în 7 luni

Din cauza subfinanțării timp de trei decenii, sistemul feroviar românesc pare a fi acum în cea mai neagră perioadă din istoria sa. Doar ieri s-au înregistrat două incendii la locomotive și o deraiere, iar vara lui 2021 a fost marcată de o serie lungă de accidente și incidente feroviare, multe dintre ele punând la grea încercare nervii călătorilor. Cu toate acestea, trenul reprezintă cel mai sigur mod de transport de pe teritoriul României. O spun cifrele.

Adrian Bărbulescu

morți pe calea ferată

Doar în primele șapte luni ale acestui an, 932 de oameni au murit, iar alți 2.004 au fost răniți în accidente rutiere, potrivit datelor transmise de Poliția Română pe 4 august 2021. Principalele trei cauze au fost viteza excesivă, traversarea neregulamentară și pietonii pe partea carosabilă.

Conform datelor extrase din bazele de date ale Direcției Rutiere și prezentate joi de Poliția Română, evoluția accidentelor grave, înregistrate în primele șapte luni ale anilor 2019, 2020 și 2021 este următoarea:

2019 – 4.421 de accidente soldate cu decesul a 894 de persoane şi rănirea gravă a altor 4.200.

2020 – 3.637 de accidente soldate cu decesul a 812 de persoane şi rănirea gravă a altor 3.344.

2021 – 2.586 de accidente, soldate cu decesul a 932 de persoane şi rănirea gravă a altor 2.004.

În concluzie, asistăm la o scădere semnificativă a accidentelor rutiere grave în acest an, față de anii trecuți, însă numărul persoanelor care și-au piedut viața este în creștere.

2 pasageri morți pe cale ferată în 13 ani. În 2008 și 2020

Să vedem însă care este bilanțul pe calea ferată. Vom lua aici în calcul numărul deceselor înregistrate la nivelul pasagerilor, nu la cel al feroviarilor, acestea din urmă fiind accidente de muncă. De asemenea, accidentele mortale produse la trecerile la nivel, când o mașină intră în fața locomotivei, pentru că șoferul nu s-a asigurat, sunt accidente RUTIERE, nu feroviare.

Statistica arată clar că în ultimii 13 ani au fost doar doi pasageri morți pe calea ferată. Să le luăm pe rând.

Fiica unui expert în siguranța circulației feroviare și-a pierdut viața în 2008 la Valea Călugărească

morți pe calea ferată deces la CFR CălătoriSâmbătă, 10 mai 2008, locomotiva şi două vagoane ale trenului Accelerat 1661 care circula pe ruta Ploieşti-Iaşi au deraiat în apropiere de gara Valea Călugărească. În urma accidentului și-a pierdut viața o persoană, iar alți trei pasageri și şeful de tren au fost răniți.

Şina care a străpuns corpul fetei a fost lovită de locomotivă, s-a îndoit şi a străpuns podeaua primului vagon, cel de clasa I. Crunta ironie a sorţii a fost că singura victimă, în vârstă de 17 ani, era fiica unui expert în siguranţa circulaţiei feroviare, relata presa vremii.

Cauza accidentului feroviar de la Valea Călugărească a fost desfacerea voluntară a șuruburilor și a piulițelor de la macaz, au anunțat ulterior reprezentanții comisiei de anchetă. “Accidentul feroviar a fost posibil din cauza neînchiderii macazului, dintr-o poziție în alta, corespunzătoare parcursului de trecere pe linia din halta de mișcare Valea Călugărească. Astfel, cele de mai sus s-au produs ca urmare a deplasării casetei de înzăvorâre a macazului. Putem spune că piulițele și șuruburile de prindere au fost desfăcute de către persoane necunoscute”, spunea șeful comisiei de anchetă, Laurențiu Dumitru. Piulițele și șuruburile au fost lăsate lângă macaz.

O persoană a murit în incendiul unui tren pe 5 aprilie 2020 la Augustin

trenul care a luat focÎn noaptea de 5 spre 6 aprilie 2020, cadavrul carbonizat al unei persoane a fost găsit într-un tren care a luat foc pe linia de cale ferată dintre Augustin şi Racoş.

Iniţial, pompierii chemaţi să stingă incendiul au fost informaţi că în trenul respectiv nu sunt călători. Ulterior, la stingerea incendiului, în vagonul cuprins de flăcări a fost găsit cadavrul unei persoane.

”La data de 05 aprilie 2020, în jurul orei 22,00, dispeceratul Secției Regionale Poliție Transporturi Brașov a fost sesizat prin apel SNUAU 112, despre faptul că la ieșirea din stația CF Augustin spre Racoș, jud. Brașov este un incendiu la unul dintre vagoanele trenului de călători R3535, care circula pe relația Brașov-Sighișoara, firul 1. Incendiul a fost lichidat de către echipajele de pompieri sosite la fața locului, iar în urma cercetărilor efectuate s-a descoperit o persoană carbonizată. Cadavrul a fost ridicat și transportat la Serviciul Județean de Mecidină Legală Brașov pentru efectuarea autopsiei și stabilirea cauzei reale a decesului. În cauză, se efectuează cercetări pentru identificarea victimei și stabilirea exactă a cauzelor incendiului, în cadrul unui dosar penal, instrumentat sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Brașov”, a anunțat Poliția la vremea respectivă.

Ce se poate întâmpla pe drumul spre mare, cu mașina și cu trenul. Fără pasageri morți pe calea ferată

Așa arată ”peronul” pe care au fost nevoiți să coboare oamenii la Fetești pe 21 iulie

Cum spuneam, vara lui 2021 nu a fost una foarte fericită pentru sistemul feroviar românesc. Mai ales deraiereile și accidentele de pe Magistrala 800 București-Constanța au ținut capul de afiș al agendei publice.

Din cauza accidentelor cu trenuri de marfă, garniturile de călători fie au staționat în câmp, fie au fost redirecționate pe rute ocolitoare, ceea ce a dus la un disconfort maxim al pasagerilor. Însă nu au fost călători morți pe calea ferată. Niciunul. Și nimeni nu a ajuns la spital.

CITEȘTE și Deraierile de la Fetești: amatorismul și dezinteresul lui Cătălin Drulă și Ovidiu Vizante și 5 greșeli majore

Să vedem ce s-a întâmplat și pe rutier. Una din falsele teme vehiculate de ani buni este că avem atât de multe accidente pentru că nu avem autostrăzi. Drumul spre mare nu se încadrează în această categorie, pentru că există Autostrada Soarelui.

Și totuși, pe 16 iulie 2021, pe A2,  pe sensul spre Constanța, a avut loc un accident în lanț în care au fost implicate 55 de mașini în care se aflau 155 de persoane. În urma accidentului, 16 persoane au fost duse la spital, iar alte opt au primit asistență medicală la faţa locului.

Tot pe Autostrada Soarelui, pe 5 noiembrie 2016, în condiții de ceață densă, avusese loc un accident și mai grav, în care au fost implicate 28 de mașini. Patru oameni au murit, iar alte câteva zeci au fost răniți.

Cumplitul accident de pe DN2A din 5 octombrie 2019 putea fi evitat

covid în microbuze accidentul din IalomițaO altă falsă temă este și ea vehiculată de ani buni: ”Sunt șofer cu experiență, mie nu mi se poate întâmpla nimic”. Perfect de acord cu experiența, numai că te poate omorî un alt șofer, care nu respectă regulile de circulație.

S-a văzut pe 5 octombrie 2019 pe DN2A, când 10 persoane au murit şi alte 7 au fost rănite într-o coliziune dintre un microbuz, în care se aflau 17 pasageri, şi un TIR care a pătruns pe contrasens. Toate victimele accidentului, inclusiv șoferul microbuzului, experimentat, în vârstă de 42 de ani, erau din comuna Munteni Buzău și făceau naveta la București. Dacă sistemul feroviar ar fi funcționat ca în Germania, de exemplu, accidentul nu s-ar mai fi produs, pentru că navetiștii ar fi luat trenul.

Oamenii nu mergeau la serviciu cu microbuzul nu pentru că nu aveau cale ferată. Din contră, microbuzul îi lua chiar din fața gării Munteni-Buzău, situată pe linia Slobozia – Urziceni, de unde continuă spre București. Numai că din Munteni-Buzău spre București Nord erau doar două perechi de trenuri directe pe zi, care străbăteau distanța de fix 100 km în peste două ore și jumătate (aceeași situație e și acum). Nimeni nu-și permite „luxul” să petreacă pe drum, atunci când se duce și se întoarce la și de la serviciu, mai bine de cinci ore.

CITEȘTE și Accidentul din Ialomița putea fi evitat dacă politicienii se preocupau de soarta căii ferate

România, pe ultimul loc în Europa la siguranță rutieră

În final, să privim niște statistici europene. În anul 2019, în România au murit 96 de persoane dintr-un milion de locuitori în accidente rutiere (1.864 de persoane în cifre absolute), conform Raportului pentru siguranța drumurilor, publicat de Comisia Europeană.

Pe locul doi este Bulgaria, cu 90 de morţi la un milion de locuitori din cauza accidentelor rutiere, urmată de Polonia, cu 77 de victime decedate la un milion de locuitori din cauza unui accident rutier. Spre comparație, în Olanda, în același an, și-au pierdut viața în accidente rutiere 34 de persoane la un milion de locuitori, iar în Suedia, țara cu cele mai sigure drumuri (de fapt, cei mai prudenți șoferi), doar 22.

Și atunci, cum e mai sigur să circuli în România, rutier sau feroviar? Au fost doar doi pasageri morți pe calea ferată în 13 ani de zile, în vreme ce pe șosele îi numărăm cu miile în fiecare an. Poate cu trenul ajungi mai târziu, dar întreg. Nu în coșciug, nu pe patul de spital.

Ultimele Articole