Azi se împlinesc 60 de ani de la montarea primului stâlp de electrificare la CFR

27 decembrie 2020

Pe 27 decembrie 2020 se împlinesc 60 de ani de la montarea primului stâlp de electrificare la Căile Ferate Române, în stația Predeal.

montarea primului stâlp de electrificare

Este vorba de un stâlp metalic, montat pe fundație monolit, care susține o traversă elastică, informează Asociația Inginerilor Feroviari din România. În prezent pe acest stâlp se află montată o placă comemorativă dezvelită în anul 2000.

Montarea primului stâlp de electrificare la CFR, în stația Predeal

Stâlpul metalic are 20 de metri înălţime. Cu ajutorul acestuia şi a altor stâlpi similari montați în stația Predeal, pe 1 august 1963, tronsonul Braşov-Predeal a devenit prima cale ferată electrificată din România în sistemul modern de curent alternativ monofazat 25 kV, 50 Hz .

În august 1963 lucrările de electrificare a tronsonului Brașov-Predeal au fost terminate și au început probele tehnologice și recepția lucrărilor. Pe 9 decembrie 1965, tronsonul electrificat Brașov-Predeal a fost dat în exploatare și primul tren de marfă remorcat de o locomotivă electrică a plecat din stația Brațov Triaj sosind la Predeal. Trenurile erau remorcate de locomotive electrice 060-EA de 5.100 kW, cu viteza maximă de 120 km/oră fabricate de firma ASEA – Allmänna Svenska Elektriska AB, din Västerás, Suedia.

Prima locomotivă electrică a intrat în București în 1969

Pe 20 aprilie 1966 s-a încheiat electrificarea tronsonului Predeal-Câmpina, apoi în anul 1967 a urmat tronsonul Câmpina-Ploiești Vest  iar pe 16 februarie 1969 primul tren remorcat de o locomotivă electrică sosea în București, o dată cu terminarea electrificării liniei Ploiești Vest- Chitila- București Nord.

În anul 1967 prima locomotiva electrică 060-EA, fabricată sub licență ASEA, ieșea de pe porțile uzinei “Electroputere” din Craiova (care realiza cutia, echipamentul electric și montajul general). Construcția metalică a boghiurilor era realizată la ICM Reșița. Locomotiva electrică 060-EA era la acea vreme printre cele mai moderne locomotive europene.

În momentul de față, aproximativ 40% din rețeaua de cale ferată din România este electrificată.