sâmbătă, februarie 17, 2024
spot_img

Monopolul Eurostar sub Canalul Mânecii, pe cale de a fi detronat

De aproape trei decenii, societatea franco-britanică Eurostar deține monopolul operării de curse feroviare de călători prin tunelul de sub Canalul Mânecii, dintre Franța și Regatul Unit. În ultima perioadă însă, acest monopol pare să se apropie de sfârșit, în condițiile în care și alte companii feroviare vor o ”felie din tort”.

Nu toate anunțurile privind operarea de trenuri prin Eurotunnel se și concretizează, însă este binecunoscut faptul că nu iese fum fără foc. Chiar dacă în unele situații jarul este mai mocnit, merită să analizăm ce s-a întâmplat în ultima perioadă, căci nu se știe de unde și mai ales când va izbucni vâlvătaia. Nu ne vom propune în acest articol să dăm verdicte referitoare la șansele unuia sau altuia dintre operatori de a-și concretiza planurile anunțate, ci doar vom expune ceea ce a fost vehiculat în spațiul public sau mai puțin public.

Compania olandeză Heurotrain a anunțat că intenționează să pună în circulație, de la sfârșitul anului 2027, trenuri de călători dinspre Țările de Jos spre Londra și Paris (via Anvers și Bruxelles). Operatorul și-a prezentat proiectul în fața autorității olandeze responsabilă cu concurența (Autoriteit Consument & Markt – ACM).

Concret, Heurotrain vrea să lanseze cursa feroviară Amsterdam-Londra începând cu luna decembrie 2027, cu trecere prin tunelul de sub Canalul Mânecii, cu opriri pe traseu, printre altele, la Schiphol, Rotterdam, Anvers și Bruxelles. Potrivit operatorului, în fiecare zi ar urma să circule 15 trenuri în cele două sensuri.

”La pachet” cu solicitarea de a opera trenuri prin Eurotunnel, Heurotrain a depus la ACM și cererea de a pune în circulație garnituri feroviare de călători între Amsterdam și Paris, cu opriri intermediare la Anvers și Bruxelles, caz în care ar fi vorba de 16 curse pe zi. Și alte companii au anunțat deja proiecte de trenuri de mare viteză pe linia de cale ferată Amsterdam-Paris, via Belgia, cum ar fi Qbuzz sau Arriva.

Anunțurile făcute de Evolyn, temperate de Alstom

Să revenim însă la subiectul acestui articol, și anume conexiunea feroviară prin Eurotunnel. Recent, un alt operator feroviar european, Evolyn, și-a anunțat intenția de a concura Eurostar în tunelul de sub Canalul Mânecii, cu o legătură Paris-Londra, iar termenul avansat era chiar mult mai strâns, și anume începând din anul 2026. Durata călătoriei între Paris și Londra ar fi urmat să fie de două ore și 15 minute.

Pentru moment, numele companiilor care fac parte din consorțiul Evolyn nu sunt cunoscute în totalitate. Se cunoaște doar numele transportatorului britanic Mobico (ex-British National Express), o companie care are ca acționar majoritar familia spaniolă Cosmen. Aceasta din urmă deține un veritabil mic imperiu al transporturilor în Spania și China.

Proiectul care s-a născut în urmă cu trei ani va necesita o investiție inițială de un miliard de lire sterline, adică echivalentul a 1,155 de miliarde de euro. Potrivit primelor informații, Evolyn va ataca frontal Eurostar Group, venind cu o politică tarifară agresivă, mai exact bilete mult mai ieftine. De asemenea, consorțiul vrea să-și diversifice rutele de transport, fiind luată în calcul o conexiune Paris-Bruxelles.

Responsabilii Evolyn, consorțiu format recent, chiar au anunțat public că au lansat către gigantul producător de material rulant Alstom o comandă de 12 trenuri de mare viteză cu care ar vrea să concureze Eurostar pe calea ferată Paris-Londra. „După trei ani de dezvoltare, acordul de achiziție a 12 trenuri, cu o opțiune de extindere la 16 unități, marchează concretizarea proiectului, cu obiectivul de a începe să funcționăm în anul 2025”, se arăta în comunicatul dat publicității de Evolyn.

Numai că la nici 24 de ore după ce acest comunicat a ajuns în spațiul public a venit și replica responsabililor Alstom, care au dezmințit existența nu numai a comenzii, ci și a contractului.

„Ca urmare a publicării comunicatului de presă al Evolyn, care lasă să se înțeleagă că ar fi fost convenit un acord între Evolyn și Alstom pentru cumpărarea a 12 trenuri de mare viteză, Alstom vrea să furnizeze infomații importante cu titlu de clarificare și să sublinieze următoarele puncte: Alstom și Evolyn au convenit asupra unui acord de scurtă durată pentru începerea unor lucrări pregătitoare de inginerie a sistemelor de tren, cu obiectivul de a continua acest demers în ipoteza în care cele două companii vor semna un contract pentru cumpărarea și livrarea unui anumit număr de trenuri, cu condiția ca Evolyn să fie în măsura de a asigura finanțarea proiectului. În ceea ce privește datele de livrare potențiale ale noilor trenuri, în acest stadiu datele de livrare definitive ale trenurilor nu pot fi confirmate decât ulterior, atunci când va fi convenit un acord ferm și definitiv și va fi semnat un contract”, se arată în comunicatul dat publicității de către Alstom.

În aceste condiții, planurile anunțate de Evolyn par a fi puse serios sub semnul întrebării, iar lansarea conexiunii feroviare Paris-Londra trebuie privită cu mari rezerve, mai ales în ceea ce privește anul anunțat al începerii ei, 2026.

 

Sir Richard Branson se pregătește să revină pe calea ferată

Între timp însă, pare a apărea pe firmament o nouă companie care vrea să ia o felie din tortul deținut acum integral de Eurostar. Potrivit unor informații încă neconfirmate ferm și oficial, miliardarul britanic Sir Richard Branson, fondatorul binecunoscutului grup Virgin, ar fi în negocieri cu Getlink, gestionarul infrastructurii Eurotunnel.

Omul de afaceri britanic are deja o experiență notabilă în domeniul transportului feroviar, cu Virgin Trains, care însă a luat sfârșit în urmă cu patru ani. Iar fostul director general al Virgin Trains, Phil Whittingham, ar urma să fie cel care va superviza proiectul legăturii feroviare dintre Marea Britanie și Franța, pe sub Canalul Mânecii.

Surse din domeniul feroviar britanic au declarat că Virgin ar avea șanse serioase să reușească în proiectul său de a concura Eurostar, ținând cont în acest sens de experiența sa în domeniul transportului de călători pe calea ferată din perioada 1997-2019 din Regatul Unit. Responsabilii grupului Virgin au intrat însă în silenzio stampa și au refuzat să comenteze ceea ce ei au numit „speculații”. Dar nici nu au dezmințit informația.

La rândul lor, și oficialii Getlink au refuzat să comenteze, dar au declarat că vor „întâmpina favorabil o creștere a traficului prin tunelul de sub Canalul Mânecii, fie că aceasta va veni din partea operatorului istoric actual, Eurostar, sau din partea noilor intrați pe piață”.

 

Intrarea pe piață, presărată cu multe obstacole

Numai că intrarea pe această piață a unor noi operatori nu este chiar atât de simplă precum s-ar putea crede la prima vedere.

Chiar dacă gestionarul infrastructurii, Getlink, a modernizat în ultima perioadă unele elemente tehnice ale tunelului, operațiunea având ca scop facilitarea tranzitării lui de către mai multe trenuri, rămâne problema lipsei de spații de garare a garniturilor la stația Saint Pancras din Londra și la stația Gare du Nord din Paris. Mai exact, sunt prea puține linii care pot fi utilizate în acest scop, având în vedere faptul că peroanele respective trebuie să fie echipate cu instalații de control vamal, după ce Marea Britanie a părăsit Uniunea Europeană. Pe cale de consecință, un tren Paris-Londra nu poate pleca de la o linie obișnuită, destinată trenurilor care circulă în spațiul comunitar. Pe de altă parte, așa cum este binecunoscut în industria feroviară, procurarea de material rulant nu este un demers tocmai simplu și rapid în aceste vremuri.

Knorr BremseDin anul 1994, Eurostar oferă servicii regulate de transport feroviar de călători între Paris, Bruxelles și Londra folosind tunelul de sub Canalul Mânecii. Un monopol care pare solid, dar s-ar putea ca Eurostar Group (care deține toate acțiunile companiei Eurostar din aprilie 2022) să se confrunte totuși cu un concurent de marcă.

A trecut deja ceva timp de când Getlink (compania care gestionează tunelul) încearcă să găsească noi operatori feroviari. Deocamdată nu există decât concurență pe partea transportului feroviar de marfă, fiind de notat în acest sens compania DB Shenker.

De la lansarea conexiunii feroviare rapide Franța-Marea Britanie, în urmă cu aproape trei decenii, mai mulți operatori și-au anunțat intenția de a concura Eurostar, printre care și compania feroviară de stat germană Deutsche Bahn, în urmă cu zece ani, și spaniolii de la Renfe, însă niciunul dintre aceste proiecte anunțate nu s-a concretizat până în momentul de față.

Articol apărut în revista Railway PRO decembrie.

Ultimele Articole