Republica Moldova a devenit cel de-al 52-lea membru al OTIF, Organizația Interguvernamentală pentru Transporturi Internaționale Feroviare, la 1 septembrie 2024.
Republica Moldova a depus o cerere de aderare la COTIF și la apendicele sale, care a fost notificată membrilor OTIF de către Secretarul General la 26 martie 2024, în calitatea sa de depozitar. În absența oricărei opoziții, cererea de aderare a fost acceptată ipso jure la 26 iunie 2024 și a intrat în vigoare la 1 septembrie 2024.
Republica Moldova a declarat că nu va aplica apendicele A (CIV), C (RID), D (CUV), E (CUI), F (APTU) și G (ATMF) la convenție. Pe de altă parte, aceasta va aplica apendicele B la COTIF, și anume Normele uniforme privind contractul de transport internațional feroviar de mărfuri (CIM).
OTIF are în prezent 51 de state membre și un membru asociat. Secretariatul organizației „urează un călduros bun venit acestui nou membru al OTIF”.
Organizația interguvernamentală pentru transportul internațional feroviar are trei domenii majore de activitate, care acoperă interoperabilitatea tehnică, mărfurile periculoase și dreptul contractual feroviar.
OTIF elaborează regimuri juridice uniforme pentru contractele de transport de călători și de mărfuri, accesorii ale contractului de transport, cum ar fi contractul de utilizare a vagoanelor sau a infrastructurii, norme pentru transportul de mărfuri periculoase, precum și dispoziții tehnice și procedura pentru omologarea tehnică a materialului rulant.
OTIF pune la dispoziția statelor sale membre mijloacele juridice și tehnice pentru a facilita traficul feroviar internațional, pentru a dezvolta acest trafic pe teritoriul lor și pentru a se conecta la rețelele feroviare ale altor state membre. Prin urmare, OTIF furnizează mijloacele necesare pentru a promova o interoperabilitate juridică și tehnică reală.
Unele dintre statele membre ale OTIF sunt, de asemenea, membre ale Organizației pentru Cooperare între Căile Ferate (OSJD) și/sau ale Uniunii Europene (UE). OTIF este unică prin faptul că permite fiecăruia dintre statele sale membre să aleagă cum să abordeze problemele legate de organizarea și accesul la piețele feroviare. Prin intermediul reglementărilor sale flexibile, OTIF face astfel posibilă organizarea transportului internațional între diferite sisteme feroviare de pe cele trei continente. Acesta este în special cazul lucrărilor de armonizare desfășurate de OTIF și OSJD pe baza poziției comune semnate în 2003.
De la aderarea UE la COTIF în 2011, OTIF și-a consolidat rolul de punte între UE și statele membre din afara UE. OTIF asigură coerența reglementărilor între statele sale membre, indiferent dacă acestea sunt sau nu membre ale UE.