luni, aprilie 21, 2025

Modificări drastice ale prețurilor transportului feroviar de cereale

Modificări drastice ale prețurilor transportului feroviar de cereale pe fondul unor solicitări mai mari pentru astfel de servicii pe direcția Ucraina – Constanța. Transportul feroviar rămâne mai ieftin și avantajos față de cel rutier.

 

Fondatorul companiei și fermei Marsat din Roman, Vasile Balcan, a mai punctat zilele trecute la o emisiune pe teme agricole la TVR1 că prețurile pentru transporturile de cereale pe calea ferată s-au dublat, practic au crescut de la 50 de lei pe tonă, la 105 lei pe tonă, potrivit agrointel.ro.

”Dacă vorbim de anul trecut până în iunie, noi am avut transportul la CFR, 50 de lei pe tonă, deci acum îl avem 105 lei pe tonă. Este o diferență care, practic, într-un timp așa scurt, nu prea își are acoperire, mai ales, în contextul în care prețurile la valorificarea cerealelor nu au crescut, au scăzut. Pe calea rutieră, creșterea de preț este și mai accentuată, inclusiv din cauza staționărilor lungi în diferite cozi, la port, la descărcare, iar transportatorii își recuperează aceste cheltuieli prin creșterea prețului pe tonă sau pe kilometru”, a spus fermierul nemțean.

Vasile Balcan a opinat, la emisiunea Agrostrategia de pe TVR1, că este foarte greu ca producător să lucrezi cu transportul rutier, o dată din cauza blocajelor care se pot crea în trafic și a doua oară ar fi prețul care ajunge la 150 de lei pe tona de cereale transportate rutier.

Modificări drastice ale prețurilor transportului feroviar

”Este mult mai avantajos să transporți cu trenul 1.600 de tone odată, la un preț de 105, 110 lei, nu 150 de lei pe tonă cât este transportul rutier și pe care nu poți trimite decât 25 de tone pe o mașină. Asta înseamnă că ar trebui să trimiți o coloană de 25 în 1.600 de tone. Pe transportul feroviar ar trebui să mizăm cât mai mult, dar și pe acesta, de la an la an, în loc să-l modernizăm, devine din ce în ce mai anevoios. Un exemplu, în gara Roman erau vreo 8 linii de garare, acum sunt două. Dacă există un tren în așteptare nu poate să mai vină al doilea. Sunt lucruri care deja ne depășesc. Cineva, și anume Guvernul, ar trebui să se implice”, a opinat fermierul Vasile Balcan, invitat la Agrostrategia.

Fermierul din județul Neamț a apreciat că toate cheltuielile logistice s-au dublat față de anul trecut, pe fondul intensificării transportului de cereale din Ucraina. Mai mult, Vasile Balcan a menționat că noile tarife, mai mari, au fost acceptate de fermierii ucraineni care nu au costuri atât de mari cu producția.

”Eu am văzut că în Polonia se dau subvenții separat pentru producătorii agricoli, în sensul în care se ține cont de aceste deplasări și distanțe. Cheltuielile au crescut de la simplu la dublu, atât pe auto, cât și pe calea ferată, începând de anul trecut. Din cauza cantităților de export din Ucraina, a fost presiune și este presiune foarte mare. Ei au acceptat prețurile și au dat aceste prețuri mari fiindcă, mă rog, au alte cheltuieli de producție față de noi și am ajuns în situația în care, una că a scăzut global prețul, dar ne-au crescut totodată și cheltuielile de transport, deci avem două lovituri primite cam din aceeași zonă”, a spus Vasile Balcan.

Invitat în cadrul emisiunii Agrostrategia de marți, 28 noiembrie, fermierul Vasile Balcan a vorbit despre cheltuielile în creștere pentru transportul cerealelor și al altor mărfuri agricole.

”Văd că de la an la an crește această discrepanță între cheltuielile fermierului din zona Moldovei și ale celui din sudul țării. În sensul în care aproape toată materia primă merge spre port, nu sunt deloc de neglijat cheltuielile cu transportul care se ridică din zona Moldovei la 140-150 de lei pe tonă, de la Iași, la 190 de lei. Adică banii aceștia se scad fermierului și nu numai o dată, se scad de două ori pentru că nemaiavând producători de îngrășăminte în țară, clar că totul iar vine prin Constanța, apar și cheltuielile de aprovizionare”, a punctat Vasile Balcan.

IN THE SPOTLIGHT

Transportul feroviar prinde viteză la Oradea: Conferința de Operatorie Feroviară & Material Rulant, ediția XIX

În zilele de 21 și 22 mai 2025, Oradea va deveni centrul atenției pentru profesioniștii din domeniul feroviar, găzduind Conferința de Operatorie Feroviară &...

Ultimele Articole