miercuri, ianuarie 15, 2025
spot_img

Modificări importante în ceea ce privește autorizațiile CFR gratuite. Vor primi și OTF privați

Ministerul Transporturilor vrea să introducă o serie de modificări în acordarea autorizațiilor CFR gratuite. Cea mai importantă dintre acestea este că și operatorii privați de transport feroviar de călători vor putea primi astfel de autorizații, care vor fi deductibile fiscal.

Prevederile sunt cuprinse într-un proiect de Ordonanță de Urgență ”pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar”, despre care Club Feroviar a scris luni și v-am promis că vom reveni azi cu un articol ce vizează partea privind autorizațiile CFR gratuite. Proiectul de act normativ aduce modificări la Ordonanţa Guvernului nr. 112/1999 privind călătoriile gratuite în interes de serviciu şi în interes personal pe căile ferate române, republicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 766 din 20 august 2004.

O primă modificare este aceea că de aceste autorizații gratuite vor putea beneficia nu numai salariaţii încadraţi cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată, ci și cei cu contract de muncă pe durată determinată de minimum șase luni.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Autorizațiile CFR gratuite, disponibile și pentru operatorii privați

topul OTF de călători Regio Călători operator privat la MangaliaApoi, se extinde aria beneficiarilor de autorizații, prin introducerea unui nou articol, cu următorul cuprins: ”În sensul prezentului act normativ, prin sintagma căile ferate se înțelege operatorii de transport feroviar de călători ce au încheiat, conform prevederilor art. 5  din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/19981998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 12/1998, cu autoritatea competentă din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și, după caz, conform prevederilor art. 52  din OUG nr. 12/1998, cu autoritățile competente locale  contracte de servicii publice”.

Pe cale de consecință, dacă proiectul va deveni literă de lege, vor putea primi autorizații gratuite și salariații celor cinci operatori privați de călători: Transferoviar Călători, Regio Călători, Interregional Călători, Astra Trans Carpatic și Softrans. De asemenea, după apariția trenurilor metropolitane, operatorii care vor semna contracte de servicii publice cu autoritățile locale vor avea și ei dreptul la autorizații. Contravaloarea acestora va fi deductibilă fiscal.



Metodologia prin care vor fi repartizate autorizațiile

autorizațiile CFR gratuite contract de finanțare prin PNRR subvenția la STB protestul de la metrou subvențiile pentru transport rastel de biciclete în fiecare gară datoria CFR Călători către CFR SA CFR Călători vrea credite bancare licitație pentru transportul banilor ajutor de stat pentru operatorii feroviari Dosarul Mită la CFR CFR Călători vrea credite bancare licitație pentru transportul banilor CFR Călători vrea credite bancare Bugetul CFR Călători pe 2019Dar cum vor fi distribuite aceste autorizații către OTF privați? Pentru anul fiscal 2023, modul de repartizare între operatorii de transport feroviar de călători a sumelor provenite din eliberarea autorizațiilor de călătorie și permiselor de călătorie de către SNTFC CFR Călători se realizează pe baza ponderii numărului total de călători-kilometru a fiecărui operator raportată la totalul călătorilor-kilometri pentru anul fiscal 2022.

Apoi, începând de anul viitor, va intra în vigoare o metodologie standard, pentru toți operatorii, care se va stabili în luna noiembrie a anului anterior. Astfel, în noiembrie 2023 se va stabili modul de repartizare a sumelor provenite din eliberarea autorizațiilor de călătorie și permiselor de călătorie de către CFR Călători. Acesta va ține cont de datele statistice colectate în perioada noiembrie 2022-octombrie 2023 inclusiv. Pentru anul 2025 sumele se vor stabili în noiembrie 2024 pe baza datelor statistice din perioada noiembrie 2023-octombrie 2024. Și tot așa pentru toți anii ce vor urma.

CFR Călători rămâne cu ”partea leului”, urmată de Transferoviar Călători

autorizațiile CFR gratuite trenuri ilegaleTarifele autorizațiilor de călătorie și permiselor de călătorie se stabilesc prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii. Potrivit metodologiei prezentate anterior, ”partea leului” va rămâne la CFR Călători, care are şi cei mai mulți pasageri transportați, și cea mai mare valoare a indicatorului tren-kilometru.

Apoi, pe locul 2 se va situa Transferoviar Călători, cel mai mare concurent al operatorului feroviar de stat, urmat de Regio Călători. Bineînțeles, clasamentul se poate schimba de la un an la altul, însă CFR Călători va rămâne pe primul loc în următorii zece ani, perioada pe care sunt încheiate actualele contracte de servicii publice.

Și OTF privați vor putea da autorizații pentru ”obligații”

O altă modificare prevăzută de proiectul de act normativ este aceea că și operatorii privați de transport feroviar de călători vor putea da trei călătorii dus-întors sau șase călătorii simple pe căile ferate române, pe timp limitat, în mod gratuit, unor persoane din afara societăţii comerciale, care se deplasează pentru acţiuni în interesul acesteia, pentru cazurile şi persoanele stabilite de consiliul de administraţie al OTF respectiv.

Cu alte cuvinte, pentru ”obligații”, cum se spune în popor. În momentul de față, doar SNTFC CFR Călători poate face acest lucru și se practică în mod curent acordarea de autorizații către persoane care nu sunt angajate ale societății de stat.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole