Modernizarea trecerilor la nivel se face cu sincope. Licitații anulate pe bandă rulantă

4 ianuarie 2021

Modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată este imperios necesară, în condițiile în care în aceste locuri se produc deseori accidente, majoritatea soldate cu decese. Cu toate acestea, unele licitații lansate în ultima perioadă de regionalele Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA sunt anulate una după alta, fie din cauza lipsei de ofertanți, fie pentru că s-au constatat abateri grave de la prevederile legale. Pe de altă parte, actualul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, are acum ocazia să pună în practică ceea ce solicita în urmă cu câteva luni de zile.

Adrian Bărbulescu

Modernizarea trecerilor la nivel licitație pentru treceri la nivel licitația pentru trecerile la nivel licitație la Regionala București modernizarea trecerilor la nivel treceri de cale ferată din Constanţa

Sigur, modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată nu conduce automat la eliminarea accidentelor, pentru că tot se vor găsi ”deștepți” care să treacă printre bariere, însă se va reduce numărul lor. Chiar dacă sunt disponibili bani europeni pentru aceste modernizări, în multe cazuri licitațiile lansate de regionalele de cale ferată sunt anulate una după alta.

Licitația pentru modernizarea trecerilor la nivel a Regionalei București, anulată a doua oară

Numai în ultimele zile, două asemenea proceduri au fost anulate după ce și precedentele avuseseră aceeași soartă.

La finele lunii noiembrie 2020, Regionala București a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a reluat de la zero licitația pentru trecerile la nivel. În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat la acea vreme  anunțul de licitație ce avea ca obiect ”Reparații la zona carosabilă și de racordare la 17 treceri la nivel de pe raza SRCF București (expertiză + DALI)”. Valoarea totală estimată a contractului era de 383.850 de lei, echivalentul a aproape 80.000 de euro. Însă până la data de 28 decembrie nu a fost depusă nicio ofertă, așa că procedura a fost anulată.

Aceeași soartă o avusese, tot din cauza lipsei de ofertanți, și procedura precedentă, lansată la finalul lunii octombrie de Regionala București, care avea același obiect.

Două anulări de licitații și la Regionala Galați

Pe 12 noiembrie, Regionala Galați a CFR SA publica anunțul de licitație ce avea ca obiect ”Proiectare a lucrărilor de intervenție pentru modernizare treceri la nivel – 7 loturi (expertiză tehnică și DALI)”, cu o valoare totală estimată de 280.000 de lei.

Procedura viza achiziția serviciului de proiectare ȋn fazele de studii de teren, expertiză tehnică, documentație de avizare a lucrărilor de intervenție, documentații pentru obținerea certificatelor de urbanism, a avizelor și acordurilor și toate avizările necesare execuției lucrărilor pentru modernizarea: TN de la km 36+715 linia Făurei –Țăndărei, TN km 38+739 linia Adjud-Siculeni, TN km 234+489 linia Făurei – Galați- stația Baldovinești, TN km 4+358 linia Ramificație Barboși Siret-Barboși Port, TN km 133+689 linia Făurei – Urziceni, TN km 76+072 linia Adjud –Siculeni și TN km 1+000 linia Galați-Bârlad – stația Galați. Recent, licitația a fost anulată, după ce fusese anulat și ultimul lot, potrivit SICAP.

Nu este prima licitație pentru treceri la nivel anulată la Regionala Galați. Pe 14 august 2020 se lansa licitația ”Modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată SRCF Galați – studiu de fezabilitate”. Valoarea totală estimată a contractului era de 1,4 milioane de lei, echivalentul a aproape 290.000 de euro. Ea a fost anulată, din cauza unor ”abateri grave de la prevederile legislative” și reluată o săptămână mai târziu.

La Craiova o procedură a fost anulată, alta e în desfășurare

Pe 12 decembrie 2020, Regionala Craiova a lansat o licitație pentru opt treceri la nivel, în valoare de 15.756.522,29 lei, echivalentul a peste trei milioane de euro.

Procedura vizează ”Modernizare 8 TN de pe raza de activitate a SRCF Craiova: TN km 83+596 între stațiile Parângu – Bumbești, TN km 278+486 între stațiile Băbeni – Govora, TN km 27+060 între stațiile Turceni – Plopșoru, TN km 32+280 și TN km 39+840 între stațiile Plopșoru – Rovinari, TN km 213+415 și TN km 214+812 între stațiile Piatra Olt – Arcești, TN km 106+775 între stațiile Golești-Pitești (proiectare și execuție)”. Licitația este în desfășurare, termenul limită de depunere a ofertelor fiind 14 ianuarie.

Anul trecut însă, o licitație a Regionalei Craiova, privind studiul de fezabilitate pentru modernizarea trecerilor la nivel, lansată pe 20 martie, a fost anulată din lipsă de ofertanți. Valoarea totală estimată a contractului era de 1,4 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 288.000 de euro.

Regionala Cluj, model de reușită în ceea ce privește modernizarea trecerilor la nivel

O altă licitație la care se apropie termenul limită de depunere a ofertelor (26 ianuarie), a fost lansată pe 20 decembrie de Regionala Cluj și are ca obiect ”Modernizare treceri la nivel pe raza SRCF Cluj – 12 TN – 7 loturi (proiectare și execuție)”. Valoarea totală estimată a contractului este de 31.794.059,9 lei, echivalentul a aproximativ 6,5 milioane de euro.

Rămâne de văzut ce se va întâmpla, însă Regionala Cluj este un model de reușită în domeniu. Bunăoară, licitația lansată pe 25 august 2020, privind ”Modernizare treceri la nivel pe raza SRCF Cluj, 4 loturi (proiectare și execuție)”, a fost atribuită.

Licitația era împărțită în patru loturi, astfel: Lot 1 – Modernizare trecere la nivel km. 43+786, Linia CF Ilva Mică-Rodna Veche, în stația CF Ilva Mică, Lot 2 – Modernizare trecere la nivel km. 43+821, Linia CF Cărei-Zalău, stația CF Acas, Lot 3 – Modernizare trecere la nivel km. 10+101, Linia CF Salva-Sighetu Marmației, în stația CF Coșbuc, Lot 4 – Modernizare trecere la nivel km. 27+510, linia CF Carei-Zalău, stația CF Tășnad. Valoarea totală a contractului este de 7.589.700 de lei, echivalentul a aproximativ 1,5 milioane de euro.

Procedura de la Regionala Iași are termen în aprilie

Și la Regionala Iași este o licitație în desfășurare, lansată pe 10 decembrie 2020. Este vorba de procedura ce are ca obiect ”Modernizare treceri la nivel cu calea ferată pe raza SRCF Iași (conf. Legii nr. 154/2018) Lot I – expertiză și DALI – 15 TN: TN km 294+657 – Linia 600 St. Zorleni cap X cu DN 244, TN km 40+473 – Linia 517 Berchişeşti-Gura Humorului cu DN 2E, TN km 9+790 – Linia 507 Bacău-Gîrleni cu DN 15, TN km 21+420 – Linia 507 Gîrleni-Buhuşi cu DN 15, TN km 27+376 – Linia 507 Buhuşi-Podoleni cu DN 15, TN km 416+466 – Linia 605 Socola-Holboca cu DN 2B, TN km 13+054 – Linia 517 Suceava V – Stroieşti, TN km 7+192 – Linia 515 Dorneşti – Rădăuţi cu DN 2H, TN km 9+027 – Linia 515 Rădăuţi-Gălăneşti cu DN 17A, TN km 1+680 – Linia 605 Socola – Socola Mf. cu DN 2B, TN km 16+398 – Linia 515 Rădăuţi-Gălăneşti cu DN 2H, TN km 126+810 – Linia 512 Floreni-P. Stampei cu E 58, TN Km 35+868 – Linia 511, Gura Humorului – Gura Humorului Oraș, DNE 17, TN Km 1+632 – Linia 613, Lețcani – Movileni, DNE 28, TN Km 1+080 – Linia 612, Podu Iloaiei – Belcești, DNE 28”.

Valoarea totală estimată a contractului este de 440.355 de lei, echivalentul a peste 90.000 de euro. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 19 aprilie 2021, ora 15,00.

Cătălin Drulă cerea eliminarea trecerilor la nivel pe magistralele principale. Când nu era ministru

Modernizarea trecerilor la nivel Cătălin Drulă despre restricțiile de viteză Cătălin Drulă cu calea feratăSigur soluția cea mai modernă o constituie nu modernizarea actualelor treceri la nivel, ci înlocuirea lor cu pasaje supraterane sau subterane.

De altfel, pe 4 octombrie 2020, când nu era ministru, Cătălin Drulă cerea imperativ eliminarea trecerilor la nivel pe magistralele principale, după un accident produs la Blaj, unde un tren a lovit un autoturism blocat pe calea ferată. ” (…) Pe scurt, într-o Europă care elimină trecerile la nivel, noi le păstrăm pe construcții noi, inclusiv prin orașe mari, acolo unde se puteau realiza subtraversări la câteva zeci de metri distanță! (…) Solicităm Ministerului Transporturilor și CFR Infrastructură să vină în cel mai scurt timp cu o soluție clară de eliminare a trecerilor la nivel pe magistralele principale de cale ferată, iar pe proiectele noi de modernizare și reconstrucție să prevadă din start soluții de secol XXI”, se arăta într-o postare de pe pagina de Facebook a Asociației Pro Infrastructură, al cărei fondator, vicepreședinte și director executiv a fost Cătălin Drulă.

Acum are ocazia să pună în practică ce solicita în urmă cu câteva luni.