spot_img
miercuri, februarie 8, 2023
spot_img

BREAKING S-a stabilit cine va face modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești de pe M800

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a stabilit cine va face modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești, de pe Magistrala 800 București-Constanța. Cele două stații au fost ”uitate” la modernizarea magistralei de acum mai bine de zece ani, iar în această procedură au fost implicați doi ceferiști ”de frunte”, foști primari ai municipiului Fetești. În cele două gări, sistemul de linii este vechi, iar la Fetești peroanele lipsesc cu desăvârșire. Aici au avut loc în vara anului trecut trei accidente feroviare grave.

Administratorul infrastructurii feroviare din România a lansat pe 5 august 2021 licitația pentru modernizarea stațiilor Fetești și Ciulnița, în valoare de aproximativ 58 de milioane de euro. În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce are ca obiect ”Proiectare şi Execuție lucrări aferente obiectivului de investiţii <Lucrări în stațiile C.F. Fetești și Ciulnița, de pe linia de cale ferată București – Constanța>”.

Acum, CFR SA a întocmit raportul procedurii de achiziție, care a fost consultat de Club Feroviar. În urma verificării garanţiilor de participare ce însoţesc ofertele, au fost declarate admise ofertele prezentate de următorii ofertanţi:

  1. Asocierea SC Arcada Company SA – SC ISPCF SA
  2. Strabag SRL

Oferta depusă de Asocierea TrackWorks (lider de asociere Alstom Transport SA) a fost respinsă din această fază a procedurii.

Oferta Strabag a fost declarată inadmisibilă

modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești Strabag îi dă papucii lui Oleg Deripaska Afacerile oligarhului rus Oleg DeripaskaA urmat evaluarea propunerilor tehnice, la care au fost admise ofertele depuse de Arcada Company-ISPCF și Strabag. Oferta acesteia din urmă a fost însă respinsă la evaluarea financiară. „Astfel, valoarea propunerii financiare a ofertantului Strabag SRL este cu 14,82% mai mare decât valoarea estimată din anunţul de participare, respectiv cu 47.040.404,57 lei mai mult decât valoarea estimată de Entitatea Contractantă, fapt care intră sub incidenţa art. 143 alin.(1) şi (2), lit. e) şi f) din H.G. nr. 394/2016, respectiv:

– valoarea estimată a achiziţiei este de 317.369.456,27 fără TVA;

– propunerea financiară a ofertantului Strabag SRL este de 364.409.860,84 lei fără TVA, ceea ce înseamnă că depăşeşte cu 14,82% valoarea estimată din documentaţia de atribuire, respectiv cu 47.040.404,57 lei mai mult decât valoarea estimată de Entitatea Contractantă”, se arată în document.



Arcada Company va face modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești

tren metropolitan la București
Arcada a realizat conexiunea feroviară spre Aeroportul Otopeni

Pe cale de consecință, asocierea Arcada Company-ISPCF va executa lucrările din cele două stații. Asocierea are doi subcontractanți declarați, ambii cu 21%: Wiebe Romania și Thales Systems Romania. De asemenea, terț subcontractant este SPIACT Craiova, cu un procent de subcontractare de 13%, încheiat pentru activităţile: execuţie lucrări linie de contact, execuţie lucrări linie protecţie cale şi vecinătate și execuţie lucrări instalaţii energoalimentare şi SCADA.



Obiectivele generale la care contribuie realizarea proiectului sunt: – Îmbunătăţirea infrastructurii pentru creşterea vitezei de circulaţie la valori cuprinse între viteza minimă de 120 km/oră şi viteza de 160 km/oră pe liniile directe din ambele stații; – Modernizarea electrificării în ambele stații c.f. (25 kV); – Mărirea capacităţii de tranzit; – Asigurarea interoperabilităţii prin implementarea STI, în special în ceea ce priveşte sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din staţii (minimum 750m), facilităţile pentru persoanele cu dizabilităţi; – Repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor; – Modernizarea clădirilor (CED) din cele două stații, incluzând construcția unei pasarele în stația Fetești, pasaje pietonale și ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare; – Instalații de centralizare electronică noi, în stații, și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R); – Modernizarea echipamentului de telecomunicații.

Durata contractului este de 84 de luni, din care: 24 de luni pentru proiectare și execuție (trei luni proiectare, o lună verificarea documentației tehnice și 20 luni execuția); 60 de luni perioada de garanție.



Cele două stații arată ca după bombardament

modernizarea stațiilor Fetești și CiulnițaÎn stația Ciulnița, firul I al liniei curente nu a fost reabilitat și există o restricție de 70 km/oră, în loc de 160 km/oră. La firul II este o restricție de 140 km/oră, pentru că sunt probleme la instalațiile SCB+IFTE.

Aici, valoarea investiţiei (inclusiv TVA) este de 114.635.000 lei, din care 74.668.000 lei lucrări de construcții-montaj. Trebuie reabilitați 4.020 metri de linie și 6.560 mp de peroane. Durata de execuţie a investiţiei este de 10 luni.

ridicarea restricțiilor de viteză pe M800 călătoriile persoanelor cu handicap modernizarea stației Fetești
Așteptarea trenului, în condiții periculoase la Fetești

În stația Fetești, pe liniile directe (Firul I și Firul II) este instituită restricție de 90 km/oră în loc de 140 km/oră. Aici sunt probleme pe schimbătoarele de cale + 2TDJ pe cap X restricționate la 10 km/oră în loc de 30 km/oră, iar pe cap Y un TDJ cu 5 km/oră în loc de 30 km/oră. Liniile 1, 7, 8, 9, 10, 11 și 12  sunt restricționate la 10 km/oră în loc de 30 km/oră.

Valoarea investiţiei (inclusiv TVA) este de 279.440.000 lei, din care construcţii-montaj 202.334.000 lei. Durata de execuţie a investiţiei este de 20 de luni. Vor fi făcute reabilitarea liniilor din stație pe o distanță de 14,83 km și reabilitarea peroanelor, pe o suprafață de 7.300 mp.

Ce roluri au jucat Sorin Gafițoi și Gheorghe Catrinoiu

salarii înghețate în 2022 Alegeri locale 2020 la Fetești
Sorin Gafițoi

Reabilitarea liniei de cale ferată București-Constanța, componentă a Coridorului IV Pan-European, tronsoanele de cale ferată București –  Băneasa – Fundulea (Secțiunea 1), Fundulea – Lehliu (Secțiunea 2) și Lehliu – Ciulnița – Fetești (Secțiunile 3-4) a făcut obiectul Măsurii ISPA nr. 2000/RO/16/P/PT/001.

Obiectivele prevăzute în cadrul proiectului de reabilitare a secțiunii Lehliu – Ciulnița – Fetești, unde constructori au fost italienii de la Astaldi, au cuprins și reabilitarea stațiilor Fetești și Ciulnița. Aspecte ilegale legate de mită dată oficialilor români în legătură cu acest contract au dus în instanță la condamnarea unor foști înalți demnitari ai statului român, printre care și Sebastian Vlădescu, fost ministru al Finanțelor.

Prin Decizia Comisiei Europene C9(2012) 809, din data de 21.02.2012, lucrările aferente stației Fetești au fost excluse ca valoare din Memorandumul de Finanțare. Responsabil de urmărirea proiectului din partea CFR SA era la vremea respectivă Sorin Gafițoi, care apoi, din 2016 și până la alegerile locale din 27 septembrie 2020, a fost primarul PSD al municipiului Fetești, în locul lui Gheorghe Catrinoiu (PNL), fost director al Electrificare CFR SA.

modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești Gheorghe Catrinoiu a pierdut alegerile primar din Fetești
Gheorghe Catrinoiu

La vremea respectivă, Sorin Gafițoi explica faptul că, deoarece proiectul tehnic inițial de construcție a noii staţii (ansamblul de linii şi macazuri) a fost greșit, el a trebuit refăcut. Numai că între timp a expirat perioada în care puteau fi accesaţi banii europeni, aşa că şi acum liniile şi peroanele din staţie sunt cele vechi.

Gheorghe Catrinoiu a candidat din nou, pe 27 septembrie 2020, la funcția de primar al municipiului Fetești, însă a pierdut alegerile. Încă dinainte de scrutinul electoral, el a făcut demersuri pentru deblocarea proiectului privind modernizarea stației Fetești și a celei din Ciulnița.

Ultimele Articole