Modernizarea stației Fetești face obiectul unui adevărat ”duel” între fostul și actualul primar al municipiului din Bărăgan. Fostul edil, Gheorghe Catrinoiu, în prezent director general al Electrificare CFR SA, vrea să facă ce nu a făcut actualul primar, Sorin Gafițoi, care a gestionat din partea CFR SA modernizarea Magistralei 800 București-Constanța.
Adrian Bărbulescu
Gheorghe Catrinoiu, directorul general al SC Electrificare CFR SA, a avut marți o întrevedere cu ministrul Transporturilor, Lucian Bode, pentru a vedea care este stadiul proiectului modernizării stației de cale ferată Fetești.
Gheorghe Catrinoiu a discutat cu Lucian Bode despre modernizarea stației Fetești
Potrivit directorului, citat de Ziarul Obiectiv Ialomița, la data de 23 iulie a fost aprobat studiul de fezabilitate, urmând ca până la sfârșitul anului să se finalizeze procedurile de achiziție. ”De când ocup funcția de director general Electrificare CFR SA, în toate discuțiile avute cu domnul ministru am cerut urgentarea realizării acestui obiectiv de investiții, întrucât starea peroanelor și a pasarelei sunt improprii, creând un mare disconfort călătorilor și locuitorilor cartierului Coloniști. Domnul ministru mi-a comunicat faptul că în data de 23.07.2020 a fost aprobat studiul de fezabilitate, urmând ca până la sfârșitul anului să se finalizeze procedurile de achiziție. Domnul ministru m-a asigurat că sprijină toate obiectivele de investiții din județul Ialomița, informându-mă și despre stadiul proiectului ce privește Pasajul de la Drajna (peste calea ferată – n.red), pentru că investițiile în infrastuctură reprezintă un pilon fundamental al modernizării României și al relansării economice”, a declarat Gheorghe Catrinoiu.
Proiectul presupune modernizarea următoarelor componente: linii, instalații, peroane, copertine și a pasarelei peste calea ferată ce face legătura cu cartierul Coloniști.
Un miliard de euro pentru un proiect întârziat și neterminat
Proiectul de modernizare a Magistralei 800 a ”înghițit” aproximativ un miliard de euro și a generat dosare în instanță pentru mită luată de oficiali ai statului român. În plus, nu a fost gata la timp și nici nu au fost făcute toate lucrările prevăzute în proiect.
Două tronsoane din aceasta, respectiv București Nord – București Băneasa (7 km) și Fetești – Constanța (79 km), au beneficiat de o finanțare totală de 356,3 milioane de euro, din care 183 milioane au fost asigurați prin intermediul unui credit contractat de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internațională (JBIC, actualmente JICA).
Pentru tronsonul rămas, București Băneasa – Fetești, în lungime de 114 km, Guvernul României a semnat în 2000 un memorandum de finanțare pentru obținerea de fonduri ISPA, preaderare. Comisia Europeană a pus la dispoziția României suma de 231,7 milioane de euro, urmând ca Guvernul să aloce și el de la bugetul de stat alte 77,2 milioane de euro sub formă de cofinanțare.
Tărăgănări pe nervii călătorilor din trenuri
Lucrările propriu-zise au început însă abia șase ani mai târziu, odată cu cele finanțate prin creditul obținut de la japonezi. Pentru o perioadă ce a depășit doi ani de zile, traseul trenurilor spre mare a fost deviat pe la Mogoșoaia și apoi pe centura feroviară a Bucureștiului, rezultând întârzieri de o oră și jumătate. Totul pentru a se putea moderniza linia ferată în zona de nord a Bucureștiului, inclusiv înlocuirea a două poduri – cel de peste Șoseaua București – Ploiești, la fântâna Miorița, și un altul situat chiar în Parcul Herăstrău, peste Râul Colentina.
La începutul anului 2009, circulația trenurilor a revenit pe ruta clasică, lucrările de modernizare fiind gata între București Nord și Fundulea. Pe porțiunea Fundulea-Fetești (104 km) lucrările executate de italienii de la Astaldi au trenat ani buni, pentru că aici schimbarea terasamentului și a șinei s-a făcut ”tradițional”, cu buldozerul și târnăcopul.
Modernizarea stației Fetești: gara a fost reconstruită, liniile și peroanele nu
Pentru ca tabloul să fie complet, mai multe stații de pe traseul din Bărăgan au rămas neterminate, printre care două noduri feroviare – Ciulnița și Fetești. La Ciulnița a fost refăcut sistemul de linii din stație, dar nu au fost finalizate peroanele. La Fetești, gara a fost reconstruită, dar peroanele şi liniile, nu.
Responsabil de urmărirea proiectului din partea CFR SA era la vremea respectivă Sorin Gafițoi, care din 2016 este primarul PSD al municipiului Fetești, în locul lui Gheorghe Catrinoiu (PNL). La vremea respectivă, Sorin Gafițoi explica faptul că, deoarece proiectul tehnic inițial de construcție a noii staţii (ansamblul de linii şi macazuri) a fost greșit, el a trebuit refăcut. Numai că între timp a expirat perioada în care puteau fi accesaţi banii europeni, aşa că şi acum liniile şi peroanele din staţie sunt cele vechi.
În urma demersurilor făcute de actualul edil la CFR SA au mai fost montate niște dale de beton în dreptul liniilor, pe post de peroane, astfel încât urcarea și coborârea din tren să fie ceva mai facilă, dar tot o improvizație este.
Acum, rămâne de văzut dacă modernizarea stației Fetești chiar va avea loc, după aproape zece ani de zile de la încheierea proiectului inițial.