FOTO Undă verde pentru modernizarea stației Fetești și a stației Ciulnița, ”uitate” la reabilitarea M800

6 noiembrie 2020

Ministerul Transporturilor a dat undă verde pentru modernizarea stației Fetești și a stației Ciulnița, care fuseseră ”uitate” în urmă cu aproape zece ani de zile, la reabilitarea Magistralei 800 București-Constanța. În stația Fetești, urcarea sau coborârea din tren reprezintă adevărate aventuri, punând în dificultate mai ales persoanele în vârstă, deoarece peroanele practic lipsesc cu desăvârșire. La Ciulnița au fost făcute trei europeroane, însă nici acestea nu au fost finalizate. În ambele stații este necesară și reconfigurarea sistemului de linii.

Adrian Bărbulescu

Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Reabilitarea liniei de cale ferată București-Constanța, componentă a Coridorului IV Pan-European pentru o viteză de maximum 160 km/h – Lucrări în stațiile c.f. Fetești și Ciulnița, de pe linia de cale ferată București-Constanța”, lucrare de utilitate publică de interes național.

Doar patru linii din 10 sunt electrificate la Ciulnița

modernizarea stației FeteștiAmbele stații de pe Magistrala 800 sunt noduri feroviare importante.  Stația Ciulnița se află la km 108 + 930 în localitatea Dragalina, județul Călărași, și de aici se pleacă spre București, Constanța, Călărași și Slobozia.

În momentul de față, stația are un dispozitiv de 10 linii, din care patru linii de călători, două linii pentru primire-expediere marfă, trei linii de manevră și expediere marfă și o linie înfundată pentru manevră și expedieri. Din cele 10 linii, în prezent sunt electrificate doar patru, respectiv liniile 1, 2, 3 și 6, iar instalația de electrificare este funcțională în regim de provizorat. În aceste condiții, având în vedere că pe trei direcții din cele patru care converg în stația Ciulnița circulația feroviară se face cu locomotive electrice, trenurile remorcate cu tracțiune electrică nu pot fi primite decât pe una din cele patru linii electrificate.

Pentru servirea traficului de călători, stația este dotată cu trei peroane. Acestea au fost proiectate ca europeroane, însă construcția lor nu a mai fost finalizată: nu sunt gata pe toată lungimea, finisajele nu sunt executate, iar la copertine au fost turnați doar stâlpii de susținere.

În altă ordine de idei, la km 107+915, se află o trecere la nivel cu un drum comunal care face legătura cu DN3A. În același capăt al stației, în direcția de mers Călărași Nord, la km 1+130 există o trecere la nivel la intersecția dintre linia de cale ferată și DN3A.

La Fetești practic nu sunt peroane

Stația Fetești este amplasată la km 146 + 655, în municipiul Fetești, Județul Ialomița. Stația are un specific aparte, deoarece este un nod important pentru direcțiile cu linii duble București, Constanța și Făurei, via Țăndărei.

Mai mult decât atât, stația servește și un depou de locomotive și este stație tehnică în care se fac reviziile tehnice în tranzit pentru toate trenurile de marfă înainte de traversarea podurilor dunărene din considerente de siguranța circulației. Tot aici se fac și formarea și descompunerea trenurilor de călători și marfă, avizarea restricțiilor de viteză pe secțiile adiacente, atașări, detașări de locomotive împingătoare și schimburi ale partidelor de locomotive.

În momentul de față, în stație sunt 19 linii, dintre care trei pentru călători, șase de primire-expediere marfă, trei linii primire-expediere și șapte linii de manevră. Liniile de primire-expediere L4-L6 sunt demontate. În prezent, în stația Fetești sunt electrificate 12 linii, respectiv liniile 1, 2, 3, 7-12, 1T-3T.

Pentru servirea traficului de călători, stația este dotată cu trei peroane, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ. Mult spus peroane, deoarece în majoritatea cazurilor călătorii sunt nevoiți să urce în tren direct de pe terasamentul de piatră spartă.

O istorie încurcată, pe parcursul a două decenii, în care sunt implicați doi foști primari

Alegeri locale 2020 la Fetești
Sorin Gafițoi

Reabilitarea liniei de cale ferată București-Constanța, componentă a Coridorului IV Pan-European, tronsoanele de cale ferată București –  Băneasa – Fundulea (Secțiunea 1), Fundulea – Lehliu (Secțiunea 2) și Lehliu – Ciulnița – Fetești (Secțiunile 3-4) a făcut obiectul Măsurii ISPA nr. 2000/RO/16/P/PT/001.

Gheorghe Catrinoiu a pierdut alegerile primar din Fetești
Gheorghe Catrinoiu

Obiectivele prevăzute în cadrul proiectului de reabilitare a secțiunii Lehliu – Ciulnița – Fetești, unde constructori au fost italienii de la Astaldi, au cuprins și reabilitarea stațiilor Fetești și Ciulnița. În paranteză fie spus, aspecte ilegale legate de mită dată oficialilor români în legătură cu acest contract se află pe masa judecătorilor.

CITEȘTE și Tribunalul București: Probele din Dosarul Astaldi, administrate legal. Întâlnire de taină la Milano

Prin Decizia Comisiei Europene C9(2012) 809, din data de 21.02.2012, lucrările aferente stației Fetești au fost excluse ca valoare din Memorandumul de Finanțare.

Responsabil de urmărirea proiectului din partea CFR SA era la vremea respectivă Sorin Gafițoi, care apoi, din 2016 și până la alegerile locale din 27 septembrie 2020, a fost primarul PSD al municipiului Fetești, în locul lui Gheorghe Catrinoiu (PNL), actualul șef al Electrificare CFR SA.

La vremea respectivă, Sorin Gafițoi explica faptul că, deoarece proiectul tehnic inițial de construcție a noii staţii (ansamblul de linii şi macazuri) a fost greșit, el a trebuit refăcut. Numai că între timp a expirat perioada în care puteau fi accesaţi banii europeni, aşa că şi acum liniile şi peroanele din staţie sunt cele vechi.

Gheorghe Catrinoiu a candidat din nou, pe 27 septembrie, la funcția de primar al municipiului Fetești, însă a pierdut alegerile. Încă dinainte de scrutinul electoral, el a făcut demersuri pentru deblocarea proiectului privind modernizarea stației Fetești și a celei din Ciulnița.

Modernizarea stației Fetești și a stației Ciulnița va costa 80 milioane de euro

Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) în stațiile Ciulnița și Fetești se ridică la 394.075.000 de lei, echivalentul a peste 80 milioane de euro, din care lucrările propriu-zise de construcții montaj reprezintă 277.002.000 lei.

Lucările presupun reabilitarea liniilor din stații, pe o distanță de 18.850 de metri și reabilitarea peroanelor, pe o suprafață de 13.860 mp. Durata de execuţie a investiţiei este stabilită la 20 de luni.

Ce presupune modernizarea stației Ciulnița

În stația Ciulnița, firul I al liniei curente nu a fost reabilitat și există o restricție de 70 km/oră, în loc de 160 km/oră. La firul II, este o restricție de 140 km/oră, pentru că sunt probleme la instalațiile SCB+IFTE.

Aici, valoarea investiţiei (inclusiv TVA) este de 114.635.000 lei, din care 74.668.000 lei lucrări de construcții-montaj. Trebuie reabilitați 4.020 metri de linie și 6.560 mp de peroane.

Durata de execuţie a investiţiei este de 10 luni de zile.

Lucrări mai complexe pentru modernizarea stației Fetești

În stația Fetești, pe liniile directe (Firul I și Firul II) este instituită restricție de 90 km/oră în loc de 140 km/oră. Aici sunt probleme pe schimbătoarele de cale + 2TDJ pe cap X restricționate la 10 km/oră în loc de 30 km/oră, iar pe cap Y un TDJ cu 5 km/oră în loc de 30 km/oră. Liniile 1, 7, 8, 9, 10, 11 și 12  sunt restricționate la 10 km/oră în loc de 30 km/oră.

Valoarea investiţiei (inclusiv TVA) este de 279.440.000 lei, din care construcţii-montaj 202.334.000 lei. Durata de execuţie a investiţiei este de 20 de luni. Vor fi făcute reabilitarea liniilor din stație pe o distanță de 14,83 km și reabilitarea peroanelor, pe o suprafață de 7.300 mp. Proiectantul pentru modernizarea stației Fetești și a celei din Ciulnița este firma Baicons.