Ministerul Transporturilor a dat undă verde pentru modernizarea stației Bartolomeu din municipiul Brașov, situată pe Magistrala 200 și pe traseul viitoarei conexiuni către Aeroportul Brașov, aflat în construcție. Lucrările vor costa aproape nouă milioane de euro și sunt programate să dureze zece luni de zile.
Adrian Bărbulescu
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în dezbatere publică, proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Modernizare peroane în stația CF Bartolomeu, refacere platforma stației și zonele adiacenteˮ, lucrare de utilitate publică de interes național.
Peroanele și liniile, în stare de degradare
Staţia Bartolomeu este situată între gările Brașov și Ghimbav. Peronul principal, de la linia 1 este realizat din beton armat monolit, având stratul de uzură din asfalt degradat. Acesta are o lungime de 178,50 m, o lăţime variabilă, iar cota superioară este aproximativ egală cu cea a nivelului superior al șinei (NSS).
Peroanele dintre liniile 1-2, 2-3 și 3-4 sunt realizate din beton armat monolit având stratul de uzură din asfalt degradat. Acestea au o lungime de aproximativ 250 m și o lățime de 2,75 m, iar cota superioară este aproximativ egală cu cea a NSS. Accesul la peroane se face pe două treceri la nivel realizate din dale prefabricate de beton.
Platforma stației și zonele adiacente includ parcările, trotuarele, scările de acces și zonele verzi situate pe terenul aflat în administrarea CNCF CFR SA. Acestea nu au mai beneficiat de îmbunătățiri și reparații de mult timp, fiind în diferite stadii de degradare, iar zonele verzi nu sunt amenajate corespunzător din punct de vedere peisagistic.
Linia 1 din stația Bartolomeu are o lungime totală de 923 m, suprastructura este cale cu joante de tip 49 pe traverse de beton și prezintă defecte în special pe suprafața de rulare: ştirbituri, bavurări, patinări şi desprinderi de material. Linia 2 are o lungime totală de 937 m și are aceleași caracteristici și defecte ca linia 1. Linia 3 are o lungime totală de 1241 m, cu suprastructura tip cale cu joante de tip 49 pe traverse de beton. Linia, ce se va dezafecta pentru realizarea peronului lat dintre liniile 2-IV, precum și aparatele de cale și semnalele aferente vor fi propuse spre casare. Linia IV directă are o lungime totală de 1.241 m, suprastructura este cale cu joante de tip 60 pe traverse de beton. Liniile 5-12 din stația Bartolomeu nu sunt folosite, iar prisma de piatră spartă este colmatată 100% cu vegetație.
Aparatele de cale au reperele de rulare uzate, iar cele mai multe defecte se întâlnesc la ace și inimile de încrucișare. În dreptul aparatelor de cale se produc cele mai multe abateri de direcție (în plan și profil longitudinal) ale traseului căii. Aparatele de cale prezintă uzuri, deformații și defecte peste limitele admise, ce necesită a fi înlocuite parțial sau în totalitate.
În ceea ce privește prezența locurilor de parcare, în stația CF Bartolomeu sunt amenajate două spații destinate parcării autovehiculelor. Parcarea de scurtă durată, amenajată la intrarea principală a stației Bartolomeu, are 20 de locuri de parcare, cu o parte carosabilă care se prezintă în stare bună, situație întâlnită și la parcarea de lungă durată, amenajată în capătul X al stației CF Bartolomeu, cu 53 de locuri. În urma vizitei pe teren au fost identificate mai multe deficiențe, cum ar fi lipsa locurilor de parcare special amenajate pentru persoanele cu dizabilități și a indicatoarelor adiacente; lipsa indicatorului care să confirme prezența locului de parcare destinat autovehiculelor; marcaje de delimitare a locurilor de parcare șterse, incomplete.
Modernizarea stației Bartolomeu, necesară pentru conexiunea cu aeroportul
SRCF Brașov urmează să deruleze și proiectul de realizare a conexiunii feroviare la Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav, aflat la stadiul de întocmire a studiului de fezabilitate de către Baicons.
Prin caietul de sarcini s-a cerut consultantului să identifice cea mai bună alternativă privind realizarea legăturii dintre rețeaua feroviară existentă și viitorul aeroport. Una dintre variantele care trebuie luate în calcul în cadrul SF-ului este realizarea unei linii duble, neelectrificate și centralizate în stația Bartolomeu, dar cu racordare din linia magistrală 200, tocmai ca să nu afecteze lucrările preconizate a se realiza la liniile din incinta stației. Dacă se va considera că această variantă ar fi cea fezabilă, eventualele modificări necesare în instalațiile SCB vor fi cuprinse în proiectul de realizare a legăturii feroviare la Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav.
Modernizarea stației Bartolomeu, în cifre
Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este de 44.497.000 lei, echivalentul a aproape nouă milioane de euro, din care lucrările de construcţii-montaj vor reprezenta 38.931.000 lei.
Lucrările vor consta în construcția de peroane noi cu o lungime totală de 430 de metri, reparații la linii pe distanța a 4.958 m și înlocuirea a șapte aparate de cale. Durata de execuție a investiţiei va fi de 10 luni de zile.
Finanţarea obiectivului de investiţii se face din fonduri de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în limita sumelor prevăzute anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.