Modernizarea Magistralei 2 de metrou Berceni – Pipera, scoasă la licitație

26 noiembrie 2019

Metrorex a publicat în SEAP marți anunțul de participare privind modernizarea întregii Magistrale de metrou 2. Lucrările vor dura doi ani, inclusiv proiectarea. Obiectul licitației este „Îmbunătățirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2. Berceni – Pipera”, iar aceasta presupune înlocuirea căii de rulare și instalații pe interstații.

Doru Cireașă

Firma ce va fi desemnată câștigătoare va trebui să realizeze detaliile de execuție. Scopul proiectului este creșterea frecvenței de operare, reducerea duratei de deplasare cu metroul, creșterea gradului de confort al pasagerilor, diminuarea cheltuielilor de operare și întreținere pentru Magistrala 2 de metrou și creșterea gradului de siguranță în exploatare.

Valoarea totală estimată este de 446,82 milioane lei. Vor fi efectuate lucrări subterane, construcții căi ferate, semnalizare feroviară, lucrări în stații de metrou, cablări și conexiuni electrice, instalații de distribuție a apei și, desigur, proiectare tehnică. Antreprenorul desemnat va realiza studiul preliminar de zgomote și vibrații și studiul final de zgomote și vibrații

Desemnarea câștigătorului se va face pe baza unui punctaj care este format în proporție de 60% din prețul ofertei și 40% din propunerea tehnică. Aceasta este defalcată pe baza metodologiei corespunzătoare pentru obținerea asigurării că lucrările sunt realizate la parametrii calitativi solicitați și a planului de lucru pentru realizarea activităților ce fac obiectul contractului.

Bani europeni pentru lucrări

Finanțarea lucrărilor urmează să se facă prin Programul Operational Infrastructura Mare – POIM 2014-2020, completate de bugetul de stat. Termenul limită pentru primirea ofertelor este de 27 ianuarie 2020.

Potrivit organizatorilor licitației, lucrările sunt impuse de:

  • Uzura accentuată a celei mai mari părți a căii de rulare
  • Îmbunătățirea intervalelor de urmărire a trenurilor
  • Creșterea accelerată a tonajului înmagazinat
  • Nivel tehnic depășit al instalațiilor și echipamentelor existente, de generație 1965-1980
  • Schimbări de norme tehnice survenite in ultimii ani, ceea ce fac ca multe instalații să nu mai respecte actualele cerințe (spre exemplu, protecția la foc)
  • Imposibilitatea reparațiilor din cauza ieșirii din fabricație a reperelor necesare
  • Costuri de mentenanță sporite din cauza durateiu de viață depășite

Lucrările prevăd modernizarea a 18,68 kilometri de cale dublă, o lungime identică a instalațiilor electrice, modernizarea firului aerian pe 1,2 kilometri, modernizarea instalațiilor sanitare, de protecție împotriva incendiilor.

Lucrările se vor realiza etapizat, astfel:

  • În timpul pauzelor norcturne, fără oprirea circulației trenurilor pe tunele, stații, galerii
  • Cu oprirea circulației, în weekend pe galerii duble sau pe zona aparatelor de cale, dacă sunt simple
  • Cu oprirea circulației, numia cât este necesar tehnologic, pe zona aparatelor de cale de tipul bretelelor, etapizat și corelat cu grafiucd e de exploatare
  • După demontarea căii existente
  • Calea de rulare, după înlocuirea șinei și blocheților

Obiective urmărite

Se urmărește ca la finele lucrărilor să fie atinse urmăoarele ținte:

  • O frecevnță a trenurilor care să poată coborî până la 90 de secunde
  • Utilizarea trenurilor de metrou grele pentru exploatare urbană, cu sarcină maximnă pe osie de 14 tone
  • Alimentare cu energie prin șina a treia de tracțiune
  • Viteză comercială de 36 kilometri la oră și maximă de 80 kilometri la oră
  • Prinderi elastice ale șinei, traversele de lemn eliminate integral.

“Trebuie să înţelegeţi că Magistrala 2 este foarte veche, dovadă că o băgăm într-o etapă de modernizare complexă, care înseamnă înlocuirea căii de rulare pe toată lungimea, 18 kilometri, cale dublă, şi înlocuirea echipamentelor de pe calea de rulare. Durata este de 48 de luni, datorită faptului că vom lucra numai pe timp de noapte, fără a întrerupe circulaţia. Dacă ar fi fost să fie o execuţie nouă, o făceai într-un an şi jumătate”, spunea în primăvara acestui an, Dumitru Şodolescu, la acel moment director general al Metrorex.