spot_img
miercuri, decembrie 7, 2022
spot_img

BREAKING. 75 de locomotive și 139 de vagoane vor fi modernizate, cu 210 milioane de euro

Modernizarea locomotivelor destinate tractării trenurilor de călători, a celor de manevră, precum și a vagoanelor clasă, de dormit și restaurant a fost aprobată de Ministerul Transporturilor. Prin Planul Național de Redresare și Reziliență urmează să fie modernizate 75 de locomotive și 139 de vagoane.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în dezbatere publică, proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții “Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători”.

Vârsta medie a materialului rulant este de 30 de ani, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ. Parcul de vagoane al CFR Călători este format din 2.280 de unități cu o vechime medie de 30 de ani, cu mențiunea că peste 770 de unități sunt mai vechi de 20 de ani, iar peste 220 unități sunt mai vechi de 40 de ani.



Copy/paste din documente mai vechi și corectură deficitară în Nota de fundamentare

Autorii proiectului au dat copy/paste din statistici mai vechi, având în vedere că în document se face referire la ceea ce ”se va întâmpla” acum trei ani: „Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor cuprinse în mersul trenurilor aferent anului 2019, respectiv a obligației de serviciu public”.

În ceea ce privește parcul de locomotive al operatorului feroviar de stat, acesta este de peste 1.080 de bucăți, din care parcul activ însumează doar 440. Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezintă astfel: locomotive electrice 38 ani, locomotive diesel 44 ani, iar automotoare 49 ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009-2011. Referitor la automotoare, se impune mențiunea că vârsta medie este ridicată serios de cele de tip Malaxa, fabricate în anii 30-40 ai secolului trecut. Noroc cu automotoarele Siemens Desiro, fabricate la începutul anilor 2000, care mai scad un pic vârsta medie.

Autorii Notei de fundamentare continuă să copieze din documente mai vechi, făcând trimitere la anul viitor ca și cum ar fi un orizont îndepărtat, și nu la un interval de trei luni de zile. În plus (sau mai degrabă în minus, am spune mai bine), corectura pe text este deficitară: „Actuala flotă de material rulant deținută de toți operatorii de servicii de transport feroviar public de călători din România, cu capital de stat sau privat, a depășit deja sau este pe cale să depășească ciclului său de viață (sublin.ns.). Din acest motiv, există riscul ca până în 2023 să nu mai existe o flotă de material rulant disponibilă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public”.



Modernizarea locomotivelor și vagoanelor, inclusă în PNRR

Modernizarea locomotivelor bandaje de roți pentru locomotive sechestrate la Remarul 16 Februarie licitație pentru reparații locomotive reparații la locomotivele CFR Călători

Dar să vedem concret ce prevede actul normativ pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor. Achizițiile privind modernizarea materialul rulant prevăzute a fi finanțate din PNRR sunt următoarele:

  1. Modernizare locomotive electrice apte pentru viteza de 160 km/oră și tractare de trenuri de până la 16 vagoane – 55 de bucăți
  2. Modernizare locomotive diesel-hidraulice de manevră, prin conversia lor în locomotive electrice cu acumulatori – 20 de bucăți
  3. Modernizare vagoane clasă – 109 bucăți
  4. Modernizare vagoane speciale (vagoane de dormit, cușetă, restaurant) – 30 de bucăți.

În acest din urmă caz, numărul de 30 de bucăți care vor fi modernizate par o picătură într-un ocean. Reamintim că cele mai multe vagoane de dormit ale CFR Călători sunt construite în anii ’60 ai secolului trecut. În altă ordine de idei, operatorul feroviar de stat mai are în circulație doar trei vagoane restaurant.

Aproape 210 milioane de lei pentru modernizarea locomotivelor și vagoanelor

Modernizarea locomotivelorPunerea în aplicare a acestui proiect de investiții va necesita un efort financiar de 1.037.173.000 de lei, echivalentul a aproape 210 milioane de euro.

Suma este defalcată după cum urmează:

–           Valoare totală modernizare locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, inclusiv TVA mii lei: 388.278

–           Valoare totală modernizare locomotive de manevră pentru trenurile de călători, inclusiv TVA mii lei: 58.830

–           Valoare totală modernizare vagoane clasă, inclusiv TVA mii lei: 448.873

–           Valoare totală modernizare vagoane speciale (dormit, cușetă, restaurant), inclusiv TVA mii lei: 141.192.

Durata estimată a acestor modernizări este de puțin sub patru ani.

Ultimele Articole