Firma care le-a dat mită fostului ministru al Finanțelor Sebastian Vlădescu, lui Ionuț Costea, cumnatul lui Mircea Geoană, și altor oficiali ai statului român a primit un contract important de la Primăria Municipiului București (PMB), pentru modernizarea liniilor de tramvai. Unul dintre tronsoane fusese transformat ilegal de primarul Sectorului 3, Robert Negoiță, în parcare. Constructorii cărora li s-a atribuit azi contractul au legături cu foștii primari generali Sorin Oprescu și Gabriela Firea.
”Am atribuit ultimul contract pentru înlocuirea liniilor de tramvai aflate într-o avansată stare de degradare. Este vorba despre un tronson de aproximativ 3 km, cale dublă de rulare, de pe bulevardele Pache Protopopescu și Ferdinand, strada Traian și strada Dristorului (între bd Camil Ressu și Baba Novac). Pe aici circulă liniile 55 și 14. Acesta face parte din proiectul de reabilitare a aproximativ 50 de km de linii de tramvai din Capitală pe care-i vom moderniza în anii următori”, a scris luni dimineață pe pagina sa de Facebook primarul general Nicușor Dan.
Modernizarea liniilor de tramvai va fi făcută de Swietelsky și Urban Profile Grele
În postare nu se precizează către ce firmă s-a atribuit contractul, însă Club Feroviar a întrebat reprezentanții Municipalității, iar răspunsul a fost Asocierea Swietelsky Construct (lider) – Urban Profile Grele.
Pentru acest lot, cu o valoare estimată 111.626.759,10 lei fără TVA (echivalentul a aproape 22,5 milioane de euro) au fost depuse oferte din partea asocierii menționate (asupra căreia vom reveni) și din partea Porr Construct și a asocierii Mari-Vila Com (lider), Luxten Lighting Company.
Durata de execuție este de 18 luni (din care maximum șase luni pentru prestarea serviciilor de proiectare, obținerea tuturor avizelor și acordurilor și avizarea proiectului și maximum 12 luni pentru execuția lucrărilor și asistența tehnică din partea proiectantului) de la data emiterii Ordinului administrativ de începere.
Un alt tronson a fost atribuit către Porr Construct
Fix în urmă cu o săptămână, primarul general anunța atribuirea către Porr Construct a altui contract pentru modernizarea liniilor de tramvai, după cum am scris la vremea respectivă. Era vorba atunci de tronsonul cu o lungime de 18 km cale dublă de rulare pe care circulă liniile 40, 27, 19, 36, 23, pe Bd. Th. Pallady, Bd. 1 Decembrie 1918, Bd. Basarabia, Calea Călărașilor, Bd. Corneliu Coposu, inclusiv Bucla Complex Titan.
Modernizarea liniei de tramvai pe cele două tronsoane este o condiție de care depinde decontarea la Comisia Europeană a sumelor aferente contractului încheiat între Primăria Municipiului București și Astra Vagoane Călători Arad, pentru achiziția a 100 de tramvaie cu lungimea de 36 de metri.
Se va moderniza linia transformată de Robert Negoiță în parcare
Trebuie menționat faptul că Obiectul 15 al contractului atribuit azi – ”Reabilitare sistem rutier pe Strada Dristorului între B-dul Camil Ressu și Strada Baba Novac” a fost obiectul unui scandal între Primăria Municipiului București, condusă de Nicușor Dan, și cea a Sectorului 3, condusă de pesedistul Robert Negoiță.
În martie 2021, Club Feroviar dezvăluia faptul că Primăria Sectorului 3 a trasat locuri de parcare pe linia de tramvai de pe tronsonul respectiv, fără a cere avizul Societății de Transport București. La o săptămână după ce am semnalat acest abuz, Robert Negoiță a dat înapoi și și-a pus angajații să șteargă cu bidineaua marcajele care indicau locuri de parcare pe linia de tramvai, așa cum am scris atunci. Însă și acum sunt parcate mașini pe tronsonul respectiv de linie.
Swietelsky i-a mituit pe Vlădescu și Costea
Dar să vedem cine sunt firmele care vor face acum lucrările de modernizare pe Lotul 2, atribuit de Municipalitate.
În luna mai 2023, fostul ministru de Finanțe Sebastian Vlădescu a fost condamnat definitiv la șapte ani și patru luni de închisoare în dosarul privind mita luată de la Swietelsky pentru modernizarea căii ferate București-Constanța. Instanța a decis confiscarea a 2,1 milioane de euro și 4 milioane de lei de la Sebastian Vlădescu și 2 milioane de euro și 3 milioane de lei de la Ionuț Costea (cumnatul lui Mircea Geoană), după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
Bizar a fost faptul că au fost condamnați doar șpăguiții, nu și șpăguitorul, în speță firma austriacă Swietelsky. Sebastian Vlădescu este în spatele gratiilor, în vreme ce Ionuț Costea a fugit din România înainte de a fi încarcerat.
Legăturile cu Oprescu și Firea
Pe de altă parte, numele companiei Urban Profile Grele este legat de cel al fostului primar general al Bucureștiului Gabriela Firea, în mandatul căreia s-a semnat contractul pentru modernizarea căii de rulare a tramvaielor de pe bulevardul Doina Cornea. Conform contractului, Urban Profile Grele trebuia să modernizeze infrastructura căii de rulare pe o distanță de doar 1,1 km. Toată această operațiune a durat mai bine de un an și jumătate, subcontractanți fiind Swietelsky Construcții Feroviare SRL și TIAB SA.
Ion Dedu, fostul director general al direcției Transport, Drumuri și Sistematizare din cadrul Primăriei Capitalei, în vremea când instituția a fost condusă de Sorin Oprescu (între timp fugar în Grecia, după ce în România a fost condamnat definitiv la închisoare pentru corupție) a fost asociat în altă firmă cu patronii de la Urban Profile Grele.