joi, noiembrie 7, 2024
spot_img

Ministerul Transporturilor a stabilit cât va costa un nou tronson din autostrada feroviară a Moldovei

După Focșani-Roman și Pașcani-Dărmănești, acum a venit rândul altui tronson din Magistrala 500 să aibă indicatorii tehnico-economici. Ministerul Transporturilor a anunțat cât va costa modernizarea liniei ferate Ploiești-Focșani și cât ar trebui să dureze lucrările.

Lucrările la Austostrada Moldovei au început deja, iar în acest an se așteaptă inaugurarea primelor tronsoane. Lucrurile încep să se miște și pe feroviar, însă cu o întârziere mare față de rutier.

Pe site-ul ministerului a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții ”Reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj-Focșani”, lucrare de utilitate publică de interes național.

Linia de cale  ferată Ploiești Triaj (Cap Y, km ex 56+300) – Focșani (Cap X, km ex 197+569) traversează trei județe: Prahova, Buzău și Vrancea și este administrată de sucursalele regionale de căi ferate București și Galați. Lungimea totală a tronsonului de cale ferată este de 143,23 km, linie dublă, electrificată și dotată cu instalații BLA (în linie curentă) și CED (în stații).

Pe traseu sunt în exploatare șapte staţii şi opt halte de mişcare: staţia Ploiești Sud, staţia Ploieşti Est, Valea Călugărească H.M., Cricov H.m., Inoteşti H.m., staţia Mizil, Săhăteni H.m., staţia Ulmeni, staţia Buzău, Boboc H.m., Zoița H.m., staţia Râmnicu Sărat, Sihlea H.m., staţia Gugeşti şi Cotești H.m.

Vitezele maxime de circulație a trenurilor, înscrise în livretele de mers 2019/2020 (aceste date au fost luate în considerare la realizarea studiului de fezabilitate) sunt:

La trenurile de călători

–           90 km/oră pe tronsonul Ploiești Triaj-Ploiești Sud;

–           80 km/oră pe tronsonul Ploiești Sud-Buzău;

–           100 km/oră pe tronsonul Buzău-Râmnicu Sărat;

–           80 km/oră pe tronsonul Râmnicu Sărat-Focșani;

La trenurile de marfă

–           70 km/oră în ambele sensuri pe tronsonul Ploiești Triaj-Ploiești Sud;

–           50 km/oră în ambele sensuri pe tronsonul Ploiești Sud-Focșani.



Obiectivele proiectului și lucrările care se vor face pe traseu

Obiectivele generale ale implementării proiectului vizează modernizarea liniei de cale ferată în conformitate cu Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate (STI) și cu previziunile cererii de trafic de călători și de marfă național și internațional, prin:

  • Introducerea instalațiilor de centralizare electronică în stații și linie curentă și introducerea sistemului de siguranță ERTMS nivel 2;
  • Reconfigurarea în plan a traseului, cu îmbunătățirea parametrilor infrastructurii feroviare pentru creșterea vitezei maxime de circulație la 120 km/oră pentru trenurile de marfă și respectiv minim 160 km/oră pentru trenurile de călători;
  • Modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea (în sistem de alimentare de 25 kV, 50 Hz);
  • Asigurarea condițiilor de interoperabilitate privind sarcina admisă pe osie și gabaritul de liberă trecere;
  • Reabilitarea lucrărilor de artă, în conformitate cu recomandările expertizelor tehnice și a dimensionării hidraulice corespunzătoare debitelor de calcul cu probabilitatea de 1% stabilite prin Studiul Hidrologic și scoaterea de sub efectul inundațiilor pe zonele inundabile;
  • Reabilitarea construcțiilor civile din stații, cu accent pe îmbunătățirea condițiilor de călătorie, a accesibilității persoanelor cu mobilitate redusă, precum și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru personalul de exploatare a căii ferate;
  • Modernizarea instalațiilor de telecomunicații feroviare;
  • Lucrări de protecția mediului.

Se vor executa următoarele lucrări:

  • Lucrări de infrastructură si suprastructură linii c.f.;
  • Consolidări de terasamente și lucrări de scurgere a apelor;
  • Modernizarea trecerilor la nivel cu dale elastice;
  • Poduri, podeţe: înlocuirea sau reabilitarea lucrărilor de artă existente – 99 de lucrări;
  • Un pasaj nou în amplasamentul existent și opt rămân ca în situația actuală;
  • În zona lucrărilor de artă s-au prevăzut amenajari locale ale albiei, protecție ale albiilor, praguri de fund și lucrări de amenajare locală a albiei pe noul amplasament al lucrărilor de artă de pe variante;
  • Peroane: Lungime 200 m în staţiile intermediare şi 150 m în punctele de oprire; lăţime 6,00 m pentru peronele intermediare și respectiv 3,00 m pentru cele laterale, cu înălţimea +0,55m și 0,38m faţă de nivelul superior aș șinei (NSS); tuneluri pietonale între peroane pentru statiile în care viteza va fi de 160 km/oră;
  • În stațiile Ploiești Sud, Mizil, Buzău și Râmnicu Sărat lungimea peroanelor va fi de 250-400 m;
  • Lucrări de reabilitare clădiri călători și CED;
  • Clădiri noi datorate sistematizării stațiilor. Lucrări de demolare a construcțiilor degradate;
  • Semnalizări şi centralizări feroviare: CE și ERTMS;
  • Telecomunicaţii feroviare: înlocuirea echipamentelor existente, care au un grad de uzură ridicat, cu echipamente care au tehnologie modernă;
  • Linia de contact, protecţie instalaţii şi energoalimentare: reabilitare instalații existente prin înlocuirea lor cu instalații noi;
  • Lucrări de protecția mediului.

Modernizarea liniei ferate Ploiești-Focșani va costa peste două miliarde de euro

Să vedem acum cât va costa lucrarea. Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este estimată la 10.961.899 mii lei, echivalentul a 2,2 miliarde de euro, din care lucrări propriu-zise de construcții-montaj (inclusiv TVA) 9.344.888 mii lei, adică 1,87 miliarde de euro.

Durata de execuție a lucrărilor este estimată la 36 de luni (trei ani).

Alte tronsoane din autostrada feroviară a Moldovei, pregătite. Dar mai e mult până departe

Modernizarea liniei ferate Ploiești-Focșani are indicatorii tehnico-economici stabiliți. Alte două tronsoane din Magistrala 500 sunt pregătite pentru a fi modernizate. La mijlocul lunii mai, Guvernul a aprobat proiectul privind modernizarea căii ferate Focșani-Roman (147,7 km), după cum am scris atunci. Investiția se va ridica cu totul la 2,2 miliarde de euro, din care lucrările de construcții-montaj propriu-zise reprezintă 1,8 miliarde de euro.

Apoi, la mijlocul lunii august, Executivul a aprobat modernizarea căii ferate Pașcani-Dărmănești (68,8 km), parte din Magistrala feroviară 500, care va costa în total aproape 1,3 miliarde de euro și va dura trei ani.

Tronsonul București-Ploiești (60 km) a fost modernizat în anii 2000, în vremea mandatului lui Miron Mitrea la conducerea Ministerului Transporturilor. Adunând, avem până acum 60 km modernizați și alți 216,5 km cu indicatorii aprobați. Or, tot tronsonul București-Suceava-Dărmănești are o lungime de 458 km, așa că mai e mult până să vedem toată Magistrala 500 modernizată.

IN THE SPOTLIGHT

Tehnologie și inovație – Soluții eficiente de întreținere a flotei pentru operatorii de material rulant

Industria feroviară evoluează constant, iar întreținerea și curățarea flotelor devin esențiale pentru menținerea performanțelor operaționale. Flotele moderne de material rulant care transportă zilnic milioane...

Ultimele Articole