spot_img
joi, octombrie 6, 2022
spot_img

S-a semnat contractul pentru modernizarea gărilor Ciulnița și Fetești de pe M800

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA și Asocierea Arcada Company SA – ISPCF SA au semnat contractul pentru modernizarea gărilor Ciulnița și Fetești de pe Magistrala 800 București-Constanța.

Contractul are o valoare totală de 309.208.853.42 lei (fără TVA) și vizează elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor de modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare din stațiile menționate.

Programul de modernizare cuprinde lucrări complexe de infrastructură, dar şi de suprastructură feroviară, astfel: terasamente, linii, construcții civile și de arhitectură, lucrări de instalații, de energoalimentare și de telecomunicaţii.



Obiective urmărite la modernizarea gărilor Ciulnița și Fetești

Obiectivele specifice ale programului sunt următoarele:

► îmbunătăţirea infrastructurii pentru creşterea vitezei de circulaţie între 120 km/h şi 160 km/h pe liniile directe din stații;

► mărirea capacităţii de tranzit;

► modernizarea sistemului de electrificare (25 kV) și a echipamentului de telecomunicații din cele două stații;

►asigurarea interoperabilităţii prin implementarea STI, în special în ceea ce priveşte sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din staţii (min. 750 m);

►modernizarea stațiilor Fetești și Ciulnița, prin îmbunătățirea condițiilor pentru utilizatorii transportului feroviar – construcția unei pasarele în stația Fetești, pasaje pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare, facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi etc.;

►modernizarea clădirilor (CED);

► centralizare electronică în stații și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R).

Sursa de finanțare este asigurată prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) în procent de 85% și finanțare națională (15%+TVA), alocată de la bugetul de stat. Durata contractului este de 84 de luni, dintre care 24 de luni pentru proiectare (trei luni plus o lună verificarea documentației) și execuție lucrări (20 de luni), la care se adaugă 60 de luni, perioada de garanție.



Cele două stații arată ca după bombardament

modernizarea gărilor Ciulnița și Fetești supervizarea lucrărilor din gările Ciulnița și Fetești modernizarea stațiilor Fetești și Ciulnița
Așa arată acum peroanele din stația Ciulnița

În stația Ciulnița, firul I al liniei curente nu a fost reabilitat și există o restricție de 70 km/oră, în loc de 160 km/oră. La firul II este o restricție de 140 km/oră, pentru că sunt probleme la instalațiile SCB+IFTE.

Aici, valoarea investiţiei (inclusiv TVA) este de 114.635.000 lei, din care 74.668.000 lei lucrări de construcții-montaj. Trebuie reabilitați 4.020 metri de linie și 6.560 mp de peroane. Durata de execuţie a investiţiei este de 10 luni.

ridicarea restricțiilor de viteză pe M800 călătoriile persoanelor cu handicap modernizarea stației Fetești
Așteptarea trenului, în condiții periculoase la Fetești

În stația Fetești, pe liniile directe (Firul I și Firul II) este instituită restricție de 90 km/oră în loc de 140 km/oră. Aici sunt probleme pe schimbătoarele de cale + 2TDJ pe cap X restricționate la 10 km/oră în loc de 30 km/oră, iar pe cap Y un TDJ cu 5 km/oră în loc de 30 km/oră. Liniile 1, 7, 8, 9, 10, 11 și 12  sunt restricționate la 10 km/oră în loc de 30 km/oră.

Valoarea investiţiei (inclusiv TVA) este de 279.440.000 lei, din care construcţii-montaj 202.334.000 lei. Durata de execuţie a investiţiei este de 20 de luni. Vor fi făcute reabilitarea liniilor din stație pe o distanță de 14,83 km și reabilitarea peroanelor, pe o suprafață de 7.300 mp.

Ce roluri au jucat Sorin Gafițoi și Gheorghe Catrinoiu

modernizarea gărilor Ciulnița și Fetești salarii înghețate în 2022 Alegeri locale 2020 la FeteștiReabilitarea liniei de cale ferată București-Constanța, componentă a Coridorului IV Pan-European, tronsoanele de cale ferată București –  Băneasa – Fundulea (Secțiunea 1), Fundulea – Lehliu (Secțiunea 2) și Lehliu – Ciulnița – Fetești (Secțiunile 3-4) a făcut obiectul Măsurii ISPA nr. 2000/RO/16/P/PT/001.

Obiectivele prevăzute în cadrul proiectului de reabilitare a secțiunii Lehliu – Ciulnița – Fetești, unde constructori au fost italienii de la Astaldi, au cuprins și reabilitarea stațiilor Fetești și Ciulnița. Aspecte ilegale legate de mită dată oficialilor români în legătură cu acest contract au dus în instanță la condamnarea unor foști înalți demnitari ai statului român, printre care și Sebastian Vlădescu, fost ministru al Finanțelor.

Prin Decizia Comisiei Europene C9(2012) 809, din data de 21.02.2012, lucrările aferente stației Fetești au fost excluse ca valoare din Memorandumul de Finanțare. Responsabil de urmărirea proiectului din partea CFR SA era la vremea respectivă Sorin Gafițoi, care apoi, din 2016 și până la alegerile locale din 27 septembrie 2020, a fost primarul PSD al municipiului Fetești, în locul lui Gheorghe Catrinoiu (PNL), fost director al Electrificare CFR SA.

modernizarea stațiilor Ciulnița și Fetești Gheorghe Catrinoiu a pierdut alegerile primar din Fetești
Gheorghe Catrinoiu

La vremea respectivă, Sorin Gafițoi explica faptul că, deoarece proiectul tehnic inițial de construcție a noii staţii (ansamblul de linii şi macazuri) a fost greșit, el a trebuit refăcut. Numai că între timp a expirat perioada în care puteau fi accesaţi banii europeni, aşa că şi acum liniile şi peroanele din staţie sunt cele vechi.

Gheorghe Catrinoiu a candidat din nou, pe 27 septembrie 2020, la funcția de primar al municipiului Fetești, însă a pierdut alegerile. Încă dinainte de scrutinul electoral, el a făcut demersuri pentru deblocarea proiectului privind modernizarea stației Fetești și a celei din Ciulnița, așa cum a mai scris Club Feroviar.

Ultimele Articole