spot_img
vineri, ianuarie 27, 2023
spot_img

Modernizarea gării Suceava Nord, la extreme: tichie de mărgăritar pentru peroane vechi

Proiectul privind modernizarea gării Suceava Nord (Ițcani) se află pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de miercuri. La fel ca în cazul altor stații CF de pe Magistrala 500, se propune o modernizare care vizează doar clădirea gării și peronul de la linia 1. Astfel, în clădire și la linia 1 se vor instala dotări de secolul 21, cum ar fi internet Wi-Fi sau panouri cu afișaj electronic, în vreme ce celelalte peroane vor rămâne încremenite în timp.  

Pe agenda Executivului se află proiectul de Hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Modernizarea/reabilitarea a 47 de staţii de cale ferată din România” – Lot SRCF Iaşi: Staţia Suceava Nord, lucrare de utilitate publică de interes naţional.

Suceava Nord nu este principala gară a Sucevei. Cea principală, stația Suceava (Burdujeni) a fost reabilitată în perioada 2000-2006. Acum, Guvernul vrea să facă același lucru și cu Suceava Nord, numai că lucrările propuse reprezintă doar jumătăți de măsură.

Stare avansată de deteriorare la nivelul stației și al instalațiilor

Dar să vedem mai întâi care este situația actuală. Gara Suceava Nord este alcătuită din trei corpuri de clădire, unul central, cu regim de înălțime P+1 și două laterale, cu regim de înălțime P+2. Corpul dinspre vest are și un nivel tehnic, între parter și etaj, introdus în timpul reabilitării din 1974-1975, respectiv o zonă de subsol parțial. Peronul principal este acoperit de o copertină susținută de fațadă și un șir de stâlpi și console metalice. Liniile electrificate sunt 1, 2, 3, 4, 5, 6 și 7.

Din punct de vedere al instalațiilor SCB, Stația Suceava Nord este dotată cu instalație de centralizare electrodinamică CED CR-3, intervalele de linie cu stațiile vecine fiind dotate cu instalație BLA. Instalația CED interioară este amplasată în clădirea stației, în spații amenajate special. Cablurile urbane destinate asigurării comunicaţiilor la District L, District DEU, District SCB, Depou locomotive, Revizie de vagoane sunt deteriorate și prezintă stare de uzură avansată fizică și morală.

Peroanele intermediare vechi nu vor fi modernizate

Și acum să vedem ce se intenționează a se face pentru modernizarea stației. Pe scurt, se vor face: consolidarea clădirii de călători; refacerea peronului principal, din fața clădirii de călători; realizarea accesului facil al persoanelor cu dizabilități în cadrul stației; realizarea accesului peste linii printr-o trecere la nivel; instalația CED se păstrează în clădirea de călători.

Deci nici vorbă de tunel pietonal pentru accesul la linii, așa cum ar fi normal într-o stație feroviară civilizată. În plus, peroanele intermediare existente vor fi menținute, chiar dacă nu au o înălțime adecvată pentru urcarea/coborârea în/din tren, mai ales pentru persoanele în vârstă, și sunt într-o stare nu tocmai bună.

Linia 1 trece în secolul 21. Celelalte rămân încremenite în timp

În schimb, la linia 1 este cu totul o altă situație. Peronul se va înălța la 0,55 m față de nivelul șinei, va avea o lățime de 7,35m și o lungime de 200 m. De asemenea, se va reface copertina clădirii, ce protejează peronul principal. Peronul de la linia 1 va fi prevăzut cu bănci pentru călători, automate de bilete, afișaj electronic cu indicarea timpilor de sosire și plecare a trenurilor în stație, Wi-Fi, panouri informative (hărți, trasee, puncte de interes etc.), panouri cu reclame, coșuri de gunoi cu colectarea selectivă a gunoiului, camere video.

Clădirea gării va fi recompartimentată. Din alveolele holului central, cu acces atât dinspre Piața Gării, cât și dinspre peron, călătorii vor putea merge la ghișeele caselor de bilete, care au intrări independente dinspre peron și grupuri sanitare proprii, respectiv la ghișeele unui spațiu comercial și a unui punct de informare turistică. Holul va fi dotat cu zone de așteptare, dulapuri pentru bagaje, automate de bilete și de alimente. Grupurile sanitare speciale pentru persoane cu mobilitate redusă, handicap vizual și/sau auditiv, respectiv mama și copilul, vor avea acces facil din holul central, iar grupurile sanitare vor avea acces separat, direct dinspre peron.

La etajul 1 se va amenaja un spațiu modern, de tip HUB, care cuprinde spații de birouri și săli de discuții/ conferințe, accesul se va face pe două dintre nodurile de circulație verticală, unul dintre acestea fiind adiacent spațiului în care au funcționat case de bilete. În spațiul dintre casa scării și holul central se va amplasa un lift, pentru a facilita accesul persoanelor cu mobilitate redusă. Se va amenaja o zonă de bucătărie și sală de mese, respectiv două zone de grupuri sanitare, una dintre ele având și cabină pentru persoane cu dizabilități.

Modernizarea gării Suceava Nord, după modelele de la Pașcani și Drobeta Turnu Severin

modernizarea stației CF Pașcani
Și la Drobeta Turnu Severin a fost făcut europeron doar la linia 1

În concluzie, în clădirea gării și la linia 1 se vor face dotări adaptate secolului 21, în vreme ce dacă ai ”ghinionul” ca trenul tău să tragă la linia 2 sau 3 te vei trezi înapoi în anii 70-80 ai secolului trecut.

Și nu este pentru prima oară când acest model este aplicat în cazul unei stații feroviare de pe Magistrala 500 și nu numai. La începutul lunii trecute, Club Feroviar a prezentat cazurile gărilor Pașcani și Drobeta Turnu Severin, unde modernizarea urmează să fie făcută/a fost făcută la fel – doar clădirea stației și peronul de la linia 1.

Revenind la stația Suceava Nord, valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 79.631 mii lei, din care cea a lucrărilor propriu-zise de construcții montaj, de 56.448 mii lei. Durata de execuție a investiției este prevăzută la un an și jumătate.

Ultimele Articole