duminică, iunie 11, 2023

S-au lansat primele licitații pentru modernizarea de locomotive și vagoane prin PNRR

CFR Călători a lansat vineri seara primele licitații pentru modernizarea de locomotive și vagoane prin PNRR. Valoarea estimată cumulată a celor patru proceduri de achiziție se ridică la 166.274.262,5 euro.

Primul anunț de licitație are ca obiect ”Servicii de modernizare locomotiva electrică 5100 kW în locomotivă electrică cu motoare electrice de tracțiune asincrone şi achiziţia de servicii de mentenanţă pentru locomotivele modernizate”. Valoarea totală estimată este de 91.178.720 de euro, pentru 19 locomotive și mentenanță pe 47.469.600 km.

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 26 iunie 2023, ora 15:00. Oferta trebuie să fie valabilă până pe 26 decembrie 2023.

A doua procedură vizează ”Servicii de modernizare vagon seria 2190 în vagon cușetă și achiziție servicii de mentenanță la vagonul modernizat”. Valoarea totală estimată este de 22.368.885 de euro, pentru 14 vagoane și mentenanță pe 24.047.100 km.

Ofertele trebuie depuse până pe 28 iunie 2023, ora 15:00, și trebuie să fie valabile până pe 28 decembrie 2023.

Un alt anunț de licitație are ca obiect ”Servicii de modernizare vagon clasa a II-a seria 2190 și achiziție servicii de mentenanță vagon clasa a II-a modernizat”. Valoarea totală estimată este de 43.139.992,5 euro, pentru 27 de vagoane și servicii de mentenanță pe 46.376.550 km.

Ofertele trebuie depuse până pe 27 iunie 2023, ora 15:00, și trebuie să fie valabile până pe 27 decembrie 2023.

Ultima procedură este intitulată ”Servicii de modernizare vagon de dormit și achiziție servicii de mentenanță vagon de dormit modernizat”. Valoarea totală estimată este de 9.586.665 de euro, pentru șase vagoane și servicii de mentenanță pe 10.305.900 km.

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 3 iulie 2023, ora 15:00, iar acestea trebuie să fie valabile până pe 3 ianuarie 2024.

Modernizarea de locomotive și vagoane trebuie finalizată până pe 1 iulie 2026

Toate licitațiile au ca dată de referinţă 1 iulie 2026 pentru execuţia şi livrarea ultimului vagon/ultimei locomotive, în vederea încadrării în intervalul stabilit pentru derularea PNRR, urmată de o perioadă de nouă ani (108 luni) pentru asigurarea execuţiei serviciilor de mentenanţă pentru ultimul vehicul ce va fi livrat.

Modul de evaluare a ofertelor are la bază un algoritm complex. Prețul va conta în proporție de 70%, urmând a se puncta cu câte 10% următorii factori: termenul de garanție, termenul de imobilizare în modernizare și intervalul de timp la care se efectuează reviziile planificate.

Mai sunt multe licitații de lansat. Programul este în întârziere

Acestea sunt doar primele licitații lansate în cadrul programului finanțat prin PNRR, intitulat ”Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători”.

Programul este în întârziere față de țintele asumate. La finele lunii noiembrie a anului trecut, directorul general adjunct al CFR Călători Marcel Litră promitea că până la jumătatea lui 2023 deja vor fi semnate contractele.

Numai că acum, la finele lunii mai, abia au fost lansate licitațiile, iar evaluarea ofertelor este prevăzută a avea loc în cazul celor patru proceduri, între 19 și 26 septembrie. Pe cale de consecință, să zicem mersi dacă aceste contracte vor fi semnate până la finele anului în curs, în cazul în care nu vor fi contestații.

Semnalul de alarmă tras de sindicate

La începutul lunii trecute, Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), a tras un semnal de alarmă referitor la riscul de a pierde banii din Planul Național de Redresare și Reziliență pentru acest program, așa cum a scris atunci Club Feroviar. La vremea respectivă, liderul sindical a transmis o adresă în acest sens către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și în atenția secretarul de stat responsabil cu domeniul feroviar, Ionuț Săvoiu, a președintelui Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, a directorului ASFR, Petru Bogdan, și a președintelui Consiliului de Administrație al SNTFC CFR Călători, profesorul Gabriel Popa.

Acum, rămâne de văzut dacă operatorul feroviar de stat va reuși să se încadreze în termenul de 1 iulie 2026 pentru modernizarea tuturor locomotivelor și vagoanelor din program, pentru că, așa cum am arătat mai sus, acestea sunt doar primele licitații lansate.

Ultimele Articole