Ministrul croat al Mării, Transporturilor și Infrastructurii, Oleg Butković, și directorul general al HŽ Infrastruktura, Ivan Kršić, au marcat oficial finalizarea modernizării și electrificării căii ferate Vinkovci – Vukovar în cadrul unei ceremonii desfășurate la Muzeul orașului Vukovar.
Proiectul în valoare de 61 de milioane de euro a inclus modernizarea liniei feroviare de 18,7 km și reconstrucția stațiilor Vukovar – Borovo Naselje și Vukovar, reconstrucția tuturor stațiilor și modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată.
„Modernizarea liniei, precum și alte proiecte pe care le pregătim și implementăm pe coridorul RH1, de la granița cu Slovenia până la granița cu Serbia, sunt importante nu numai pentru orașele Vukovar și Vinkovci, portul Vukovar, ci și pentru dezvoltarea întregului județ Vukovar-Srijem și a părții de est a Croației. Nu există aproape niciun kilometru de linie pe rețeaua croată de infrastructură feroviară care să nu se afle într-o anumită fază de renovare, cum ar fi pregătirea documentației, licitația pentru lucrări sau executarea lucrărilor. În următorii zece ani intenționăm să investim aproape 6 miliarde de euro în reabilitarea și modernizarea infrastructurii feroviare, renovând și modernizând astfel un total de aproape 1000 km de linie. Acesta este, de asemenea, cel mai mare ciclu de investiții în infrastructura feroviară din istoria Republicii Croația”, a declarat Ivan Kršić.
Proiectul a fost cofinanțat de Uniunea Europeană prin acordul financiar semnat în 2018 în cadrul Programului Operațional Competitivitate și Coeziune (POCC) 2024-2020. Valoarea acordului de finanțare este de 89,9 milioane de euro, iar costurile eligibile totale se ridică la 68,5 milioane de euro. Suma maximă pentru cofinanțarea costurilor eligibile ale proiectului este de 64,4 milioane de euro, din care 54,7 milioane de euro sau 85% sunt cofinanțate din POCU, iar restul de 9,7 milioane de euro sau 15% sunt cofinanțate de la bugetul de stat.
„În prezent, ne aflăm într-un mare ciclu de investiții în infrastructura de transport în general și, cel mai important, deoarece am construit în principal infrastructură rutieră, de autostrăzi, aeriană și maritimă, ne aflăm în mijlocul unui mare ciclu de investiții în infrastructura feroviară. În plus față de acest proiect finalizat, unul dintre cele mai mari proiecte feroviare din Croația, am inaugurat, de asemenea, calea ferată renovată de la intrarea în orașul Zagreb, înainte de secțiunea Krapina – Zabok. În plus față de fondurile europene, vom avea la dispoziție și un împrumut BEI în valoare totală de 900 de milioane EUR, care va fi utilizat în principal pentru renovarea căilor ferate locale și regionale și avem deja o mulțime de secțiuni deschise. Avem mult de lucru până când vom reconstrui întreaga infrastructură feroviară și, în paralel cu aceasta, achiziționăm și trenuri noi. Au fost achiziționate 21 de trenuri din fonduri europene și urmează două trenuri noi cu baterii, deci, în paralel cu construcția infrastructurii, avem și un ciclu mare de achiziție de trenuri noi”, a spus ministrul.
Proiectul a fost realizat de o întreprindere mixtă formată din Comsa și Comsa Instalaciones y Sistemas Industriales, în cadrul unui contract în valoare de 49,9 milioane de euro semnat în decembrie 2019. Serviciul de supervizare a proiectului a fost realizat de asocierea mixtă formată din Rubicon Engineering și SPC Engineering, în cadrul unui contract în valoare de 1,7 milioane de euro atribuit în martie 2019.
Modernizarea acestei linii de cale ferată este de o mare importanță pentru dezvoltarea economică a comunității locale și a regiunii mai largi Vinkovci și Vukovar, Slavonia de Est, dar și pentru conexiunile sale de transport mai bune și de calitate superioară la sistemul feroviar european. În contextul mai larg al unei părți a Europei, este important deoarece face parte integrantă din coridorul feroviar de marfă RFC10, situat pe coridorul Rin-Dunăre, iar Slavonia de Est va fi bine conectată cu coridorul RH1 prin această modernizare.
Electrificarea tronsonului asigură un transport feroviar mai profitabil din punct de vedere economic și energetic și mai durabil din punct de vedere ecologic, în timp ce capacitatea tronsonului a fost mărită și accesul la portul Vukovar este îmbunătățit, ceea ce contribuie la dezvoltarea economică a comunității locale și la redresarea părții de est a Slavoniei.
„Știu că cei 19 km de cale ferată modernizați sunt importanți pentru această regiune, pentru dezvoltarea economică a orașelor Vukovar și Vinkovci, a portului Vukovar și a întregului județ din Slavonia de Est. Acest proiect conectează două orașe mari, unități administrative locale și aștept cu nerăbdare proiectele viitoare, în plus față de cele deja în curs de desfășurare”, a declarat secretarul de stat la Ministerul Dezvoltării Regionale și Fondurilor Europene, Kristina Bilić.
În urma reabilitării liniei feroviare Vinkovci – Vukovar, trenurile pot circula cu 120 km/h.