Guvernul ia miercuri în discuție modernizarea căii ferate Pașcani-Dărmănești, parte din Magistrala feroviară 500, care va costa în total aproape 1,3 miliarde de euro și va dura trei ani.
UPDATE. Proiectul a fost adoptat de Guvern.
Pe ordinea de zi a ședinței de miercuri de la Palatul Victoria se află proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Reabilitarea liniei de cale ferată Pașcani-Dărmănești”, lucrare de utilitate publică de interes național. Club Feroviar a prezentat proiectul luna trecută, atunci când a fost înaintat de Ministerul Transporturilor.
Linia de cale ferată Pașcani-Dărmănești face parte din rețeaua TEN-T și din Magistrala 500 București Nord-Ploiești Sud-Buzău-Focșani-Mărășești-Adjud-Bacău-Pașcani-Verești-Suceava -Vicșani. Linia are o lungime de 68,8 km și este dublă şi electrificată pe distanţa Pașcani-Suceava Nord (62,74 km, reprezentând 91% din traseu), iar pe tronsonul Suceava Nord-Dărmănești (6,01 km) este linie simplă electrificată.
Viteza maximă pe această linie, conform Livretelor cu mersul trenurilor de călători şi de marfă 2020/2021, este de 71,3 km/oră pentru trenurile de călatori, iar pentru trenurile de marfă este de 15,03 km/oră. În urma modernizării, se urmărește ca viteza maximă de circulație să crească la 120 km/oră pentru trenurile de marfă și 160 km/oră pentru cele de călători.
Linia rămâne simplă pe tronsonul Suceava-Dărmănești
La modernizarea căii ferate Pașcani-Dărmănești, se vor executa următoarele lucrări:
– îmbunătățirea geometriei traseului de cale ferată prin mărirea razei curbelor pentru obținerea vitezei maxime de 160 km/oră (care în viitor să permită dezvoltare unor viteze de 200 km/oră doar prin modificare rampei supraînălțării acolo unde este cazul) și realizarea lungimilor egale ale curbelor de racordare de la capetele curbei circulare, corespunzătoare vitezei de 200 km/oră;
– reabilitarea sau construirea de poduri, podețe și pasaje superioare pe același amplasament sau pe amplasamente noi;
– sistematizarea stațiilor și a haltelor de mișcare pentru asigurarea lungimii utile de 750 m la liniile de primire – expediere, pentru amplasarea instrucțională a aparatelor de cale conform nivelului de viteză proiectat și pentru asigurarea distanței dintre linii suficientă pentru amplasarea peroanelor;
– reabilitarea punctelor de oprire;
– reabilitarea trecerilor de nivel și dotarea tuturor trecerilor la nivel cu instalație BAT;
– reabilitarea instalațiilor de electrificare în stații la noua configurație a acestora și în linie curentă;
– reabilitarea instalațiilor de energoalimentare;
– montarea de încălzitoare de macazuri;
– amenajări în stațiile și haltele de mișcare pentru accesul publicului călător la/de la trenuri și protecția acestuia (peroane late sau normale având înălțimea de +0,55m față de NSS, pasarele pietonale, garduri de protecție etc);
– dotarea celor șapte puncte de secționare cu instalație de centralizare electronică;
– introducerea instalației blocului de linie integrat pe întreaga secție;
– introducerea sistemului de siguranță ERTMS – ETCS Nivel 2, inclusiv a sistemului GSM-R.
Modernizarea căii ferate Pașcani-Dărmănești va costa 1,3 miliarde de euro
Conform anexei proiectului de act normativ, valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) va fi de 6.423.062 mii lei, echivalentul a aproape 1,3 miliarde de euro, din care lucrările efective de construcții-montaj vor costa 5.098.313 mii lei, adică puțin peste un miliard de euro.
Durata de execuție a investiției este prevăzută la 36 de luni (trei ani). Trebuie menționat faptul că încă de acum patru ani Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a solicitat Consiliului Județean Suceava emiterea certificatului de urbanism necesar elaborării documentației pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții în cadrul proiectului Reabilitarea liniei de cale ferată Pașcani-Dărmănești, așa cum am scris la vremea respectivă. Contractul pentru studiul de fezabilitate fusese semnat în primăvara anului 2020 cu asocierea de firme TPF Inginerie SRL – ISPCF SA București.