Modernizarea căii ferate Km 614-Simeria, pe două tronsoane și patru subtronsoane, cu o lungime totală de puțin peste 140 km, a început acum șapte ani de zile. Lucrările fiind întârziate, între timp realitatea din teren s-a modificat față de planșele inițiale, iar Guvernul se vede acum nevoit să dea a șaptea Hotărâre de expropriere. Unii proprietari au murit, alții au vândut iar pe unele terenuri au apărut construcții noi.
La data întocmirii studiilor de fezabilitate și, apoi, a proiectelor tehnice în vederea modernizării s-au stabilit și ce imobile – terenuri și construcții – trebuiau expropriate pentru modernizarea liniei ferate. Între timp însă unele terenuri au trecut din extravilan în intravilan, în cazul altora au murit proprietarii și acum sunt înregistrate pe numele moștenitorilor, unele s-au comasat, altele s-au divizat. Pe unele terenuri au fost ridicate garduri sau chiar clădiri.
Indolența instituțiilor statului român
Un caz tipic care arată cum pe piața imobiliară, care este privată, lucrurile se mișcă mult mai repede decât pe cea a lucrărilor de infrastructură, care depind de modul cum acționează (sau în multe cazuri nu acționează instituțiile statului).
Club Feroviar a semnalat în mai multe rânduri că lucrările de modernizare a căii ferate cu fonduri europene întârzie nepermis de mult atât din vina unor constructori, cât mai ales din cauza indolenței instituțiilor statului român, care nu fac la timp relocările de utilități, scoaterea din fondul forestier a unor terenuri sau descărcarea siturilor arheologice.
Este și cazul proiectului privind modernizarea căii ferate Km 614-Simeria, care a început în 2017, iar pentru trei dintre cele patru subtronsoane lucrările au ca termen de finalizare ultima parte a anului viitor, deci după opt ani. Asta dacă între timp nu vor interveni noi amânări.
Modernizarea căii ferate Km 614-Simeria: Opt ani pentru 140 km
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului privind suplimentarea sumei prevăzute ca justă despăgubire aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 456/2017 privind declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național “Reabilitarea liniei C.F. Frontieră-Curtici-Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, Tronsonul 2: Km 614-Gurasada şi Tronsonul 3: Gurasada-Simeria”, pentru modificarea și completarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 456/2017.
Cele două tronsoane de cale ferată vizate de proiectul de act normativ sunt împărțite astfel:
Subtronsonul 2a: Km 614-Bârzava (41,91 km, 94,25% stadiul fizic al lucrărilor)
Subtronsonul 2b: Bârzava-Ilteu (36,04 km, 90,85% stadiul fizic)
Subtronsonul 2c: Ilteu-Gurasada (22,34 km, 71,50% stadiul fizic)
Tronsonul 3: Gurasada-Simeria (40,88 km, 85,50% stadiul fizic).
Se impune mențiunea că stadiile fizice ale lucrărilor sunt aferente ultimei raportări publice a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, așa cum a scris recent Club Feroviar. Tot din această raportare aflăm că, în afara primului subtronson, care este programat să fie finalizat în luna octombrie a acestui an, pentru restul panglicile se pregătesc de tăiere abia în octombrie (subtronsoanele 2b și 2c), respectiv decembrie 2025. Cumulat, cele trei secțiuni au o lungime de 141,17 km.
A șaptea Hotărâre de Guvern pentru expropriere
În cazul de față, Guvernul se vede nevoit acum, după ani și ani, să emită o nouă Hotărâre de expropriere. A șaptea, căci până acum au mai fost făcute șase, așa cum se arată în Nota de fundamentare a proiectului pus în consultare publică de minister: HG 455/2017, pentru unitățile administrativ-teritoriale: Petriș, Săvârșin, Vărădia de Mureș, Bata, Bârzava, Conop, Lipova, Păuliș, Ghioroc – județul Arad; HG 456/2017 pentru unitățile administrativ-teritoriale: Zam, Burjuc, Gurasada, Ilia, Brănișca, Vețel, Șoimuș, Deva și Simeria – județul Hunedoara; HG 303/10.03.2021, pe raza localităților Bata și Bârzava din județul Arad; HG 324/2021, pe raza localităţilor Zam, Burjuc, Veţel, Deva şi Simeria din judeţul Hunedoara; HG 1246/2022, pentru unitățile administrativ-teritoriale Simeria, Deva, Vețel, Brănișca, Ilia, Gurasada, Burjuc și Zam, județul Hunedoara; HG 1082/2023, pentru imobilele aflate pe raza unităților administrativ-teritoriale: Deva, Vețel, Brănișca, Ilia și Gurasada – județul Hunedoara.
Unele terenuri au trecut din extravilan în intravilan și invers
Numai că între timp au apărut elemente noi, din mai multe puncte de vedere. După recepționarea de către ANCPI a documentațiilor cadastrale individuale, anumite date de identificare ale imobilelor supuse exproprierii au suportat modificări, în ceea ce privește suprafața de expropriat, categoria de folosință sau poziționarea intravilan/extravilan. Astfel, pentru un număr de 344 imobile au rezultat diferențe din măsurătorile cadastrale și diferențe de categorie de folosință, poziționare intravilan/extravilan, față de informațiile inițiale. Ca urmare a întocmirii raportului de evaluare, pentru cele 344 de imobile rezultă o diferență în minus de 334.792,79 lei faţă de valoarea de 1.131.102,29 lei consemnată inițial și valoarea de 1.465.895,08 lei, ca urmare a întocmirii noului raport de evaluare.
În alte cazuri, pentru o parte dintre pozițiile cadastrale cuprinse în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 456/2017 s-a constatat faptul că unele dintre imobile au fost comasate. Suma totală prevăzută ca justă despăgubire pentru pozițiile antemenționate este de 299.767,88 lei, sumă care devine disponibilă.
De asemenea, după realizarea planurilor parcelare şi a documentațiilor cadastrale individuale, mai multe poziții din anexa nr. 2 la HG 456/2017 au fost dezmembrate pe numere cadastrale individuale, rezultând mai multe imobile. Pentru justa despăgubire a imobilelor (teren fără construcţii/investiții) nou identificate aflate în cadrul coridorului de expropriere este necesară suma de 21.681,27 lei.
Au apărut 38 de imobile noi
Totodată, ca urmare a întocmirii şi avizării planurilor parcelare și a documentațiilor cadastrale individuale au fost identificate imobile noi, pentru care este necesar a se declanșa procedura de expropriere:
– 35 imobile pe teritoriul localității Simeria, județul Hunedoara, în suprafață totală de 13.865 mp, pentru care valoarea de despăgubire este de 238.473,56 lei;
– 3 imobile pe teritoriul localității Zam, județul Hunedoara, în suprafață totală de 83 mp, pentru care valoarea de despăgubire este de 150,28 lei.
Suma totală aferentă despăgubirilor imobilelor noi este în cuantum de 238.631,84 lei, sumă care trebuie asigurată prin prezentul proiect de act normativ.
Proprietarii au vândut, au murit sau și-au connstruit garduri și clădiri
În altă ordine de idei, tot așteptând modernizarea căii ferate Km 614-Simeria, oamenii și-au împrejmuit cu garduri terenurile sau și-au ridicat construcții pe acestea. Pe terenurile deja expropriate (…) au fost identificate construcții și/sau împrejmuiri care la momentul declanșării procedurii de expropriere nu au fost identificate, astfel încât prin prezentul proiect de act normativ este necesar a se declanșa procedura de expropriere și pentru aceste imobile constând în construcții și/sau împrejmuiri nou identificate”, se arată în documentul citat. Pentru acest lucru este necesară suma de 10.729.151,29 lei.
Totodată, ca urmare a întocmirii documentațiilor cadastrale la unele dintre imobile cuprinse în anexa nr. 2 la HG 456/2017, au rezultat și modificări ale numelui și/sau proprietarilor, în sensul identificării unora dintre aceștia care inițial, în baza informațiilor oferite de către unitățile administrativ-teritoriale, erau neidentificați, sau au fost identificați moștenitorii legali ai proprietarilor inițial identificați. Mai pe românește, unii proprietari din 2017 au murit între timp și acum terenurile respective sunt pe numele moștenitorilor.
În total pentru noile exproprieri este necesară suma de 11.024.489,31 lei, echivalentul a peste două milioane de euro.