luni, decembrie 9, 2024
spot_img

Modernizarea căii ferate din Grecia, anchetată de Kovesi. 23 de persoane acuzate

Modul cum s-a făcut modernizarea căii ferate din Grecia este anchetat de Parchetul European, instituție condusă de Laura Codruța Kovesi, care a și pus sub acuzare 23 de suspecți.

Parchetul European (EPPO) din Atena (Grecia) a adus acuzații împotriva a 23 de suspecți, dintre care 18 funcționari publici, pentru infracțiuni legate de executarea contractelor de modernizare a sistemelor de control de trafic la distanță și de semnalizare pe rețeaua feroviară elenă, cofinanțate de UE, se arată într-un comunicat al Parchetului, citat de G4Media.ro.

Începută pe 28 noiembrie 2022, ancheta EPPO s-a concentrat asupra contractelor de modernizare a sistemelor de control la distanță al traficului și de semnalizare pe rețeaua feroviară elenă, semnate între ERGOSE – o filială a OSE, responsabilă de gestionarea contractelor – și consorțiul contractant, format din două companii, responsabil de execuția proiectului. Probele colectate au dus la acuzarea a 23 de suspecți, și anume:

  • 14 funcționari publici din cadrul ERGOSE, acuzați de fraudă cu subvenții. De asemenea, doi dintre aceștia sunt acuzați de certificare falsă în scopul obținerii unui avantaj injust pentru o altă persoană;
  • 4 funcționari publici ai autorității de gestionare din Grecia a Programului operațional al UE pentru infrastructura de transport, mediu și dezvoltare durabilă (EYD/EP-YMEPEPAA), acuzați de deturnare de fonduri;
  • 5 reprezentanți legali și angajați ai constructorului, acuzați de instigare la fraudă privind subvențiile și instigare la certificare falsă în scopul obținerii unui avantaj necuvenit pentru o altă persoană.

Acuzațiile se referă la executarea unui contract de modernizare a sistemului de control la distanță al traficului și de semnalizare a tronsonului de cale ferată Atena-Salonic-Promachonas, semnat în 2014, cu termen de finalizare până în 2016 – cunoscut sub numele de „Contractul 717”.

În 2019 a fost semnat un alt contract, prin care a fost modificat domeniul de aplicare inițial al Contractului 717. Contractul suplimentar prevedea construirea unui sistem de semnalizare complet nou, cu unități de telemetrie noi, pentru a permite comunicarea și transmiterea de date între stațiile de tren și de la stațiile de tren și centrele de control. Ambele contracte au fost cofinanțate de Fondul de coeziune al UE, în cadrul programului ”Modernizarea sistemului de semnalizare și telecomunicații și instalarea sistemului european de control al trenurilor (ETCS)”, contribuția UE ridicându-se la 85%.

Nereguli după nereguli la modernizarea căii ferate din Grecia

Pe baza unui acord privat, cele două societăți care făceau parte din consorțiu, imediat după semnarea contractului 717, au împărțit în mod arbitrar proiectul între ele. Una dintre societăți s-a angajat să realizeze secțiunea nordică a proiectului, în timp ce cea de-a doua societate s-a angajat să realizeze proiectul pe cea mai mare parte a traseului Atena-Salonic până la Platy, inclusiv pe secțiunea de lângă Tempe, unde a avut loc un grav accident feroviar pe 28 februarie 2023.

În plus, cea de-a doua societate a încredințat studiile tehnice privind sistemele de semnalizare ale tronsonului de cale ferată Atena-Platy unei a treia societăți, care nu deținea cunoștințele tehnice specifice necesare – încălcând astfel clauzele contractului, care prevedeau că expertiza urma să fie efectuată de un anumit prestator. Acest lucru a dus la o încălcare a obligației contractuale privind furnizarea de expertiză specializată, pentru care s-a impus o sancțiune financiară de aproximativ două milioane de euro pentru ERGOSE, în urma unui audit efectuat în 2018 de către Comitetul de audit financiar al Greciei (EDEL).

Conform investigației, au fost acordate în total șapte prelungiri ilegale ale contractului inițial, în conformitate cu deciziile Consiliului de administrație al ERGOSE. Din acest motiv, proiectul nu a fost încă finalizat, la mai bine de nouă ani de la semnarea contractului 717. Procurorii susțin că angajații ERGOSE responsabili de gestionarea proiectului au declarat în mod intenționat informații incomplete și false autorității de management cu privire la existența unor fapte esențiale pentru distribuirea fondurilor și aprobarea prelungirii. Ca urmare, cererile au fost aprobate de către autoritatea de management, care a plătit fondurile către beneficiar, ERGOSE, care a plătit ulterior contractantul consorțiului.

În plus, potrivit anchetatorilor, funcționarii autorității de management responsabili de supravegherea utilizării fondurilor au acționat cu încălcarea principiilor de gestionare prudentă a activelor. Se înțelege că, în ciuda faptului că informațiile transmise de angajații ERGOSE erau în mod evident inexacte sau false, funcționarii publici ai autorității de gestionare au aprobat distribuirea fondurilor corespunzătoare, cauzând prejudicii intereselor financiare ale UE și ale statului elen în valoare de peste 15,6 milioane de euro.

Infracțiunile de care sunt acuzați inculpații se pedepsesc cu până la 10 ani de închisoare, alături de o amendă.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO. Galele Feroviare 2024, eveniment in memoriam Octavian Udriște. LISTA premiilor

La București au avut loc miercuri seara Galele Feroviare 2024, eveniment desfășurat in memoriam Octavian Udriște, președintele onorific al Club Feroviar, care ne-a părăsit...

Ultimele Articole