Modernizarea căii ferate Caransebeș-Timișoara-Arad, pe agenda ședinței de Guvern

7 aprilie 2021

Indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea căii ferate Caransebeș-Timișoara-Arad se află pe agenda ședinței de Guvern care va avea loc miercuri.

modernizarea căii ferate Caransebeș-Timișoara-Arad modernizarea căii ferate Caransebeș-Arad fibră optică pe calea ferată

La punctul 4 pe ordinea de zi transmisă de Palatul Victoria figurează ”Proiect de Hotărâre pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii <Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timişoara- Arad>, lucrare de utilitate publică de interes național”.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus în dezbatere publică încă de la începutul lunii septembrie proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timişoara – Aradˮ.

1,8 miliarde de euro pentru modernizarea căii ferate Caransebeș-Timișoara-Arad

Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) se ridică la 8.782.157.000 de lei, echivalentul a aproximativ 1,8 miliarde de euro. Preţurile au fost calculate pe baza cursului valutar valabil la data de 1 octombrie 2019, de 4,7511 lei pentru un euro. Din această sumă totală, lucrările de construcţii-montaj vor costa 6.745.313.000 lei, adică aproape 1,4 miliarde de euro.

Durata de execuţie a investiţiei a fost stabilită la 36 de luni (trei ani de zile), însă experiențele anterioare au demonstrat că termenele inițiale nu pot fi respectate, în mare măsură din cauza numeroaselor contestații la licitații, dar și ca urmare a problemelor suplimentare ivite pe parcurs. Rămâne de văzut dacă măcar de această dată românii vor avea parte de o surpriză plăcută.

Proiectul, finanțat cu bani de la Bruxelles

Proiectul de modernizare a tronsonului feroviar Caransebeș-Timișoara-Arad își propune să  perfecționeze calitatea serviciilor feroviare, prin dublarea liniei de cale ferată pe întreaga lungime, exceptând distanţa dintre Aradu Nou şi Arad, zonă unde se realizează o variantă nouă de traseu, și anume linia dublă 218A. În urma finalizării proiectului, viteza de circulaţie va crește la 160 km/oră pentru trenurile de călători și la 120 km/oră pentru garniturile de marfă. Lungimea traseului care face obiectul proiectului este de 162 km.

Finanțarea obiectivului de investiții se va realiza din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, și din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, precum și din alte surse legal constituite. Proiectantul este societatea Consis Proiect SRL, al cărei pachet majoritar de acțiuni a fost preluat în 2007 de compania spaniolă de consultanță în domeniul ingineriei și arhitecturii Prointec.

În prezent, cel mai rapid tren, InterRegio 72 operat de CFR Călători, străbate cei 155 km dintre Caransebeș și Arad (pe actualul traseu al căii ferate) în două ore și 28 de minute. (A.B.)