MTIC a pregătit indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea căii ferate Caransebeș-Arad

6 septembrie 2020

Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a pregătit indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea căii ferate Caransebeș-Arad. Valoarea totală a investiției pentru acest sector din Ramura Sudică a Coridorului IV paneuropean va fi de 1,8 miliarde de euro și lucrările ar trebui să fie gata în trei ani de zile.

Adrian Bărbulescu

modernizarea căii ferate Caransebeș-Arad fibră optică pe calea ferată

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus în dezbatere publică proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timişoara – Aradˮ, lucrare de utilitate publică de interes național. Lucrările se vor desfășura pe teritoriul județelor Caraș-Severin, Timiș și Arad, după cum se precizează în proiectul de act normativ.

1,8 miliarde de euro pentru modernizarea căii ferate Caransebeș-Arad

Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) se ridică la 8.782.157.000 de lei, echivalentul a aproximativ 1,8 miliarde de euro. Preţurile au fost calculate pe baza cursului valutar valabil la data de 1 octombrie 2019, de 4,7511 lei pentru un euro. Din această sumă totală, lucrările de construcţii-montaj vor costa 6.745.313.000 lei, adică aproape 1,4 miliarde de euro.

Durata de execuţie a investiţiei a fost stabilită la 36 de luni (trei ani de zile), însă experiențele anterioare au demonstrat că termenele inițiale nu pot fi respectate, în mare măsură din cauza numeroaselor contestații la licitații, dar și ca urmare a problemelor suplimentare ivite pe parcurs. Rămâne de văzut dacă măcar de această dată românii vor avea parte de o surpriză plăcută.

În ceea ce privește eşalonarea investiţiei, ea este relativ uniformă pe durata celor trei ani, fiind prevăzută cheltuirea a aproximativ 2,9 miliarde de lei în fiecare an.

Modernizarea căii ferate Caransebeș-Arad va fi făcută cu bani europeni

Proiectul de modernizare a tronsonului feroviar Caransebeș – Timișoara – Arad își propune să  perfecționeze calitatea serviciilor feroviare, prin dublarea liniei de cale ferată pe întreaga lungime, exceptând distanţa dintre Aradu Nou şi Arad, zonă unde se realizează o variantă nouă de traseu, și anume linia dublă 218A. În urma finalizării proiectului, viteza de circulaţie va crește la 160 km/oră pentru trenurile de călători și la 120 km/oră pentru garniturile de marfă. Lungimea traseului care face obiectul proiectului este de 162 km.

Finanțarea obiectivului de investiții se va realiza din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, și din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, precum și din alte surse legal constituite. Proiectantul este societatea Consis Proiect SRL, al cărei pachet majoritar de acțiuni a fost preluat în 2007 de compania spaniolă de consultanță în domeniul ingineriei și arhitecturii Prointec.

Contractul ar putea fi semnat anul viitor

Contractul pentru începerea lucrărilor ar putea fi semnat anul viitor, după cum declara pe 11 august 2020 ministrul Transporturilor, Lucian Bode. El a făcut la vremea respectivă unele precizări legate de Ramura Sudică a Coridorului IV paneuropean.

”Tot un proiect matur e Coridorul Sudic, de la Calafat, Craiova, Drobeta Turnu Severin, Caransebeș, Timișoara, Arad. Din acest tronson, pentru cele două sectoare, dintre Arad și Timișoara, respectiv Timișoara-Caransebeș, sunt studiile de fezabilitate într-un stadiu avansat și noi putem să semnăm contractele de execuție anul viitor și până în 2026 să finalizăm realizarea acestor obiective”, spunea ministrul Transporturilor.

În prezent, cel mai rapid tren, InterRegio 72 operat de CFR Călători, străbate cei 155 km dintre Caransebeș și Arad (pe actualul traseu al căii ferate) în două ore și 28 de minute.